Ultimativ gadebil fra McLaren

Den ekstreme McLaren Senna er skabt som en hyldest til Formel 1-legenden Ayrton Senna og er proppet med teknologi fra øverste hylde. Fotos: McLaren

Ultimativ gadebil fra McLaren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hyperbil. Den nye McLaren Senna bliver den mest hardcore gadebil med Formel 1-teknologi, lover fabrikken.

Der går nærmest ikke en uge, uden at der tikker en nyhed ind om en ny ekstrembil. Men den nye hyperbil fra engelske McLaren er noget usædvanligt. Det er nemlig ikke tilfældigt, at McLaren Senna er opkaldt efter den legendariske Formel 1-legende, Ayrton Senna. Bilen, som er bygget med rendyrket Formel 1-teknologi, er nemlig en af de mest ultimative gadebiler til dato.

Ultraletvægtskonstruktionen i kulfiber dækker over en centermonteret 4,0-liters V8 McLaren-motor, som leverer 798 hk og et moment på 800 Nm. Men det er det faktum, at bilen på 1198 kg har et kraft/vægtforhold på 668 hk per ton, som for alvor får hypersportsvognen ind i den helt eksklusive klub.

Fabrikken har ikke selv løftet sløret for alle detaljerne, men ifølge engelsk motorpresse vil den kunne klare 0-100 km/t. på 2,5 sekunder, mens topfarten er over 320 km/t. Modellen bygger videre på den filosofi, som blev søsat med P1-modellen, som også befandt sig i de luftlag og blev produceret fra 2013-2015. Her er grundidéen, at den skal kunne præstere optimalt både på bane og vej.

Den tosæders model er baseret på den i forvejen letbenede McLaren 720S, og med i opsætningen følger bl.a. en avanceret hydraulisk undervogn, hvor den elektroniske opsætning spiller tæt sammen med gearskifte-mønsteret og vejens beskaffenhed samt en stor bagspoiler, som kan vinkles kraftigt for at sikre perfekt downforce under alle omstændigheder. Den lave vægt skyldes bl.a., at bilen udelukkende er brændstofdrevet, så der ikke skal en tung batteripakke om bord som i nogle af de nye hybrid-hyperbiler.

Pladsen er til gengæld så trang, at der bag de to ombordværende kun er er plads til et par hjelme til, når turen går til en bane og trackday, og så muligvis et par sandwiches, lyder det fra fabrikken.

Interiøret er holdt i minimalistisk racerstil med et avanceret rat, hvor en række funktioner kan styres. McLaren har i udviklingsarbejdet allieret sig med Formel 1-køreren Bruno Senna, der er nevø til afdøde Ayrton Senna og samtidig ambassadør for mærket.

McLaren har sat et prisskilt på, der hedder 7,5 mio. kr. i England, og dertil skal du lægge danske afgifter. Optimismen fejler ikke noget, for fabrikken i engelske Woking forventer at afsætte 500 eksemplarer af modellen, som lanceres i tredje kvartal af 2018.

Ultimativ gadebil fra McLaren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce