Ny Mercedes med indbygget vildmarksattitude

Foto: Mercedes-Benz

Ny Mercedes med indbygget vildmarksattitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mercedes-Benz vil have en andel af det stigende marked for pickups. Derfor har tyskerne forfinet den i forvejen meget lækre Nissan Navara. Nu hedder bilen Mercedes X-klasse, og den kan være et alternativ til en Mercedes-suv. Derfor øjner bilfabrikkerne nu nye markeder og nicher, hvor bilerne med indbygget vildmarksattitude lokker alt fra surfere til cykelfreaks.

I USA er pickup'en et megahit. Den mest solgte biltype gennem mange, mange år. Herhjemme er biltypen ikke nær så udbredt, selv om man flere gange har spået biltypens gennembrud.

Måske kan noget så ekstraordinært som en Mercedes-Benz X-klasse-pickup ændre på det og få flere kunder til at skifte deres suv ud med en lækker ladvogn. Når Mercedes-Benz ikke synes, at de har nok 4X4-biler/suv'ere i deres kæmpe modelprogram, hænger det sammen med biltypens popularitet.

I en verden, hvor næsten alle mænd mellem 30 og 60 synes, at det er lykken at vælte ned ad et mudret mountainbike-spor eller kitesurfe, er pickup'en den nemmeste løsning, når kulfiberudstyret skal med. Det åbne lad betyder nemlig, at man næsten blot kan smide udstyret på ladet og ikke behøver at tænke på at folde sæderne ned i en suv og bøvle med beskidte måtter. En pickup kan man blot spule, så er ladet rent.

Tyskerne har dog ikke gjort arbejdet med at udvikle en pickup selv, det er nemlig meget dyrt at udvikle nye biler. Så kostbart, at selv Mercedes må hente hjælp hos andre, når det gælder en ny pickup.

Mercedes-Benz X-Klasse 190 HK Power
Herhjemme har vores kringlede afgiftsystem hidtil sat en stopper for pickupper med dobbeltkabine og indbygget sæderække til private, mens virksomheder har haft visse muligheder.Imidlertid har en række bilimportører nu fundet en mulighed for, at bilerne kan indregistreres på hvide plader og bruges af private som almindelige personbiler. Det gælder bl.a. Nissan Navara, VW Amarok, Toyota Hilux, Isuzu DMax, Fiat Fullback og Ford Ranger, der alle koster i nabolaget af 500.000-600.000 kr. og opefter. Og nu altså også Mercedes-Benz.Pris: 360.000 kr. plus moms

X-klasse: fra 262.000 kr. plus moms

X-klasse på hvide plader: fra 560.000 kr.

Forbrug: 14,5 km/l, EUsnit

CO2 per km: 207 g

Motor: 2,3 diesel (Nissan)

Hk: 190/ 3.750 o/min.

Nm: 390/ 1.500 o/min.

Topfart: 175 km/t.

0-100 km/t.: 11,8 sek.

X-Klasse er sin egen

Mercedes har valgt det bedste udgangspunkt for at designe den nye pickup. Nissan Navara sætter standarden i klassen, og populært sagt har Mercedes-Benz brugt det bedste fra Nissan og tilsat den portion raffinement, der kendetegner en bil med stjerne.

X-klasse har fået videreudviklet den multilinkbagaksel, der sidder i de dyreste versioner af Nissan Navara. Bærearmene er ændret for at give mere personvognskomfort, og samtidig er bredden på ladet vokset en smule. I kabinen har man flået næsten alt, hvad der minder om japaner-plast, ud og erstattet det med blødere overflader.

Hele instrumenteringen er ændret, og i stedet for en mindre gnidret Nissan-skærm er der nu stor, højopløst skærm i midten af bilen. Det hele garneret med de specielle luftdyser, som vi kender fra E-klassen. Sæderne er også ændret, og på motorvej er det tydeligt, at der er fyldt mere støjdæmpning i bilen. Nu går det an at køre 110 km/t. og snakke med sidemanden uden at hæve stemmen. Det er noget sværere i Navara.

I forhold til Nissans version af bilen er X-klasse sænket med to cm. Det er sket for at give bilen bedre egenskaber på asfalt, men hvis man har brug for det, kan bilen udstyres med en pakke, så frihøjden er identisk med en Navarra. Bilen laster ca. 1.000 kg og trækker op til 3.500 kg.

Tre udgaver

I første omgang er den nye Mercedes udstyret med Nissans dieselmotor med enten 163 eller 190 hestekræfter, hvor den mindste er til manuelt gear og den store udviklet til automatgear. Senere næste år, formentligt til sommer, kommer bilen med den sekscylindrede diesel, der på en eller anden måde nok passer lidt bedre til det luksuriøse køretøj.

Det er ikke, fordi den nuværende maskine er for lille, men med en seksbenet diesel med 258 hk og et massivt drejningsmoment på 550 nm kommer X-Klasse for alvor til at kunne matche VW Amarok, der er blandt de eneste på markedet med stor dieselmaskine.

Stort modelprogram

Bilen kommer i tre versioner. Basisbilen hedder Pure og har stofsæder og en kabine, der tåler hårdt slid fra sikkerhedssko og gummistøvler. Mellemudgaven hedder Progressive, mens Power-udgaven har store hjul og flere blanke detaljer, og her har tyskerne skruet op for læder og lækkerier i kabinen.

Bilen er naturligvis dyrere end Nissans version, men trods alt ikke helt hysterisk. Nissan Navara starter ved 215.000 kr. plus moms, mens X-klassen i billigste version koster fra 262.000 kr. plus moms med baghjulstræk og manuelt gear. En topudstyret Power med automatgear og 4X4 koster fra ca. 360.000 kr. plus moms.

På hvide plader og med bagsæde begynder priserne ved 560.000 kr. X-klassen lader ikke bare som om, men er virkelig udviklet, dimensioneret og bygget til det hårdeste slid og de mest brutale strabadser. Måske den bliver et gennembrud herhjemme.

Ny Mercedes med indbygget vildmarksattitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce