De nye grønne ejerafgifter fremgår på forskellig måde i prislisterne fra de enkelte bilimportører. Men begge dele kan gøres, lyder det fra FDM.

Mens de nye bilafgifter trak store overskrifter gennem efteråret, har der været mere stille omkring de grønne ejerafgifter, som stiger for biler, der er indregistreret fra og med 3. oktober, mens biler, der har fået nummerplader på før, beholder de nuværende.

Imidlertid slår prisstigningen først igennem fra juli 2018, så det er først fra dette tidspunkt, at de nye grønne ejerafgifter træder i kraft for biler, der er registreret fra og med 3. oktober. Imidlertid fremgår afgifterne forskelligt i prislisterne fra de enkelte bilimportører. Således angiver Opel de nuværende takster, mens Volkswagen bruger de nye, der gælder fra juli 2018.

Fakta om de grønne ejerafgifter

Som led i aftalen om de nye afgifter stiger de grønne ejerafgifter for nye biler, som er indregistreret fra og med 3. oktober 2017. Biler, der er indregistreret før, er omfattet af de nuværende afgifter. Prisstigningen træder dog først i kraft til juli 2018.Per 1. januar 2018 stiger begge afgifter dog under alle omstændigheder med fem pct. De grønne ejerafgifter opkræves halvårligt.

Eksempel for benzinbiler, der har en brændstoføkonomi på 18,2 km/l til 19,9 km/l. Nuværende grøn ejerafgift halvårlig: 600 kr. Per 1. januar 2018: 630 kr. halvårlig. Per 1. juli 2018: 882 kr. (reguleres per 1. januar fra 840 kr. til 882 kr.)

Forskellige regnemodeller

Det betyder, at en Opel Astra 1,4 Turbo Ecotec med 150 hk, der klarer 19,6 km/l, er opgivet til en halvårlig grøn ejerafgift på 600 kr., mens en VW Golf 1,4 Trendline TSI med 125 hk, der kører 19,1 km/l, er opgivet til en halvårlig ejerafgift på 840 kr. Selv om begge biler ligger i samme kategori i intervallet 18,2 km/l til 19,9 km/l.

Det kan være tal, som betyder noget, når bilkøbet skal foretages og modeller sammenlignes. Oven i hatten og for at gøre det ekstra kompliceret er der så en ekstra stigning per 1. januar 2018 på fem pct., som er en udløber af skattereformen fra 2012, så de to tal reelt hedder 630 kr. og 882 kr. per halvår. Men hvad er mest korrekt at opgive?

Allan Skytte Christensen, som er jurist hos FDM, har et svar:

- Som udgangspunkt skal man tage afsæt i de nuværende afgifter. Altså dem, som gælder i dag. Men det vil være god stil at gøre opmærksom på, at det fra 1. juli 2018 bliver dyrere at eje bilen, fordi afgifter stiger, siger Allan Skytte Christensen.

Umiddelbart er det altså Opel, som gør det mest korrekt. På den anden side kan FDM's jurister heller ikke sige, at det er forkert, når VW oplyser den høje takst gældende fra juli 2018. Det bliver nemlig dem, som man skal regne med i sine budgetter fremadrettet og derfor giver et bedre billede.

  • fyens.dk