Opels sportslige bil i firmaklassen er overraskende komfortabel

GSI-spoilertrimmet er diskret, men er sammen med de store 20-tommer fælge, som er ekstraudstyr, med til at understrege det sportslige islæt på Insignia GSI. Foto: Jens Overgaard

Opels sportslige bil i firmaklassen er overraskende komfortabel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel Insignia GSI med firehjulstræk og dieselmotor på 210 hk ligner ikke andet i firmaklassen.

Hov, de der skålformede bucketsæder plejer da ikke at være i en Insignia-diesel. Reaktionen kommer prompte, da vi skal hente testbilen. Men her er heller ikke tale om en almindelig version af Opels store bud i firmaklassen.

På bagklappen af den femdørs hatchback troner et GSI-skilt, undervognen er strammet op, mens masser af udvendige spoilere og trim fortæller, at det er et firmalokomotiv ud over det sædvanlige. Det nu tysk-franske mærke har tidligere haft en heftig OPC-version af den gamle Insignia med sekscylindret benzinmotor på 325 hk, men har nu genoplivet den hæderkronede GSI-betegnelse for de kraftigste varianter, som er vakt til ny værdighed.

Det gælder i særdeleshed den version med dieselmotor på 210 hk, som vi kører. Prisen er 555.000 kroner, men løber op i 708.000 kroner, når du tager den bunke af avanceret ekstraudstyr med, som testbilen er bestykket med. Beskatningsværdien ved erhvervsleasing starter fra rimelige 435.000 kroner for dieselversionen.

OPEL INSIGNIA GSI 2,0 BITURBO DIESEL AUT.
4 stjernerPris fra: 555.000 kroner.Beskatning fra: 435.000 kroner.

Km/l: 13,7.

CO2 pr. km: 192 g.

Motor: Dieselmotor på 2,0 liter.

Effekt: 210 hk.

Ydelse: 480 Nm/4000 omdr.

Topfart: 233 km/t.

0-100 km/t.: 7,8 sekunder.

L/B/H: 4,89/1,86/1,46 meter.
Opel Insignia er en stor bil. Selv om GSI-modellen er mere let på tå, mærkes tyngden stadig. Foto: Jens Overgaard
Opel Insignia er en stor bil. Selv om GSI-modellen er mere let på tå, mærkes tyngden stadig. Foto: Jens Overgaard

Klaveret spiller

Til den pris får du en bil, der ikke ligner de andre firmabiler på vejen, og som er optimeret hele vejen rundt. Det gælder blandt andet firehjulstræk, 10 mm sænket sportsundervogn med adaptive støddæmpere og tre køreprogrammer, Brembo high-performance-bremser og masser af GSI-trim ude og inde samt de 18-tommer fælge, som her er opgraderet til 20-tommers GSI-fælge, inklusive de ergonomiske sportssæder.

Som udgangspunkt er Insignia en stor bil. Og det kan sportstrimmet ikke ændre ved. Alligevel spiller klaveret hurtigere, når du har trykket den store sportsknap i instrumenthuset i bund. Vi har klart mere føling med vejen, sving klares mere præcist og skarpt, mens accelerationen fra 0 til 100 på 7,8 sekunder taler for sig selv. Det hele godt hjulpet af firehjulstrækket, der har 60 procent fordeling af trækkraften til baghjulene ligesom i Audis Quattro-system. Og hvis du vil mere, kan du sætte de elektroniske støttehjul ud af funktion i en race-funktion, hvis du da ikke holder dig til den komfortable Tour-indstilling.

Undervognen bliver dog aldrig umenneskelig hårdt sat op, motorlyden er heller ikke for enerverende, eller sportsvognsoplevelsen for gennemgribende. Her er Insignia GSI først og fremmest en hurtig langtursvogn, der snor sig lettere gennem myldretidstrafikken og overhalingerne på motorvejene, men som også giver dig fornemmelsen af overskud i hverdagstrummerummen.

Sportstrim er der masser af i Insignia GSI, hvor bucketsæder skiller den ud fra mængden. Foto: Jens Overgaard
Sportstrim er der masser af i Insignia GSI, hvor bucketsæder skiller den ud fra mængden. Foto: Jens Overgaard

Masser af plads

På teknikfronten spiller Opels 2,0-liters letløbende biturbo-diesel på 210 hk ud med et pænt moment på 480 Nm, mens forbruget hedder 13,8 km/l, hvilket er under dagens standard og burde være bedre. Det otte-trins automatgear skifter dog ganske gelinde i modellen, der altså koster det samme som femdørs og stationcar.

Her byder den femdørs på masser af plads, så hvis du ikke higer efter pladsen bagude, kan du formentlig nøjes med den femdørs version. En ulempe er dog de store vinduesflader, som kan dugge til.

Du sidder godt i sæderne, der i testbilen er toppet op med en alenlang liste af justeringsmuligheder, så de kan tilpasses spot on ligesom head up displayet i forruden og de avancerede og præcise Intellilux LED Matrix-forlygter.

I forhold til den tidligere mere drengerøvs-stylede og hårdtpumpede OPC-version er der mere afdæmpet elegance over GSI-modellen, uden at vi dog rammer det stilsikre snit, et premiummærke som BMW kan give med M-styling. Det er heller ikke nødvendigvis her, at konkurrenterne findes. Ford Mondeo med 180 hk diesel og automatgear kan således styles i en ganske sportsligt opsat ST-line i samme prisleje, mens BMW spiller ud med meget billige priser på selvsamme 3-serie. Men den også på vej mod pension, da der kommer en ny til næste år, mens Mondeo også er en aldrende herre.

Den femdørs version af Insignia GSI er så stor, at mange ville kunne undvære stationcaren, der koster det samme. Foto: Jens Overgaard
Den femdørs version af Insignia GSI er så stor, at mange ville kunne undvære stationcaren, der koster det samme. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Opel Insignia GSI er et forfriskende pust i firmaklassen. Hvis du ser på udstyr og præstationer, er prisen ikke urimelig. Her er dog først og fremmest tale om en hurtig og stylet rejsebil frem for en decideret sportsvogn.

Opels sportslige bil i firmaklassen er overraskende komfortabel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce