Porsche 911 er genfødt, men ligner selvfølgelig sig selv

Den nye Porsche 911 er blevet en tand mere sexet, den er lidt bredere og svulmer mere over hofterne. Foto: Porsche

Porsche 911 er genfødt, men ligner selvfølgelig sig selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Porsche 911 er blevet mere kraftfuld, højteknologisk og ikke mindst sexet.

Det stiller store krav at designe et ikon. Derfor har designerne hos Porsche også været på en hård opgave med at kreere ottende generation af den ikoniske sportsvogn, som både skal have tråde til det oprindelige dråbeformede design og pege fremad.

Det er lykkedes over måde, viser de første billeder af modellen, som er præsenteret på den store internationale biludstilling i Los Angeles. Den rammer ikke alene designsnittet spot on, men har også fået mere pondus.

Linjerne på karrosseriet, der har 20-tommer hjul foran og 21-tommer hjul bagude, er klare. Her har de bagerste hjulkasser fået mere kropslig fylde, mens karrosseriet foran er blevet 45 millimeter bredere.

Dørhåndtagene er nu forsænket i karrosseriet, ligesom vi kender det fra Tesla Model S, hjelmen har fået en fordybning, der er inspireret af den første 911-generation fra 1960'erne, mens et bånd med LED-lygter lukker af agterude.

Den sekscylindrede boxermotor yder nu 450 hk i Carrera S, og den er hurtigere på alle discipliner
Den sekscylindrede boxermotor yder nu 450 hk i Carrera S, og den er hurtigere på alle discipliner

Flere hestekræfter

Hele karosseriet er nu lavet af aluminium, og alle modeller har en elektrisk variabel hækspoiler. Hjertet er en ny generation af trykladede sekscylindrede boxermotorer i 911 Carrera S og 911 Carrera 4S, som yder 450 hk, hvilket er 30 hk mere end i forgængeren.

De klarer 0-100 på 3,7 sekunder og 3,6 sekunder i 4S-vesionen med firehjulstræk frem for træk på de bageste poter, og det er 0,4 sekunder hurtigere end den tidligere generation. Det er en paradedisciplin, som kan gøres yderligere 0,2 sekunder kvikkere med Sport Chrono-pakken, der er ekstraudstyr. Måske det er akademisk, men bilen har tophastigheder på 308 og 306 kilometer i timen, mens forbruget er omkring 11 km/l.

Alle de viste modeller har ottetrins automatgearkasse med dobbeltkobling. Porsche har foreløbig udelukkende lanceret disse to motorer og nævner ikke noget om en afløser til grundmodellen 911 Carrera, som i den udgående version har 370 hk. Men programmet foldes formentlig ud over hele paletten.

Med spurt-værdierne på plads er der masser af hightech at boltre sig i. Tag bare Wet Mode, som er en verdensnyhed, der er standardudstyr. Det er en funktion, der registrerer vand på vejen, tilpasser bilens opsætning og advarer føreren, som kan sætte bilen op på den måde, der er mest sikker.

Samtidig kan en natsynsassistent med infrarødt kamera nu også fås som ekstraudstyr til 911'eren.

Interiøret er skabt med de klassiske 911-modeller fra 1970?erne som forbillede. Bilen er hele tiden koblet op til skyen, hvilket giver fordele for navigationsanlægget.
Interiøret er skabt med de klassiske 911-modeller fra 1970?erne som forbillede. Bilen er hele tiden koblet op til skyen, hvilket giver fordele for navigationsanlægget.

Historisk inspiration

Inden døre har designerne kigget i forhistorien, hvor modellerne fra 1970'erne har været forbilleder. Her byder modellen på et let tilbagetrukket instrumentbord med en central omdrejningstæller og to rammeløse displays.

På infotainmentsiden er en storskærm på 10,9 tommer omdrejningspunkt, mens det meste kan styres med fem markante knapper. Den nye model er koblet direkte op til skyen. Det gælder blandt andet navigationsanlægget, PCM, der er standardudstyr, og som får flere og hurtigere informationer, mens de også omfatter online-tjenesten, Porsche Connect Plus.

Priserne er på plads. 911 Carrera S koster fra 2.255.890 kroner, mens 911 Carrera 4S koster fra 2.410.959 kroner.

Porsche 911 er genfødt, men ligner selvfølgelig sig selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce