Ny motor passer godt til stilsikker tysker

Den femdørs A3 Sportback er praktisk og byder på god anvendelighed i hverdagen.

Ny motor passer godt til stilsikker tysker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Den nye 1,5-liters motor med 150 hk fra VW-Gruppen matcher godt med Audi A3 Sportback, som vi tester med S-Tronic automatgear.

I en omskiftelig verden, hvor alt fra firmaer til fritidshjem konstant finder på nye måder at gøre tingene på, og "disruption" er blevet trendy, er det rart, at der findes solide heller med stabilitet og ro. F.eks. bag rattet i en Audi A3.

Når først døren med bankbokslyden er smækket i, du sidder i det velstøttende sportssæde og lader fingrene løbe over de solide bankefaste materialer i instrumenteringen, kan freden sænke sig. At du så i koncernfætteren VW Golf fra Wolfsburg får en mulighed for infotainment med en større skærm og mere udstyr for pengene, er en anden sag.

Men det er ikke det første, som falder os ind, da vi tester den femdørs A3 Sportback med koncernens nye 1,5-liters benzinmotor i 150 hk-versionen med S-Tronic automatgearkasse og udstyrsvarianten Sport. Det er en bil til godt 337.000 kr. plus levering, som med en lang liste af ekstraudstyr, der bl a. omfatter en sikkerhedspakke, en businesspakke og en multimediepakke, løber mere end 100.000 kr. højere op. Det er en motor, som også kan fås til Golfen med både 130 hk og 150 hk.

Fakta
Audi A3 Sportback Sport 1,5 TFSI COD 150 hk S-TronicPris: 424.314 kr. plus levering. Pris fra: 337.298 kr.

Grøn ejerafgift: 545 kr. halvårlig.

CO2 per km: 113 g.

Brændstofforbrug: 20.0 km/l (EU-norm).

Motor: Firecylindret motor på 1,5 liter

Effekt: 150 hk.

Ydelse: 250 Nm/1500-3500 omdr.

Acceleration: 8,2 sek.

Topfart: 220 km/t.

L/B/H: 4,31/1,79/1,43 meter.

4 stjerner ud af 6
Audi A3 er det stilige valg. Den holder formen trods alderen, men prisen kan hurtigt løbe op. Fotos: Jens Overgaard
Audi A3 er det stilige valg. Den holder formen trods alderen, men prisen kan hurtigt løbe op. Fotos: Jens Overgaard

Udstyr løber op

Priserne for Audi A3 fik et tryk ned ved den seneste afgiftsomlægning, så du kan få en A3Sportback med den fine 1,0-liters TSI-motor på 116 hk og manuelt gear fra 270.000 kr. Den har grundudstyr som klimaanlæg, læderrat, syv-tommer farveskærm og xenon-forlygter, mens du skal betale ekstra for bl.a. fartpilot, der så er adaptiv, sædevarme og endda automatisk nødbremse. Det er for ringe - således koster en pakke med fartpilot og nødbremse 16.000 kr., så den reelle startpris er 286.000 kr. Så selv om adgangsbilletten til premium-klassen for mellemstore biler ser rimelig ud, kan det hurtigt løbe op.

Som udgangspunkt er Audi A3 med en dåbsattest fra 2012 og et facelift i 2016 en smule ældre end Golfen. De kommer dog begge i nye aftapninger til næste år. Audi har en evne til at designe og konstruere biler, som ikke virker forældede selv efter flere år. Det gælder også A3'eren, som er nærmest klassisk skulpturel i sit designsnit. Også bag rattet, hvor instrumenteringen med de kuglerunde dyser ikke ligner andet i klassen. Den hårde plast er dog ikke så blød og behagelig som i den større A4 eller såmænd den omtalte Golf.

Den lille syv-tommer farveskærm, som popper op i instrumentbordet, når du starter bilen, er til gengæld klar i sin grafik. Vi bliver dog aldrig venner med Audis MMI-system, hvor du styrer menuerne med et drejehjul, og det er især tungt at danse med, hvis du bruger Apple CarPlay, som koster en opgradering på 5600 kr. at aktivere.

Audi A3 er det stilige valg. Den holder formen trods alderen, men prisen kan hurtigt løbe op. Fotos: Jens Overgaard
Audi A3 er det stilige valg. Den holder formen trods alderen, men prisen kan hurtigt løbe op. Fotos: Jens Overgaard

Mere råstyrke

Den trecylindrede 1,0-liters motor med 116 hk er en ganske væver sag, men den nye firecylindrede 1,5-liters motor, der i A3 herhjemme kun fås med 150 hk, passer godt til bilen. Især når vi taler om modeller med automatgear. Her kan den mindste motor opleves noget presset på motorvej med læs om bord, mens vi her med større moment og råstyrke fører os mere ubesværet frem.

En brændstoføkonomi, som på papiret er 20,0 km/ l, er da også rimelig. De små motorer er nemlig ofte kommet til kort på den front, når der skal flyttes mere luft ved hastigheder over 100 km/ t. Det hjælpes af automatisk cylinderfrakobling og en coastingfunktion, som kun findes i modellerne med automatgear, der slukker motoren, når du slipper speederen, og bilen ruller videre ved hastigheder på op til 130 km/ t. Den del er meget diskret. Den i forvejen godt lyddæmpede A3 kapsler nemlig motorgangen godt inde.

I det daglige fungerer konceptet med fem døre og en stor bagklap godt. Audi har aldrig haft en decideret stationcar-version af A3. Her opleves Sportback mest som en klassisk femdørs hatchback, og det gør den godt. Her er pænt med plads på bagsædet, og det meget regulære bagagerum er på rimelige 380 liter, hvilket svarer til en Golf.

Det syvtrins S-tronic automatgear med dobbeltkobling virker gelinde, men tager hårdt fat i første gear.
Det syvtrins S-tronic automatgear med dobbeltkobling virker gelinde, men tager hårdt fat i første gear.

Fast greb

A3 Sport har en opstrammet undervogn, som giver os et mere fast greb i sving og et sikkert antrit ved ligeudkørsel, uden at det går ud over komforten, eller at affjedringen på noget tidspunkt opleves for hård. Styretøjet er i bedste Audi-stil præcist, men nærmest udramatisk med vægten lagt på sporsikkerheden. Det syvtrins automatgear med dobbeltkobling skifter diskret og gelinde - det meste af tiden. Når du sætter i gang i første gear, f.eks. fra et lyskryds, skal du have det berømte æg under speederfoden, for at motoren ikke tager for hårdt fat, og bilen springer frem som en gazelle. Det samme mønster oplevede vi i Golfen med automatgear og samme motor.

Når det er sagt, er Audi Sportback stadig en helstøbt pakke, selv om dåbsattesten vejer tungere end før, og den nye 1,5-liters motor og automatgearet er et fint match, hvis du kører på langfart. Du skal altså bare stadig afsætte en pæn slat til ekstraudstyr for at komme på niveau med, hvad de fleste i klassen allerede byder på som standard i dag, og det er dyrt betalt for at køre på premium-klasse i en tid, hvor bilerne bliver stadig mere ens.

Interiøret er sportsligt og gedigent. Den syv-tommers farveskærm, der selv kører op fra instrumentbordet, er standard.
Interiøret er sportsligt og gedigent. Den syv-tommers farveskærm, der selv kører op fra instrumentbordet, er standard.

Ny motor passer godt til stilsikker tysker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce