Avis-krigen


Avis-krigen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I DISSE dage sendes de første landsdækkende gratis morgenaviser, Dato og 24timer, på gaden. Den store danske aviskrig er skudt i gang.

Berlingske-koncernen overraskede og kom først, men allerede i dag var der svar fra den anden store mediekoncern, JP/Politiken. Senere på efteråret er det så islændingenes tur til at prøve at revolutionere det danske mediebillede.

FOR DER bliver tale om noget, der ligner en revolution, måske den største omvæltning i dagbladsbranchen siden firepartipressens fald i 1950'erne, når så mange spillere slipper millionerne løs.

Og for lige at runde billedet af, så venter der os desuden 24 timers nyhedskanal fra TV 2 inden årets udgang.

Godt nok er danskene et nyhedshungrende folk, men det her er bare for meget. Man vil snart ikke kunne runde et gadehjørne eller træde ind i et hjem uden at få smasket nyheder i ansigtet. Uanset om man kan lide det eller ej. Og uanset hvornår vi tænder for tv, vil vi få live-reportager fra hver eneste station i Danmark, hvor folk venter på tog. Hu hej, hvor det går! Altså lige bort set fra togene.

AVISKRIGEN bliver blodig, for der er ikke reklamekroner nok til at finansiere tre gratis morgenaviser. Herom er alle stort set enige, ja, der er knap nok plads til bare én.

De betalte aviser får i dag groft sagt halvdelen af deres indtægter fra læserne og halvdelen fra annoncørerne. Det er det billede, den balance, der nu rokkes ved.

At nyhederne gradvis er gået hen og blevet en gratisvare er ikke nyt. Den tendens kendes fra de elektroniske medier, internet og fra trafikaviserne. Denne udvikling vil fortsætte.

Men at tro, at samtlige betalende avislæsere og dermed også annoncører skifter vaner fra august til september, fordi der dumper et hav af gratisaviser - som ingen har bestilt - ind gennem brevsprækken, ja, det er bare for naivt.

DE BETALTE aviser har en utrolig loyal læserskare, og det vil tage år at ændre deres vaner. De betalte aviser har hver for sig et unikt indhold - ellers blev de ikke solgt - de har en identitet, en sjæl, som det har taget år at udvikle.

Men det er forståeligt, at netop de to store danske bladhuse reagerer så voldsomt som de gør. Kampen vil nemlig især til at stå om hovedstaden og om de såkaldte landsannoncer. Det er her, at Berlingske og Politiken tjener deres penge. Derfor skal den nye frække dreng i klassen, Nyhedsavisen, sendes tilbage til sagaøen, koste hvad det vil.

BÅDE 24timer og Dato lanceres som defensive produkter. De skal forsvare deres ejeres aviser længst mulig. Det er islændingenes chance. De kæmper for egen overlevelse.

Det er lykkedes på Island at trænge betalingsavisen der, men Danmark er ikke Island. Sagaøens sønner skal hive rigtig mange penge op af lommen, og de skal levere en avis, der er bedre end alle andre for at have en chance.

KIKSER det, så kan de sejle hjem og finde en anden krigsskueplads. Det kan de danske bladhuse ikke. Derfor bliver krigen blodig, og derfor kan der være vendt godt og grundigt op på det danske avismarked, når røgen har lagt sig.

Avis-krigen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce