Små, men vigtige skridt frem for den koreanske Golf

Man sidder godt, og der er masser af udstyr i Intro Edition-udgaven, som vi har testet. Foto: Christian Schacht

Små, men vigtige skridt frem for den koreanske Golf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kia Ceed har fået den helt store tur i seneste version. Bilen rykker tættere på de bedste i klassen, men automatgearet giver ikke det helt brede smil.

Hvornår er en bil ny, og hvornår er der tale om en stor opgradering?

Tja, for forbrugeren er der tale om en ligegyldig diskussion, og det gælder også for den nye Kia Ceed.

At kalde Ceed for helt ny ville at være en overdrivelse, men ny er den, for der er sket mange ændringer, som forbrugerne vil sætte pris på.

Lad os begynde med det indvendige design og dvæle et øjeblik ved den underlige størrelse, der kaldes finish og materialer. Det er den slags, som journalister går meget op i, men som måske ikke er så afgørende for kunden i købssituationen.

Et godt eksempel er den nye Ford Focus, der er nærmest tarvelig i materialer og samlinger i sammenligning med netop denne Kia Ceed. Når så de to biler kommer ud på vejen, er der klasseforskel på produkterne. Ford kører i cirkler om Kia'en, selv om den nye Kia Ceed er blevet trimmet i køredynamikken af en tidligere chef for BMW's berømmede M-afdeling.

KIA CEED 1,4 DCT
4 STJERNERPris: 277.993 kroner.Ceed fra: 209.999 kroner.

Forbrug: 17,8 km/l.

Officielt CO2 pr. km: 127 g.

Motor: 1,4-liters benzin med turbo.

Hk: 140 hk/6000 omdr./min.

Nm: 242/1500 omdr./min.

Topfart: 210 km/t.

0-100 km/t.: 9,2 sekunder.
Ny Kia Ceed med dobbeltkobling og 140 hk opleves ikke så kvik, som vi havde forventet. Foto: Christian Schacht
Ny Kia Ceed med dobbeltkobling og 140 hk opleves ikke så kvik, som vi havde forventet. Foto: Christian Schacht

Lækre materialer

Sammenligningen med Ford Focus er ikke tilfældig, for bilerne befinder sig i samme klasse, og forskellen på den oplevede kvalitet siger meget om, hvor langt Kia er nået på ganske få år. Den nye version af Ceed har nu så lækre materialer, at den opleves som en noget dyrere bil, end tilfældet er.

Standard er syvtommer skærm, og i testbilen sidder en større på otte tommer, idet bilen er en såkaldt Intro Edition med ekstra udstyr, inklusive navigation.

Prisen er ganske rimelige 277.993 kroner og er umiddelbart eneste mulighed for at kombinere benzinmotor med automatgear, idet den mindre 1,0-maskine ikke kan leveres med automatgear.

Instrumenteringen er fortsat fuldt analog i Kia Ceed, som det også er tilfældet i klassens øvrige biler, men hvor man dog kan tilvælge digitale instrumenter i Skoda Octavia og VW Golf.

Kia Ceed forstyrrer ingen med sit diskrete design, men det er en pæn og nydelig mellemklassebil. Foto: Christian Schacht
Kia Ceed forstyrrer ingen med sit diskrete design, men det er en pæn og nydelig mellemklassebil. Foto: Christian Schacht

Større bagagerum

Mens den nye Ceed deler dimensioner med den udgåede model, er pladsen i kabinen blevet forbedret med et lidt større bagagerum.

Optimeringen af bagagerum og lidt mere plads i skulderhøjde foran skyldes et kortere udhæng over forakslen, der er omsat til mere plads bag bagakslen. Desuden er Ceed blevet et nøk lavere, eftersom affjedringen af bilen er ændret.

Kia Ceed har fået en massiv opdatering af undervogn og design. Ændringerne betyder mere plads i bagagerummet og et fint sikkerhedsniveau i alle modeller. Foto: Christian Schacht
Kia Ceed har fået en massiv opdatering af undervogn og design. Ændringerne betyder mere plads i bagagerummet og et fint sikkerhedsniveau i alle modeller. Foto: Christian Schacht

Bedre køreegenskaber

Der er kommet stivere fjedre i undervognen, og styretøjet er mere direkte. Det opleves mest, når testbilen sættes i Sport, hvilket også giver en hurtigere respons i styretøjet. Ændringerne i undervognen har resulteret i en mere køreglad Ceed, der samtidig har fin retningsstabilitet på motorvej.

Det er i hvert fald den oplevelse, der sidder i kroppen efter en uge med Ceed.

Ganske vist var bilen ekstraudstyret med 17-tommer hjul med lavt kvalitetsgummi fra Michelin i form af Pilot Sport 4, men alligevel vover vi pelsen og vurderer, at Ceed er blevet en mere underholdende bil. Men direkte og underholdende som Focus er den slet ikke.

Testbilen er med 1,4-liters motor og 140 hk. På papiret skulle det give en ganske kvik bil, men sådan opleves kombinationen af syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse og motor ikke helt. Motoren er aggressiv i lyden, hvis man forsøger at hente alle hestekræfter ud af stalden, og skiftene er ikke så hurtigt glidende, som jeg havde forventet.

Går du efter den helt sublime skiftefornemmelse, som den bland andet kan opleves hos VW & co., risikerer du at blive lidt skuffet hos Kia med 1,4-liters motor og DTC.

Kan du undvære automatgear, leverer Kia den udmærkede 1,0-benzinmotor med 122 hk til en pris fra 239.993 kroner i Intro Edition. Den virker bestemt ikke hurtig, men er virkelig støjsvag i det daglige.

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Konklusion

Kia Ceed er en helstøbt allround bil til dem, der interesserer sig for en komfortabel og veludstyret bil, endda med syv års garanti. Den kører ikke specielt dynamisk, men er godt bygget og holder normalt meget høje brugtpriser.

Små, men vigtige skridt frem for den koreanske Golf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce