Rustik bestseller vil være lidt lækrere

Foto: Dacia

Rustik bestseller vil være lidt lækrere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dacia Duster er klar til at indtage de danske veje. Duster er stadig en discount-suv, men det er i dén grad discount, som du kan være bekendt, bortset fra at sikkerhedsniveauet desværre fortsat er lavt.

Dacia er et mærke, der deler vandene. Enten er man for mærket, eller også har man ikke noget godt at sige om det. Sådan har det altid været med det rumænske bilmærke, siden det så dagens lys tilbage i 1960'erne, og i særdeleshed - blandt os danskere - siden Dacia fik en relancering her i landet for nu snart fem år siden. Først var det familiecontaineren Dacia Lodgy, der indtog det danske marked, siden fulgte Dacia Sandero og Dacia Logan MCV.

I starten var der ingen planer om, at den kompakte suv Duster skulle være en mulighed herhjemme - importøren mente nemlig ikke, at bilen ville kunne begå sig i det hårdt konkurrencebetonede Danmark, men sådan blev det som bekendt ikke. Totalt set er der siden lanceringen i 2004 solgt 1,1 mio. Dacia Duster i de 44 lande, som bilen sælges i, hvilket gør modellen til den mest populære bil hos Dacia. Duster er i øvrigt også mærkets mest populære bil i Danmark.

Fakta
Dacia Duster TCE 125 2X2Pris: 198.490 kr. plus lev.

Pris fra: 140.000 kr.

Forbrug: 16,1 km/l

Motor: 1,2 benzin med turbo

Hk: 125

Nm: 205/ 2.000 o/min.

Topfart: 177 km/t.

0-100 km/t.: 10,4 sek.

Helt ny model eller?

Ved første øjekast kan det godt se ud, som om der blot er tale om et facelift, men den nye Duster er en helt ny model, på trods af at den er bygget på den samme platform som den nuværende, men den er dog blevet fornyet med en anden hjulopsætning og nyt styretøj. Begge modeller har i øvrigt præcis de samme mål. Duster har fået et nyt design, hvor den ser mere nutidig ud i forhold til forgængeren, som måske nok, på trods af det charmerende, lidt buttede look, også ser lidt aldrende ud.

På det ydre er fronten blevet mere adræt at se på, hvor også skærmkasserne ser bredere ud. LED-lys er nu standard, og motorhjelmen er blevet mere oprejst, hvilket højner sikkerheden. Bagtil er baglygterne nu blevet mere firkantede og skubbet helt ud til kanten med inspiration fra baglygterne på Jeep Renegade. Vigtigst af alt er dog, at vi stadig kan genkende Dacia Duster på det charmerende og markante ydre look. Nu står den bare endnu skarpere.

Prisen begynder ved 140.000 kr., men det er for en sjældent skrabet version uden bl.a. aircondition, og man skal reelt op på næsten 200.000 kr. for at få den såkaldte Comfort, der har denne uundværlige feature. Her skal interesserede være opmærksomme på, at en langt mere moderne VW T-Roc kun koster 40.000 kr. mere.

Inde i kabinen er der dog virkelig sket ting og sager. Hvor Duster-kabinen før var omtrent lige så kedelig og uinspirerende at se på som at kigge ned i en tom kummefryser, så bliver fryseren nu fyldt med lækkerier, som vi kun kan savle over.

Den nye Dacia Duster har en markant federe kabine, hvor rattet med de tre eger nu er skiftet ud med et rat med fire eger og betjeningsknapper, som vi kender det fra andre mærker. Selve instrumenteringen ser nu mere eksklusiv og indbydende ud. Midterkonsollen var før en lodret opadstående en af slagsen med to luftdyser foroven, infotainmentskærmen i midten og betjeningspanel til klimaanlæg nederst. Nu står konsollen knap så meget op, der er nu tre luftdyser, en endnu federe infotainmentskærm, lækre "klaverlignende" knapper og betjeningsknapper til klimaanlæg i et mere lækkert materiale. Gearknoppen er i øvrigt også i et nyt design.

Meget mere komfort

Som om det ikke er nok, er der også kommet nye sæder i højere kvalitet i den nye Dacia Duster. De nye forsæder er nemlig to centimeter længere end forsæderne i forgængeren, og de længere sæder har en meget bedre siddekomfort end sæderne i den udgående Duster. Nu er armlænet til førerens højre arm fastmonteret på førersædet - også her er kvaliteten trådt et trin opad. Bare sådan noget som dørpanelerne er produceret i et mere eksklusivt materiale. Det siger lidt om, at Dacia snobber opad til glæde og gavn for den nye ejer.

Et andet sted, hvor forskellen er tydelig på den gamle og den nye Duster, er omkring lydisoleringen. Den gamle havde nærmest akustik som en tom sportshal, men det problem er løst med den nye Duster. Lydisoleringen er blevet meget bedre, og bare sådan noget som lyden, når dørene lukkes, lød før discountagtigt. Når dørene lukkes i den nye Dacia Duster, lyder det bare mere lækkert end før. Frontruden i den nye er tykkere end forgængerens, hvilket også gør lydisoleringen bedre. Ruden er i øvrigt rykket 100 mm frem, så der er kommet mere plads i kabinen.

Apropos plads, så kan voksne mennesker sagtens sidde på bilens bagsæde, men er du højere end 190 cm, kommer det til at knibe med loftshøjden. En lille glæde ved den nye Duster er i øvrigt, at den nu har fået nøglefri betjening. På den nuværende Duster er du nødt til at have nøglen med, hver eneste gang du skal tanke den, da du ellers ikke kan åbne tankdækslet. På den nye Dusters topudgaver åbner du til tankdækslet ved at trække i et håndtag til venstre for førersædet, så du slipper for bøvlet med nøglen.

Med hensyn til det køremæssige så kører den gamle og den nye Duster i starten meget ens. Efterhånden som triptælleren får højere og højere tal, er det, som om den nye Duster træder mere i karakter.

Kører bedre

Styretøjet er mere præcist, hvilket især mærkes ved høj fart på motorvejene nær Athen. Dacia Duster får nok aldrig et styretøj som en tilpas afstemt racerbil, men det er der heller ingen, der siger, at den skal have. Det er nemlig slet ikke her, Dacias fokus ligger. Dacias fokus ligger i at skabe en billig bil til folket. Her er det dog særdeles kritisabelt, at Dacia ikke engang tilbyder en automatisk nødbremse som ekstraudstyr, og bilen har også kun fået tre stjerner i den seneste crashtest.

Der er ikke ændret ved modelprogrammet. Her kører man videre med de velkendte 90 eller 109 hestes dieselmotorer og de to benzinmotorer på henholdsvis 115 og 125 hk. For benzinmodellerne kan der vælges mellem manuel gearkasse og enten for- eller firehjulstræk, mens dieselvarianten med 110 hk kan fås med træk på alle fire hjul og ligeledes manuel gearkasse. Vil du derimod have automatgear eller dobbeltkoblingsgearkasse, som det retteligt er, så er eneste valg den store dieselmotor, men den variant fås desværre kun med forhjulstræk og ikke træk på alle fire hjul, hvilket er en skam, da der kun kan være efterspørgsel blandt ægte Duster-nørder på en firehjulstrukken Duster, hvor du bare skal træde på speederen uden at tænke på at skifte gear.

På spørgsmålet om der i øvrigt kommer en elektrisk drevet Duster eller måske blot en hybridvariant, er svaret fra Dacias øverste ledelse, at det er der ingen planer om. Der er i øvrigt heller ingen planer om at producere en syvpersoners Duster, da det i så fald vil tage suv-princippet væk fra Dusteren, lader chefgruppen forstå. Uanset manglen på henholdsvis en elvariant og en variant med syv sæder, så har Dacia med den nye Duster i dén grad snobbet opad, og den kan godt gå hen og blive et hit herhjemme. Men det er synd og skam, at sikkerheden er på så lavt et niveau, og at priserne meget hurtigt ryger i vejret.

Rustik bestseller vil være lidt lækrere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce