Veludstyret elbil har begrænset rækkevidde

Med sit kileformede design og flade front signalerer Hyundai Ioniq futuristisk hightech, og det er også meningen. Rækkevidden imponerer dog ikke i det daglige. Fotos: Jens Overgaard

Veludstyret elbil har begrænset rækkevidde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hyundai Ioniq er en elbil med stor praktikalitet. Men den kan med sin nuværende rækkevidde blive en mellemregning, da der er mere effektive batterier på vej.

Ikoner sælger. Det ved marketingfolkene hos Toyota, som nærmest har skabt deres eget brand med de kileformede Prius-hybridbiler, som nu ruller i fjerde generation. Den fidus har de luret hos Hyundai, som med den futuristiske Ioniq har kreeret en modelserie med helt andre signaler end de kendte biler fra det koreanske mærke, og som passer godt med, at Ioniq kommer som både hybrid, plug-in-hybrid og ren elbil. Hybriden er landet herhjemme, elbilen er fulgt lige efter, mens plug-in-hybriden er på vej.

Der er ingen tvivl om, at stilen er gennemført i Hyundai Ioniq electric, som vi tester i premium-versionen til godt 290.000 kr. plus lev., men ellers starter 30.000 kr. lavere. Den lander herhjemme i et elbilsmarked, hvor der nærmest er et vakuum af stilhed, efter at salget buldrede frem mod deadline ved årsskiftet 2016, hvor afgifterne for elbiler steg, og Tesla Model S solgte som varm kakao en kold vinterdag.

Trods det, at afgifterne siden er faldet, er salget aldrig kommet i gang igen og er underdrejet, mens vi venter på næste generation af elbiler med længere rækkevidder på over 500 km. En af disse er Opel Ampera-e, som kører uden om Danmark, mens Hyundai selv er på vej med en elversion af den nye Kona crossover med en rækkevidde på op til 400-500 km.

Fakta
Hyundai Ioniq electric PremiumPris: 289.995 kr. plus levering. Pris fra: 269.995 kr.

Motor: Elmotor på 88 kW.

Teoretisk rækkevidde på 280 km.

Effekt: 120 hk

Moment: 295 Nm

Acceleration: 9,9 sek.

Topfart: 165 km/t.

L/B/H: 447/182/145 cm

3 stjerner ud af 6

Strømforbrugere

I den sammenhæng er de 280 km i Ioniq electric ikke imponerende, især når rækkevidden i virkeligheden nærmere rammer de 160-220 km. De fleste elbiler har det nemlig skidt i det danske klima med temperaturer under 10 grader en stor del af året, hvor elbilerne bruger energi på at flytte kold luft, mens varmeapparaterne tager strøm til at lune chaufføren.

Det sætter også sit præg på Ioniq, hvor vi i testugen med temperaturer mellem frysepunktet og fem grader lå i den lave ende af rækkevidden. Her er der ingen tvivl om, at motorvejskørsel og mange accelerationer i byen tærer ekstra på batteriet. Eneste trøst er, at Ioniq måske senere får de bedre batterier fra den elektriske Kona. Indtil videre må vi nøjes og se på bilens andre værdier.

Ioniq er med sin længde på godt 4,5 meter og et bagagerum på 350 liter en af de største elbiler i den mere folkelige prisklasse herhjemme. Her er god plads til fører og medpassager inden døre, på bagsædet er højden dog noget kneben.

Hightech-udtryk

Den store bagklap åbner til et hæderligt bagagerum, selv om batteripakken tager noget af højden i bunden i forhold til hybridudgaven. Den todelte bagrude med en stor midtersprosse - som på en Honda Civic - ligner mere en design-gimmick end en praktisk løsning. Den er svær at se ud af, og der er ingen bagrudevisker, så den bliver hurtigt snavset. Bilen sælger sig dog også på sit lette hightech-udtryk, der også holder inden døre.

Her har du ud over en digital instrumentering en speciel gearvælger, hvor gearene styres med trykknapper. Det fungerer udmærket efter lidt tilvænning. Bilens store infotainmentskærm, hvor DAB-radio og Apple CarPlay er standard, virker godt og er hurtig. Det indbyggede navigationsanlæg er vi dog ikke begejstrede for. Her er en funktion med indbyggede Point Of Interest, så du hurtigt kan finde en ladestander, hvis du kommer lidt væk fra det lokale nabolag. Den er dog mere misvisende end vejledende.

Problemet er det samme i alle de elbiler, vi har testet, og skyldes, at kortmaterialet, som kommer fra store udbydere, kun opdateres sjældent. Løsningen er indtil videre at holde ind til siden og aktivere appen fra energiselskabet Clever, som så kan guide frem til standerne.

På vejen fører Ioniq sig frem som en amerikaner af den gamle skole. Den er let blød i knæene, mens svingmanøvrer kvitteres med en let duven i bilen, der har en tung batteripakke i maven og vejer lige ved 1,5 ton. Men til ligeud kørsel, overhalinger og fletning på storbyernes indfaldsveje går det strygende.

Nem opladning

Elmotoren på 120 hk leverer fint med kræfter, selv i Eco-indstillingen, som vi kørte i stort set hele tiden, mens bilen nærmest er sjov i normal- og sportsindstillingerne.

Undervejs kan du optimere opladningen med regenereringen, der har tre-fire trin og styres med rat-paddles, og det virker fint. Selve opladningen foregår let og ukompliceret. Det klares hjemme i garagen på 12 timer med et såkaldt mormorkabel, og otte-ni timer med en wall-boks, mens du kan gøre det på 3,5-1,5 time ude i byen, afhængigt af om det er en lader med 30 kW eller 50 kW. Her kan det lades til 80 pct. på en halv time.

Fin basisudgave

Basismodellen Trend til de 260.000 kr., som også byder på bl.a. nødbremse med forgængergenkendelse og trådløs opladning af mobiltelefonen, er pænt bestykket med udstyr, mens den lidt dyrere Premium med bl. a full LED-forlygter, elektrisk indstillelige lædersæder, soltag og sågar ventilation i forsæderne og varme i bagsæderne er et godt køb.

Finishen i kabinen er dog noget tynd og minder om amerikanske biler, og det er nok også det marked, den er udviklet til. Umiddelbart vil vi også være mere fristet af e-Golf, der koster 307.000 kr. Den virker mere helstøbt, byder også på masser af udstyr og lever umiddelbart en smule bedre op til løfterne om rækkevidden, selv om den langtfra når de 300 km og mere nærmer sig de 200 km.

Også den nye Nissan Leaf, vi endnu ikke har testet på danske veje, er fristende. Men hvis du bor i oplandet til en af landets større byer, har brug for megen plads og måske kører et halv hundrede km hver vej, kan Ioniq være et godt bud. Modellen kan med sin forholdsvis begrænsede rækkevidde altså hurtigt være forældet, når vi ser på alle de nye modeller, som er på vej inden for de næste par år.

Veludstyret elbil har begrænset rækkevidde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce