Volvo S60 made in USA

Fra USA til Europa. S60 bygger på teknikken fra V60, men er mere sportslig i undervognen. Foto: Volvo

Volvo S60 made in USA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Volvo bygger nu biler over hele verden. Til sommer kommer S60, der er amerikansk-produceret. Bilen er et frisk forsøg i en klasse, hvor de tyske biler dominerer.

Hold fast i det skandinaviske design, men byg bilerne så tæt på kunderne som muligt. Sådan lyder opskriften hos svenske Volvo, der i snart mange år har haft kinesisk ejerskab.

Siden årsskiftet har Volvo haft egen produktion i USA, så derfor bliver den nye S60 naturligvis præsenteret i USA.

Teknikken bygger på samme Volvo V60, der i disse måneder kører sejrsrunde i Europa med stærke salgstal. Bilen har ramt ned i det område, hvor Volvo siden pensioneringen af V70 ikke rigtig har haft en bil.

Naturligvis er der V90, men den er større udvendig og noget dyrere. Her passer V60'eren bedre ind.

Volvo S60 T8 Twin Engine
Pris: Kendes endnu ikke.Prisgæt: S60 t5 fra 575.000 kroner.

Forbrug: Cirka 40 km/l, endnu ikke godkendt efter WLTP-norm.

CO2 pr. km: Cirka 50 g.

Motor: 2,0-benzinmotor og elmotor.

Ydelse i alt: 415 hk.

Nm: 670.

0-100 km/t.: 4,7 sekunder.

Topfart: 250 km/t.

Rækkevidde på el: Cirka 50 kilometer.

Mål (L/H/B): 476/143/192 cm.Andre modellerT5: 250 hk.

T6 Twin Engine: 340 hk.

T8 Twin Engine: 390 hk.
Billedet viser den kraftigste T8 med Polestar tuning og cirka 425 hestekræfter. Foto: Volvo
Billedet viser den kraftigste T8 med Polestar tuning og cirka 425 hestekræfter. Foto: Volvo

Kun benzin

Det tekniske fællesskab mellem S60 og V60 gælder kun til en vis grad for motorerne, idet S60 ikke får mulighed for diesel. Dermed bliver S60 eneste Volvo uden diesel, når den rammer dansk asfalt til foråret. Dieseldriften bliver erstattet af to forskellige benzin-versioner med hybriddrift. Dermed bliver der både en T6 og T8 med efternavnet Twin Engine, mens billigste version har T5-skilt bag på bilen.

Priser og beskatningsgrundlag er endnu ikke offentliggjort, men vi forventer, at billigste S60 T5 kommer til at koste 575.000 kroner.

Vi kører S60 på snoede californiske veje, og her er det tydeligt, at amerikanerne elsker sportslige sedaner. Vejene er fyldt med enten store SUV'er eller sedaner på størrelse med S60 proppet med masser af hestekræfter.

Bag rattet er der ingen visuel forskel på en V60 og den nye S60. Dine hænder og øjne møder samme oplevelse, som er et smukt landskab, der henter inspiration fra nordisk formgivning. Skulle du kigge i bakspejlet, er der dog forskel, for udsynet skråt bagud er ikke helt det samme som i stationcaren.

Bagsædet i S60 er i sagens natur ikke lige så rummeligt som i V60, for taglinjen stjæler hovedhøjde, og det har betydet, at man sidder lavere i S60. Det koster med andre ord en del på den praktiske anvendelighed, når en bil skal være smuk.

De skønhedsmæssige omkostninger fortsætter i selve bagagerummet, hvor pladsen målt i liter er den samme, men hvor adgangen er mere snæver takket være en relativt lille bagklap. Et par golfbags går det dog at lirke ind.

Interiøret er naturligt nok identisk med det, vi kender fra stationcarudgaven kaldet V60. Foto: Volvo
Interiøret er naturligt nok identisk med det, vi kender fra stationcarudgaven kaldet V60. Foto: Volvo

Mere fokus på sport

Den sportslige linje på S60 fornægter sig ikke i undervognen. Måske er det de solbeskinnede veje med et blåt hav i baggrunden, der slører min evne til at bedømme bilen, men lige nu oplever jeg S60 som den bedst kørende Volvo nogensinde.

Jeg husker fra pressemødet, at undervognen som udgangspunkt er sat mere sportsligt op, og det er svært ikke at lade sig rive med af stemningen, for bilen styrer uhyre præcist og er nem at placere helt nøjagtigt.

Vi kører lige nu T8 Twin Engine, hvilket betyder benzindrift på forhjulene og elektriske kræfter til baghjulene. Bilen er netop ladet fuldt op, så derfor kører vi overvejende på strøm alene, og det er meget støjsvagt trods store hjul hele vejen rundt.

Systemet er sat op, så man kan køre op til 130 kilometer i timen på strøm alene, men udnytter man kræfterne til at sende S60'eren hurtigt ud af de snævre sving, så går det hurtigt med at bruge strømmen.

De tørre tal siger op til 50 kilometer på ren strøm, og når strømbanken er brugt, kører du, som var der tale om en almindelig hybrid. På begge udgaver har Volvo reserveret en slat strøm, så man altid får maksimal acceleration, hvis man kortvarigt træder speederen i bund.

Volvo S60 er første model fra svenskerne, der ikke kan fås med diesel. Foto: Volvo
Volvo S60 er første model fra svenskerne, der ikke kan fås med diesel. Foto: Volvo

Konklusion

Den nye Volvo S60 ser fed ud, kører fremragende, men de manglende dieselmotorer kan nok ikke undgå at sætte sin begrænsning på udbredelsen herhjemme.

Avisen var inviteret til Los Angeles af Volvo.

Volvo S60 made in USA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce