Mondeo får en opstrammer: Tilpasser gearskift og læser vejskilte

Ford er nu klar med en opgraderet Mondeo hybrid, der er mere effektiv og komfortabel, og som også kommer som stationcar. Foto: Ford

Mondeo får en opstrammer: Tilpasser gearskift og læser vejskilte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fords store Mondeo får et facelift med nyt automatgear, ny dieselmotor og en bedre hybrid, der også fås som stationcar.

En masse justeringer på de indre linjer. Sådan tager et midtvejs-facelift af Ford Mondeo sig ud.

Her satser mærket med ovalen i stigende grad på hybridmodellen, der får et kraftigt løft på teknologi-fronten og nu også kan fås i stationcar-versionen, som de fleste firmakunder vælger.

Hybrid-versionen i første generation blev lanceret herhjemme i efteråret, og hjertet er stadig den 2,0-liters benzinmotor på 187 hk, der spiller sammen med en elmotor, en generator, et meget lille batteri på 1,4 kWh og en CVT-automatgearkasse.

Men ifølge producenten er både brændstoføkonomi og ydeevnen bedre, mens accelerationen foregår mere flydende end tidligere.

Firmaklassemodellen kan nu også fås med det nye intelligente gearskifte, som er introduceret i Focus, og som betjenes med et drejehjul. Foto: Ford
Firmaklassemodellen kan nu også fås med det nye intelligente gearskifte, som er introduceret i Focus, og som betjenes med et drejehjul. Foto: Ford

Nye teknologier

Hybriden klarer således 18,2 km/l i stationcar-version, mens en 1,5 Ecoboost med 165 hk til sammenligning kører 11,5 km/l efter den nye WLTP-norm, som er svær for lægfolk at sammenligne med forgængeren, da beregningsmetoden er ændret.

Ambitionerne fejler dog ikke noget, for Ford regner med, hybriden vil komme til at udgøre 50 procent af Mondeo-salget i Europa.

Herhjemme er det dog typisk dieselversionerne, som trækker salget, men hybriderne forventes at komme til at fylde mere. Det står også klart, at den nye generation af Mondeo-hybriden har fået en række nye funktioner.

Det gælder Fords SmartGauge-interface, som giver overblik på brændstof- og energiforbrug med BrakeCoach-funktion, der hjælper med gradvis bremsning for bedre udnyttelse af bremseenergien, elassisteret styring, eldrevet klimaanlæg og nedkøling af eldrivlinjen og en ny udstødningsteknologi, som sikrer hurtigere opvarmning af kabinen.

Batterierne tager dog en del af pladsen. Mondeo Hybrid stationcar har nemlig et bagagerum på 403 liter, hvilket er 112 liter under den almindelige stationcar.

Mondeo stationcar kan nu også fås som hybrid. Batteripakken tager godt 100 liter af bagagerummet, som dog med sine godt 400 liter stadig er rummeligt. Foto: Ford
Mondeo stationcar kan nu også fås som hybrid. Batteripakken tager godt 100 liter af bagagerummet, som dog med sine godt 400 liter stadig er rummeligt. Foto: Ford

Gearskiftet er rundt

Ford lancerer også en ny 2,0-liters Ecoblue-dieselmotor, der kommer i versioner med 120 hk, 150 hk og 190 hk. Her leveres også bedre brændstoføkonomi, der lander på 16,7 km/l for den med 190 hk og mest firmarelevante version med automatgear.

De to største versioner kan nemlig fås med et helt nyt ottetrins automatgear, der ikke alene giver bedre brændstoføkonomi, men også blødere gearskift.

Det kendes fra den nye Focus og hedder noget så teknisk som "Adaptive Shift Scheduling". Det nye gearskifte omfatter som i Focus et drejehjul som gearvælger og har en funktion, der aflæser den individuelle kørestil og tilpasser gearskift herudfra.

Systemet kan også identificere op- eller nedadgående hældninger og hårde sving, som den justerer gearskift ud fra. Det er noget, som skal sikre en mere stabil og behagelig køreoplevelse.

Samtidig lanceres "Adaptive Shift Quality Control", der aflæser bilens information og vejforholdene og tilpasser koblingstrykket herudfra for blødere gearskift.

Den nye diesel kan også fås med firehjulstræk.

På de ydre linjer er det kun ændret kølergrill og let ændret frontdesign for og agter, som afslører faceliftet, mens der er andre tekstiler indendørs.

Men som noget nyt fås Mondeo også for første gang med en intelligent fartbegrænser, der aflæser vejskiltene og holder bilens hastighed inden for fartgrænser. Samtidig byder Mondeo på en køassistent, hvor den adaptive fartpilot med Stop & Go-funktion til myldretidskørsel kan følge trafikken op og ned.

Ford Mondeo Hybrid stationcar forventes lanceret i Danmark i april 2019. Priserne kendes endnu ikke.

Mondeo får en opstrammer: Tilpasser gearskift og læser vejskilte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce