Ny version af Berlingo: Børnecontaineren er tilbage

Nu ligner Berlingo resten af Citroëns program af biler. Foto: Citroën

Ny version af Berlingo: Børnecontaineren er tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Citroën Berlingo er bilen, som alle har en mening om. Den nye version har masser af plads, men bag rattet er det småt med begejstringen.

Det rullende redskabsskur, børnecontaineren eller Postmand Per-bilen.

Citroën Berlingo har mange øgenavne, og mon ikke de hænger ved, når en ny generation rammer Danmark efter sommerferien, selvom designet af den nye model trods alt er knap så bombastisk som tidligere. Den nye version har fået todelt front og Airbumps, der beskytter mod buler, hen ad siden. Berlingo er til familier, der bare ikke kan få plads nok.

Med den nye 3. generation bliver der to versioner af bilen - en almindelig og en XL, der er 35 centimeter længere og dermed tilbyder mere plads til tredje sæderække, som kan leveres til begge versioner.

Priserne har importøren ikke klar endnu, men et gæt kunne være fra cirka 200.000-220.000 kroner. Omtrent samtidig kommer der også en Peugeot Rifter med samme teknik.

Vi kører Berlingo med diesel og et nyt automatgear, og oplevelsen er meget støjsvag i forhold til den gamle model. Vi ved jo godt, at Berlingo altid har haft fokus på plads, og at køreegenskaber mest er noget, der handler om retningsstabilitet, men den første gang, vejen drejer, er styretøjet alligevel en småubehagelig oplevelse. Det øjeblik, du bevæger rattet fra ligeud og forsøger at diktere en kurve, er det, som om kontakten med hjulene gennem rattet bliver lokalbedøvet.

I løbet af testruten bliver jeg aldrig rigtig fortrolig med måden, som Berlingo styrer på.

Citroën Berlingo
Pris: Fra 200.000-220.000 kroner.L/B/H: 440/185/181 cm.

Bagagerum: 597 liter.
Interiøret er opgraderet voldsomt i forhold til dagens model, bl.a. med en fin skærm på otte tommer. Foto: Citroën
Interiøret er opgraderet voldsomt i forhold til dagens model, bl.a. med en fin skærm på otte tommer. Foto: Citroën

Småt med udvikling

Det har altid været nemt at komme ud og ind af en Berlingo takket være skydedørene. Det ville dog have klædt Citroën, hvis skydedørene kunne fås med elektrisk drift. Men det kan man desværre heller ikke i den nye version.

Flere USB-stik og friskluftdyser til anden og tredje sæderække ville også have været kærkomne muligheder for ekstraudstyr, men i stedet må du nøjes med et handskerum, der har køling fra bilens aircondition.

På listen over positive fornyelser er bilens instrumentering. Nu er 8-tommer skærm en mulighed, og elektrisk parkeringsbremse er standard på alle modeller. Og har man lyst til det, er det muligt at bestille head-up display.

En anden god komfortdetalje er gearstangen, der sidder lidt fremskudt, og som derfor er nem at nå.

Lidt overraskende har Berlingo ikke Citroëns nye støddæmpere, der kaldes Citroën Advanced Comfort, og som også betyder andre sæder. Komforten i Berlingo består derfor mest af en blød affjedring og god støjdæmpning.

Mødet med Berlingo skete udelukkende med kraftigste dieselmotor med 130 hestekræfter og automatgear med otte trin. Den kombination bliver der nok ikke solgt mange af i Danmark, hvor en version af samme motor med 100 hestekræfter nok bliver den mest solgte. Vil man have benzin, er motoren på 1,2 liter og med 100 hestekræfter.

Fremover kan den rummelige bil også leveres som XL, der er 35 cm længere end den normale. Foto: Citröen
Fremover kan den rummelige bil også leveres som XL, der er 35 cm længere end den normale. Foto: Citröen

Kombination af teknik

For at få adgang til den nyeste sikkerhed har Citroën brugt to platforme til den nye Berlingo. Den forreste del af bilen benytter den såkaldte EMP2-platform, mens baghjulsophænget er fra den gamle model.

Den slags sparer omkostninger og betyder samtidig, at Berlingo har mulighed for det meste sikkerhedsudstyr inklusive adaptiv fartpilot, som bliver tilgængelig fra 2019.

Noget usædvanligt for en ny bil er det, at Berlingo ikke kan leveres med moderne LED-lygter. Mon ikke det bliver muligt, når bilen på et tidspunkt skal faceliftes?

Avisen var inviteret til Paris af Citroën.

Foto: Citröen
Foto: Citröen
Fælles for begge modeller er muligheden for syv sæder og under alle omstændigheder masser af plads. Foto: Citröen
Fælles for begge modeller er muligheden for syv sæder og under alle omstændigheder masser af plads. Foto: Citröen

Ny version af Berlingo: Børnecontaineren er tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce