VW's nye elbil tager form

Den nye elektriske ID Neo tager form. Den virker voksen, lyder meldingen ved de første internationale prøvekørsler. Foto: VW

VW's nye elbil tager form

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De første journalister har kørt de indledende kilometer i prototyperne af den nye elektriske ID Neo.

Der er masser af hype omkring morgendagens elbiler. Det gælder i særdeleshed den kommende model i Golf-klassen fra VW, der foreløbig omtales som ID Neo, og som der nu er sluppet flere detaljer ud om.

VW har nemlig ladet en gruppe internationale journalister prøvekøre i prototyper af bilmodellen, der testes indgående på koncernens hemmelige testcenter i Sydafrika, før den officielle verdenspremiere i sensommeren.

Modellen bygger på koncernens nye elektriske MEB-platform, der skal danne basis for ikke færre end 17 nye elbilmodeller og hele 10 millioner elbiler inden for en årrække. Allerede i 2020 skal produktionen være oppe på 150.000 biler om året.

Den nye model, der skal koste det samme som en veludstyret Golf diesel, forventes at lande herhjemme i starten af 2020. Med en længde på 4,25 meter matcher den også Golfen på mål. Men bilen, der har en akselafstand på 2,83 meter - hvilket er 10 cm længere end i en Golf - og batterierne placeret som en pandekage i bunden og en flad motor med træk på baghjulene, har kortere udhæng og en langt bedre pladsudnyttelse. Der tales om pladsforhold som i en Passat.

Elbiler fra VW
Volkswagen har en række elbiler på vej. I 2020 kommer Hatchbacken ID Neo og SUV'en samt ID Crozz og fra 2022 bussen ID Buzz, limousinen ID Crozz samt en lille elektrisk crossover.
Den Golf-klasse store ID Neo får rækkevidder fra 350 km til 550 km. Den kommer til Danmark i 2020.
Den Golf-klasse store ID Neo får rækkevidder fra 350 km til 550 km. Den kommer til Danmark i 2020.

Voksen bil

Platformen kommer med batteripakker på 48 kWh, 62 kWh og 84 kWh. Det giver rækkevidder, der kan være mellem 350 til 550 kilometer, alt efter batteripakke. Her er foreløbig sluppet oplysninger ud om to motoriseringer, nemlig på det, der svarer til 150 hk og 204 hk, mens en eventuel større motorisering ikke kendes.

Den foreløbige oplevelse er positiv, lyder meldingen fra det store tyske magasin Autobild, der har kørt bilen på en 140 kilometer lang strækning i Sydafrika.

Her beskrives den buttede bilmodel som "voksen", dynamisk på vejen og uden megen vind- og rullestøj.

Rækkevidden kan magasinet af gode grunde ikke give en vurdering på efter den korte strækning i forholdsvis varmt vejr. Der var dog små skønhedsfejl og udfordringer med at læse grafikken på head up displayet, som blev generet af solen.

ID Neo bygger på den nye elektriske MEB-platform med batterierne i bunden, der giver langt bedre pladsudnyttelse end på dagens modeller.
ID Neo bygger på den nye elektriske MEB-platform med batterierne i bunden, der giver langt bedre pladsudnyttelse end på dagens modeller.

Andre kombinationer

Det er uklart, hvordan modelprogrammet strikkes sammen. Men ifølge Autoexpress bliver tilgangen mere enkel end i dag, fordi der simpelthen er færre variationsmuligheder. Det bliver mindre komplekst at købe en bil, end i dag. Men der vil stadig være mange kombinationsmuligheder, lyder det fra en VW-talsmand.

Således vil bilen også kunne få flere funktioner med opdateringer over nettet, ligesom vi kender det fra Tesla i dag. Platformen til bilen, der er bygget i stål og aluminium, vil også kunne bygges med firehjulstræk. Det er dog uklart, om ID Neo kommer med dette.

Det står klart, at bilen vil kunne fås med trådløs induktionsopladning, som dog kun kan klare op til 11 kW, hvilket svarer til mange af de nuværende offentlige ladestandere i parkeringshuse mv.

Til gengæld vil den kunne lade på de nye superlader i Ionity-netværket, der kan klare op til 100 kW-150 kW.

VW's nye elbil tager form

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce