Test. Opel Grandland X er søstermodel til Peugeot 3008 og har sit eget udtryk, selv om køreoplevelsen er fransk.

Du kan lige så godt vænne dig til det. Fremover vil de tyske Opel-biler være franske under huden. Det står fast, efter at PSA har købt Opel. Forløberne er her dog allerede i form af de høje Crossland X, der landede herhjemme i efteråret, og den større ligeledes høje Grandland X, som for kort tiden siden er introduceret.

Opskriften er den samme, nemlig en bil, der ligner en Opel og indendørs byder på den klassiske tyske gedigne analoginstrumentering, som har afsenderadresse fra Rüsselsheim. Konceptet holder bedre i Grandland X end i den mindre Crossland X, der ikke rigtig ved, hvilket ben - eller hjul - den skal stå på. Efter nogle dage i selskab med Grandland X er der ingen tvivl om, at den større, høje Opel stort set kører som en Peugeot 3008, og det er bestemt ikke dårligt.

Fakta

Opel Grandland X 1,2T Aut. InnovationPris testbil: 432.795 kr. Bilens pris uden ekstraudstyr: 328.403 kr.

Beskatningsværdi for Opel Grandland X 1,2T Aut. Innovation Best Line: 291.150 kr.

Grøn ejerafgift: 2310 kr. per halvår.

CO2 per km: 120 gr

Brændstofforbrug: 19,2 km/l (EU-norm)

Motor: Benzinmotor på 1,2 liter

Effekt: 130 hk.

Ydelse: 230 Nm/1750 omdr.

Acceleration: 10,9 sek.

Topfart: 188 km/t.

L/B/H: 4,48/1,86/1,61 meter.

4 stjerner ud af seks

Vi tester Grandland X i topniveauet Innovation med den 1,2 liters turbobenzinmotor på 130 hk og automatgear. Det betyder, at prisen lander på 328.000 kr., mens der i testbilen yderligere er ekstraudstyr som bl.a. full LED-forlygter, parkeringsassistance og panoramaglastag, så den endelige pris er bekostelige 433.000 kr. Foreløbig er den sammen med en 1,6-liters diesel på 120 hk de eneste motorer i programmet. Men en 2,0-liters diesel på 177 hk følger i løbet af foråret.

Lad os slå det fast med det samme: Alene modelbetegnelsen Grandland X giver udfordringer, når der nu også findes en Crossland X, og det kan være snublende nært at bytte rundt på modelbetegnelserne selv for branchefolk. Men kommende ejere bliver formentlig dus med navnet, hvor X'et nok ryger ud til hverdag.

Afdæmpet og solid

Hvis du vælger den originale Peugeot 3008, der blev Årets Bil i Danmark 2017, får du en rendyrket, moderne og velkørende crossover med indbydende finish og interiør, digital instrumentering og nødbremse i selv det billigste udstyrsniveau. Grandland X er mere afdæmpet, klassisk og med klare tråde til Asta. Det er noget, som sikkert vil tiltrække dem, der ikke falder for en fransk bil. Den høje Opel, som er 25 cm kortere end en Astra stationcar, matcher stort set Peugeot 3008 på mål og er et ganske gedigent bud i den mellemstore klasse af crossovere.

Den har både en komfortabel fremfærd og praktikalitet. Bagsædepladsen er også rimelig med fin loftshøjde og benplads, hvor du som i de fleste crossovere generelt har mere rumfornemmelse. Som de andre biler i klassen er bagagerummet ikke overvældende i forhold til en klassisk stationcar, hvor Grandland X byder på 514 liter mod 540 liter i en Astra stationcar, men i forhold til klasseikonet Nissan Qashqai, der rummer 430 liter, er det regulære rum godkendt. På den praktiske front generer en høj læssekant dog i bagagerummet, hvilket kan give udfordringer, hvis en tung kasse med indkøb skal løftes ud.

Mange muligheder

Den 130 hk benzinmotor fra PSA er topmoderne og elastisk. Den gør det godt og kan sagtens flytte bilen kækt med fire personer om bord. Samspillet med automatgearet er dog ikke optimalt. Da motoren ikke har specielt meget drejningsmoment, kører den ofte langt ud i gearene og lyder noget anstrengt. Du kan leve med det, hvis du bare ønsker automatgear. Brændstofforbruget på 19,2 km/ l er rimeligt for så høj en bil.

Ligesom i Peugeot 3008 kan du udelukkende få modellen med forhjulstræk. Hvis du vil have træk på alle poter, må du ned i den mindre Opel Mokka X. Til gengæld kan Grandland X fås med en PSA-specialitet, nemlig Grip & Go, der er et vejgrebsprogram hvor bilen kan klare en række forskellige underlag. Det koster 4000-6000 kr. ekstra.

Instrumenteringen er gennemført Opel med tråde til Astra, hvor du også får online-hjælpesystemet Opel Onstar med. Her er dog ikke som i 3008 mulighed for digital styring af ventilationsanlægget på en skærm. Finish og kvalitetsfornemmelse er høj og på linje med de andre Opel-modeller.

Husk de gode sæder

En anden Opel-specialitet, som kan tilkøbes, er de ergonomiske AGR-sæder med mange indstillingsmuligheder, der er udviklet af tyske ergoterapeuter, og som vi tidligere har rost. De koster 7000 kr. for to sæder til Enjoy- eller Innovation-modellerne og er alle pengene værd.

Som udgangspunkt er Peugeot 3008 med en startpris på 260.000 kr. for en 1,2 Acess, der bl.a. har digitale instrumenter og nødbremse, den billigste i forhold til Grandland X, der starter fra 275.000 kr. med samme motor. Begge har aircondition og ingen touchscreen. Men allerede fra mellemste udstyrsniveau vender det dog: En Grandland X Enjoy til 285.000 kr. byder nemlig på syv-tommers touchscreen og klimaanlæg. Hos Peugeot skal du op i en 3008 Active for at få tilsvarende udstyr, hvor der er otte-tommer skærm og klimaanlæg, og så er prisen 292.000 kr. Så du skal gennemgå udstyrslisterne med en tættekam.

Hvis du skal op i en bil med plads til syv, hedder alternativet Peugeot 5008, mens Opel endnu ikke har en crossover-model i den størrelse. Sådan en model kommer angiveligt på markedet i 2019. Men hvilken bil skal man vælge? Det handler i høj grad om følelser, for begge biler har plads til op mod fem og er fulde af gode funktionelle løsninger. Du går dog ikke helt galt i byen med Grandland X, bare du er indstillet på, at den er noget blødere affjedret, end en Opel normalt er. Dog ikke så meget, at det burde skræmme potentielle købere væk, uanset om præferencerne er tyske eller franske.

  • fyens.dk