VW vil bygge en cabriolet-version af den høje T-Roc. VW er ved at udvikle sig til et suv-mærke, siger bestyrelsesformand.

Den blev betragtet med lige dele benovelse og skepsis, den åbne Range Rover Evoque, som blev lanceret for et par år siden. Men nu følger VW trop med en cabriolet-version af den høje T-Roc, som allerede har fået godt fat i mellemklassen for crossovere. Det er en model, som bygger videre på VW's eget T-Cross Breeze koncept, der blev vist på Genève motorshow i 2016, og som skal være en del af en vifte af høje crossovere, som VW forventer at øge til 20 modeller inden 2022, hvor de vil udgøre 40 pct. af salget.

Dr. Herbert Diess, som er bestyrelsesformand for Volkswagen, præciserede den store satsning på de høje biler, da planerne for T-Roc Cabriolet blev offentliggjort. Her oplyste fabrikkens folk, at produktionen skal foregå hos VW's fabrik på Osnabrück, der tidligere hed Karmann, og som har stor erfaring med cabrioleter gennem de 70 år, VW har bygget åbne biler.

- Volkswagen er ved et udvikle sig til et suv-mærke. Med den nye Cabriolet udvider vi vores sortiment af suv'er med en model, der har masser af emotionel appeal. Jeg er specielt glad for, at vi kan drage fordel af Osnabrück-fabrikkens mangeårige erfaring med produktion af cabriolet-modeller, lyder det fra Herbert Diess om den nye model, der kommer på gaden i 2020.

Gang i salget

Suv-modellerne står for en markant del af væksten for Volkswagen. Med 720.000 eksemplarer af den nuværende Tiguan er den blandt de 10 mest solgte bilmodeller i verden og er blandt de tre bedst sælgende suv'er. Med den nye model skal fabrikken i Osnabrück have en omfattende modernisering. På den lille specialfabrik byggede de 2.300 medarbejdere i 2017 mere end 76.000 biler fordelt på fabrikkens tre produktionslinjer. Fabrikken i Osnabrück producerer Tiguan og Porsche Cayman og står også for lakeringen af karrosserierne til Skoda Fabia.

Siden Volkswagen Osnabrück GmbH blev grundlagt i 2011, er der rullet mere end 280.000 biler af samlebåndet.

  • fyens.dk