Superrige i kø for verdens foreløbig dyreste bil

Bugatti Divo har mere skarpe linjer end Chiron, som er ophavet. Det handler ikke kun om design, men også om at sikre en større downforce på bilen. Foto: Bugatti

Superrige i kø for verdens foreløbig dyreste bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er allerede solgt 40 eksemplarer af Bugatti Divo, der er en special-model af Chiron, og som producenten har vist de endelige billeder af.

- Jeg kunne godt fortælle dig, hvilke tanker Bugatti har om nye modeller. Men så ville du ikke være i stand til at forlade dette rum - levende.

Humoren var skælmsk, da vi i forsommeren mødte Bugattis designchef, Achim Anscheidt, til et interview om designsnit og fremtiden for det ekstreme mærke.

En del af svaret kom i løbet af sommeren, da Bugatti-topchef Stephan Winkelmann afslørede, at første nye model var en overbygning på den 16-cylindrede Chiron, kaldet Divo. Sportsvognen Chiron havde i forvejen med en pris på godt 2,5 millioner euro - eller 19 millioner kroner - før danske afgifter - status som verdens dyreste bil.

Nu har producenten for kort tid siden vist de endelige billeder og specifikationer omkring Divo, der ser markant anderledes ud, og som kun bygges i en begrænset serie på 40 eksemplarer, der allerede er udsolgt, og som ligger i en heftig pris på fem millioner euro eller 38 millioner kroner - uden danske afgifter.

Opgraderingen er gennemført inden døre i den luksuriøse kabine, hvor den nye farve Divo Racing Blue er gennemgående. Foto: Bugatti
Opgraderingen er gennemført inden døre i den luksuriøse kabine, hvor den nye farve Divo Racing Blue er gennemgående. Foto: Bugatti

Hurtigere på en bane

Divo er udstyret med samme 8,0-liters W16-motor på 1500 hk som den almindelige Chiron. Men den er slanket med 35 kg, mens downforcen er øget med 90 kg i bilen, der har et markant anderledes og mere skarptskåret design end Chiron.

Divo, der er godkendt til at køre på offentligt vej, har en topfart, der er begrænset til 380 kilometer i timen mod de ellers 420 kilometer i timen i den almindelige Chiron, og som lægger fra land 0-100 kilometer i timen på 2,4 sekunder. Til gengæld klarer Divo en runde otte sekunder hurtigere på den legendariske italienske Nardo-bane.

Stephan Winkelmann forklarer baggrunden for modellen, der er opkaldt efter den berømte franske racerkører Albert Divo, som to gange vandt det berømte italienske Targo Florio-bjergløb med Bugatti-biler i slutningen af 1920'erne.

- Da jeg begyndte i jobbet som chef for Bugatti tidligere på året, fandt jeg hurtigt ud af, at kunder og fans ventede på et specielt køretøj, der kunne bygge videre på Chiron og fortælle en dybere historie om brandet. Vores medarbejdere var også ivrige efter det samme, og derfor besluttede vi os for at bygge en sportsvogn med en helt anderledes karakter end Chiron, men som stadig er en klart genkendelig Bugatti, siger Stephan Winkelmann og fortsætter:

- I dag repræsenterer en moderne Bugatti en perfekt balance mellem høj ydelse, klar køredynamik og luksuriøs komfort. Vi har ændret denne balance, så Divo sigter mere mod i højere grad at kunne præstere i sving. Divo er simpelthen konstrueret til kurver.

Agterude byder Divo på en stor fast spoiler, der er 1,83 meter bred, og som hjælper den voldsomme bil med 1500 hk til at klare sving med større hastigheder. Foto: Bugatti
Agterude byder Divo på en stor fast spoiler, der er 1,83 meter bred, og som hjælper den voldsomme bil med 1500 hk til at klare sving med større hastigheder. Foto: Bugatti

Historiske tråde

Med Divo genoptager Bugatti sin tradition for karrosseribygning. I de første fem årtier havde mærket stor succes med at udvikle nye mindre serier af chassiser, som blev monteret på eksisterende platforme. Rent teknisk har ingeniørerne med den nye model dog også lavet en række opgraderinger i forhold til Chiron.

Divo har blandt andet selvstændig luftkøling af hver bremseskive, ligesom der er brugt letvægtsdele som kulfiber-dæksel på intercooleren.

Bugatti Divos mere optrukne linjer handler dog ikke kun om design, men også om at sikre en større downforce på bilen. De overordnede linjer i designet har også historiske tråde til den legendariske Type 57 Atlantic, hvor der er defineret en langsgående akse, som også er med til at sikre en ren luftstrøm over bagvingen.

Den mere almindelige Chiron sælger også pænt. Den var midt på året foreløbig produceret i 100 eksemplarer, og der var i alt sat autograf på slutsedler for 330 ud af en planlagt produktion på 500 af slagsen.

Superrige i kø for verdens foreløbig dyreste bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce