Skoda går til angreb i mellemklassen

Den nye Skoda Scala byder på meget mere pondus end den udgående Rapid. Den placerer sig mellem mini- og mellemklassen. Foto: Skoda.

Skoda går til angreb i mellemklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Skoda Scala fører sig frem med attitude og et godt udhulet karrosseri.

Der er nærmest en verden til forskel mellem den underspillede Skoda Rapid og den nye Scala, som er efterfølgeren.

Det tjekkiske mærkes nye bud i grænselandet mellem mini- og mellemklassen er nemlig en langt mere selvstændig model, der er kreeret af Oliver Stefani, Skodas nye designchef. Den er bygget på den samme MQB-platform som Polo, men den har en længere akselafstand.

Den endelige bil, som nu er vist, er den sidste afpudsning af konceptbilen, Skoda Vision RS Concept, der blev vist tidligere på året. Det betyder, at Scala på de ydre mål med sine 4,36 meter er en tand mindre end typiske mellemklassemodeller som Skodas egen Octavia.

Det giver meget luft om bord i modellen, der ifølge Skoda nærmer sig Octavia, og som også har et bagagerum på pæne 467 liter.

Skoda-kendere vil også spotte, at det klassiske grønne logo på bagklappen er skiftet ud med Skoda-navnet i blokbogstaver. Det vil vi formentlig også se på den nye Octavia, der kommer i 2019.

Scala vil også kunne fås med en forlænget glasbagklap. Og her vil navnet så stå på glasset. Den variant har producenten dog ikke fortalt meget om endnu.

Designstilen er helt ny på modellen, der får en bagrude med afrundet kant og Skoda-navn frem for log på bagklappen. Det vil vi også se på den næste Octavia. Foto: Skoda
Designstilen er helt ny på modellen, der får en bagrude med afrundet kant og Skoda-navn frem for log på bagklappen. Det vil vi også se på den næste Octavia. Foto: Skoda

Flere udstyrsmuligheder

Inden døre byder Scala på en kabine, der er bygget op omkring en fritstående touchskærm på 9,2 tommer, og som kan suppleres med en digital instrumentering, hvor hjertet er en skærm på 10,25 tommer. Samtidig byder modellen på mulighed for masser af avanceret tilbehør.

I den helt praktiske afdeling finder du blandt andet elektrisk svingbart anhængertræk og el-bagklap, som kan åbnes ved at svinge foden under bagkofangeren.

På sikkerhedsfronten er nødbremse med forgængergenkendelse og vejbaneassistent, som hjælper med at holde bilen i banen.

Scala byder på en kabine, der er bygget op omkring en fritsvævende skærm, og vil kunne fås med digital instrumentering. Foto: Skoda
Scala byder på en kabine, der er bygget op omkring en fritsvævende skærm, og vil kunne fås med digital instrumentering. Foto: Skoda

Avanceret sikkerhedsudstyr

Ydermere kan fås udstyr som "Crew Protect Assist", der forbereder bilen på en mulig kollision og giver passagererne ekstra beskyttelse. Scala er også den første model hos Skoda, der kan fås med Side Assist, som er en videreudvikling af Blind Spot Detect (BLIS), og som advarer mod køretøjer i blinde vinkler fra 70 meters afstand mod ellers 20 meter.

Agterude kan tilvælges dynamiske LED-blinklys, hvor dioderne tænder på skift og skaber en glidende bevægelse.

På motorfronten omfatter mulighederne foreløbig to 1,0-liters TSI benzinmotorer på 95 hk og 115 hk samt en 1,5-liters TSI-motor på 150 hk, som også kan fås med syvtrins DSG-automatgear. Der kommer også en 1,6-liters diesel på 115 hk.

Det er endnu ikke besluttet, hvilke motorvarianter der kommer til Danmark. Modellen lander herhjemme inden sommerferien til næste år.

Skoda går til angreb i mellemklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce