Nissans høje ikon klar til fornyet kamp

Nissan har forfinet Qashqai, så den er blevet mere afrundet i oplevelsen. Det klæder den høje crossover. Fotos: Jens Overgaard

Nissans høje ikon klar til fornyet kamp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nissan Qashqai er forfinet efter et facelift, men konkurrenterne presser på. Japaneren kan ikke løbe fra, at den er en ældre konstruktion.

Det stiller krav at være både ikon og firstmover. Men nu har Nissan Qashqai været en tur i både fitnesscentret og skønhedssalonen, hvor den høje crossovermodel har fået en større makeover, som skal gøre modellen kampklar til at møde den skare af nye konkurrenter, der i år for alvor vælder frem i mellemklassen, anført af VW T-Roc som et af de skarpeste bud.

I forvejen har Qashqai fået godt fat i danskerne, som i fjor gjorde den høje japaner til den næstmest indregistrerede bilmodel og i år har bidt sig fast som nummer tre. I november var Qashqai, ligesom i marts, endda den mest solgte bilmodel herhjemme. Vi tester den faceliftede version med benzinmotor på 115 hk, Xtronic-automatgear og det pænt omfattende Tekna Plus-udstyr til en pris på godt 326.000 kr.

 

Fakta
Nissan Qashqai DIG-T 115 hk Xtronic Tekna PlusPris: 326.057 kr. plus levering

Forbrug: 17,9 km/l

CO2 per km: 129 gram

Grøn ejerafgift: 890 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,2 liter.

Ydelse: 115 hk

Moment: 165 Nm/1.750 omdr.

Topfart: 173 km/t.

0-100 km/t.: 12,9 sek.

L/H/B: 438/181/159 cm.

Fire stjerner ud af seks
Selv om Qashqai syner stor, er der dog kun plads til 430 liter i bagagerummet. Mere plads kræver en Nissan Xtrail, hvor der er syv siddepladser.
Selv om Qashqai syner stor, er der dog kun plads til 430 liter i bagagerummet. Mere plads kræver en Nissan Xtrail, hvor der er syv siddepladser.

Mange opgraderer

Mange vælger at opgradere til de højere udstyrsversioner af Qashqai, der ellers starter fra 235.000 kr., så Tekna Plus rammer ikke helt ved siden af skiven. Samtidig kører importøren næsten konstant med kampagner eller store rabatter på modellen, der også nyder godt af de lavere afgifter med mere udstyr til prisen frem for meget lavere priser. Det kan dog heller ikke skjules, at den har rødder tilbage til 2013. Derfor har teknikerne været i gang med en omfattede finpudsning, hvor vej-, vind-og motorstøj er kapslet mere ind, mens undervogn og styretøj er strammet op, og materialekvaliteten i kabinen har fået et nøk op. Men ikke mindst er en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, vognbaneassistent og automatisk nedblændeligt bakspejl nu standard i alle versioner. Hurra for det!

Nogle dage i selskab med Qashqai slår fast, hvorfor netop den biltype har vind i sejlene. Du sætter dig direkte ind i - og ikke ned - i kabinen, udsyn og kørestilling er god og høj, mens højden på karosseriet også giver mere luft i kabinen på modellen, der i størrelse stadig matcher en mellemklassemodel.

 

Interiøret har fået en let opgradering. Finishen er indbydende, men ikke på højde med flere nyere modeller i klassen.
Interiøret har fået en let opgradering. Finishen er indbydende, men ikke på højde med flere nyere modeller i klassen.

Mindre bagagerum

Bagsædepladsen er dog ikke overvældende og kan give udfordringer, hvis du har for lange ben, mens bagagerummet med sine 430 liter er væsentligt mindre end i en klassisk stationcar som Astra Sportstourer, der byder på 540 liter. Med bagsædet nede er der dog plads til en mellemstor drengecykel. Så den er duelig i et vist omfang.

Med finpudsningen er Qashqai blevet mere civiliseret. Det gælder ikke mindst køreoplevelsen, så vi på vejen i mindre grad har en oplevelse af høj bil og i højere grad personvogn. Alderen og selve konstruktionen trykker dog på den front. I det daglige byder Qashqai nemlig på en køreoplevelse, der opleves noget klodset i forhold til nyere konstruktioner som bl.a. Peugeot 3008, der er nærmest fjerlet i sin letkørthed. Her virker Qashqai noget mere gumpetung og oldschool og som en høj bil af den slags, der er mere i familie med firehjulstrækkere end personbiler, og hvor tyngdepunktet føles højere.

Når det er sagt, er Qashqai stadig en bil, der byder på en sikker fremfærd med vægten lagt på det komfortable. Men som i de fleste høje biler er der her mere vindstøj end i mange af de lavere stationcars.

Den 1,2 liters benzinmotor på 115 hk leverer et harmonisk og pænt flow, mens automatgearet, som er af milliongearstypen, ikke er blandt de mest præcise på markedet. Her er VW-koncernens DSG-gearkasse med dobbeltkobling stadig blandt de bedste og skifter knivskarpt, mens Nissans er mere løs i koderne. Brændstoføkonomien er på niveau med de øvrige i klassen.

 

Farveskærmen med infotainmentsystemet er noget antikvarisk med langsom og klodset grafik.
Farveskærmen med infotainmentsystemet er noget antikvarisk med langsom og klodset grafik.

Langsomt infotainment

Bag rattet har du udsigt til et pænt overskueligt instrumentbord, hvor finishen er hæderlig uden at være på højde med f.eks. 3008'eren, der sætter ny standard i klassen. Her løfter Nissan til gengæld barren med premium-elementer som mulighed for bl.a. lækkert, tykt læderbetræk på de el-indstillelige sæder, som endda er standard i Tekna Plus-versionen - det gælder også full LED-forlygter, nøglefri start og Bose-anlæg.

Ergonomisk ligger Qashqai i den bedre ende. Sæderne har nemlig god lændestøtte, og indretningen er langt bedre end i omtalte Peugeot, hvor det lille rat er placeret, så man ikke kan se de underliggende instrumenter. Alderen trykker dog infotainmentsystemet med farveskærm, som også er standard her, men hvor grafikken er noget gnidret, og skærmen reagerer ret langsomt.

Alt i alt er det dog en bil, som er godt klædt på til at kæmpe om danskernes gunst, og hvor de store plusser er masser af udstyr og praktisk indretning.

 

Nissans høje ikon klar til fornyet kamp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce