Tak til Elon Musk


Tak til Elon Musk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det kan være tungt at være den første. Også i erhvervslivet, hvor man kan være den, som sparker gang i et nyt marked, men er for udmattet økonomisk til at høste frugterne af en stigende efterspørgsel, når markedet er modent. Historiebøgerne er fulde af sådanne skæbner. Her i Gear vil det eksempelvis være passende at nævne Charles Goodyear, som længe kæmpede med at få en gummi-emulsion til at fungere i al slags vejr, missede patentet og døde fattig i 1860. I det mindste ærede et dækfirma ham ved at kalde sig The Goodyear Tire and Rubber Company. Las os ikke håbe, at manden bag Tesla-bilerne, Elon Musk, lider samme skæbne.

Vi møder ham på side 4-5, og ved første øjekast er han en iværksætter af en anden verden. Det er dem, der mener, at Musk er selve den levende udgave af figuren Tony Stark i Marvel-serien "Iron Man" om en rigmand, som iført en panserdragt kæmper for retfærdigheden. Mindre kan gøre det, men Elon Musks meritter er imponerende. Men som for så mange hurtigttænkende og innovative erhvervsfolk kommer det nødvendige, men kedsommelige ord "drift" snigende. Det kan være dræbende, hvis man overser dets vigtighed. Drift er nemlig den disciplin, som får opfindelser og store idéer omsat til stabil produktion, vækst og indtjening.

Drift har også ramt Elon Musk og Tesla. Siden selskabet begyndte at bygge og sælge elbiler i 2008, er det småt med overskuddene, og de seneste 19 kvartaler har bundlinjen vist røde tal. Alligevel elsker investorerne firmaet. og markedsværdien er højere end Fords. Med den stigende interesse for elbiler - i udlandet i hvert fald - burde Tesla have fat i den lange ende. Men skal bilproduktion være lønsom i Teslas kundesegment, skal der produceres mange biler. Her kniber det, og det var den med driften igen. Teslas nyeste indstigningsmodel til middelklassens økonomi, Tesla 3, er ramt af seriøse produktionsproblemer. De få, der er bygget, er efter det oplyste delvist håndlavede og et tegn på, at bilproduktion i stor skala er en vanskelig ting og kræver et produktionsapparat, som er rystende dyrt at udvikle. Det betyder igen, at gamle, veletablerede bilfirmaer med deres erfaring kan kopiere Teslas teknologi og jorde virksomheden alene ved at have bedre styr på produktion, værksteder og eftermarked.

Ender det galt for Tesla, er der alligevel grund til at vise stor respekt for firmaet og Elon Musk. Med Tesla fik vi elbiler, som rent faktisk kan bruges i det daglige og tilmed ser godt ud. Tidligere tiders elbiler var delvist udviklet af økoflippere, og bilerne lignede kvart-liters flødekartoner på fire hjul. Musk modnede markedet og fik mennesker, som ellers aldrig havde drømt om en elbil, til at erkende et behov, som det hedder på handelshøjskolerne. Dermed bliver bevægelsen væk fra fossilt brændsel ikke så slem som frygtet. Det skal Tesla have tak for.

Tak til Elon Musk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce