Minibilen, der næsten vokser ud af klassen

Den nye Volkswagen er en minibil, der næsten vokser ud af den lille bilklasse, og med Highline-udstyr, automatgear og næsten alt i ekstraudstyr er det virkelig en lækker, men også kostbar vogn. Foto: Christian Schacht

Minibilen, der næsten vokser ud af klassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nej, der er ikke tale om kejserens nye klæder, den lille Volkswagen er faktisk en usædvanlig lækker minibil og perfekt til storbyens liv med alenlange køer og snævre parkeringspladser.

Lommeluksus, men også lommesmerter. Det er den fornemmelse, som jeg sidder tilbage med efter at have kørt i en lækker, men kostbar Volkswagen Polo. Lidt finere end resten af konkurrenterne i minibilklassen har Poloen jo næsten altid været og i hvert fald dyrere.

Oftest har en Polo også været så gennemført en bil, at den vitterligt har været lidt finere. Det gælder ikke mindst for den nyeste generation, der kom på markedet for et år siden, og som for længst har etableret sig som den mest helstøbte minibil.

Alligevel var jeg ved at tabe underkæben, da jeg studerede prisen på ugens testbil, en Polo 1,0 TSI med 115 hk, topudstyret Highline og DSG-automatgear. Da importøren blandt andet har udstyret den med alt fra digital instrumentering til et stort soltag, stryger prisen rask væk op på knap 300.000 kroner. Det lyder som storhedsvanvid. Eller er bilen måske alle pengene værd?

VOLKSWAGEN POLO 1,0 TSI 115 DSG HIGHLINE
4 STJERNERPris: 216.594 kroner.Forbrug: 20,8 km/l, NEDC.

CO2 pr. km: 107 g.

Motor: 1,0 benzin med tre cylindre og turbo.

HK: 115.

Nm: 200/2000 o/min.

Topfart: 200 km/t.

0-100 km/t.: 9,5 sekunder.Udvalgt ekstraudstyrLydsystem Beats til 5990 kroner.

Blind Sport Sensor til 3696 kroner.

El-klapbare sidespejle til 2195 kroner.

Panoramatag/soltag til 11.997 kroner.

DK Navigationspakke samt DAB+-modtager til 11.494 kroner.

Sport Select-undervogn til 5596 kroner.

DK-pakke til 9995 kroner.

DK LED-pakke (LED-forlygter med dynamisk lyslængderegulering, LED-baglygter samt køreprofilindstilling) til 11.494 kroner.

DK-teknikpakke (Active Info Display og nøglefri betjening samt p-sensorer til Comfortline og Bakkamera til Highline) til 10.498 kroner.
Ud over udstyret er Polo, som vi kender den: en voksen minibil, der ikke går af vejen for en lang tur. Foto: Christian Schacht
Ud over udstyret er Polo, som vi kender den: en voksen minibil, der ikke går af vejen for en lang tur. Foto: Christian Schacht

Masser af tilbehør

Men til den pris kan man jo også få jo en Golf eller en anden større vogn, vil nogen sikkert hævde. På den anden side vil alle dem, der ofte kører rundt på byernes omfartsveje - ofte i sneglefart, når man da ikke holder helt stille - måske være bedre tjent med en kompakt vogn, der er proppet med lækkerier, og som gør kørslen til en umanerlig afslappet affære. Jeg har i hvert fald svært ved at slippe den idé.

I forvejen er Polo næsten vokset ind i en større klasse af biler med sin gode rummelighed, komfortable fremfærd og avancerede teknik. Og med testbilens udstyr er den lige så lækker: Jeg blev i hvert fald begejstret for lydanlægget fra Beats, der spiller mindst lige så godt, hvis ikke endda bedre end B&O Play-lyden i en Ford Fiesta.

Prisen er rimelige 5990 kroner.

En advarsel mod biler i den blinde vinkel til 3596 kroner er også behagelig at køre rundt med, og el-klapbare sidespejle til 2195 kroner blev jeg, der bor på en af landets smalleste villaveje, glad for. For slet ikke at tale om panoramasoltaget, der til 11.997 kroner bare gør Poloen langt federe.

Digitale instrumenter og navigation er en del af pakken. Desværre er navigationen ikke på dansk. Foto: Christian Schacht
Digitale instrumenter og navigation er en del af pakken. Desværre er navigationen ikke på dansk. Foto: Christian Schacht

Bare drop gps'en

Til gengæld ville jeg ikke bruge 11.494 kroner på det integrerede navigationssystem, der ikke engang taler dansk, og den variable undervognsopsætning kaldet Sport Select til 5596 kroner er måske sjov i en Polo GTI, men ikke særligt relevant i en komfortabel minibil.

At Volkswagen forlanger 11.494 kroner for full LED-forlygter, kan man ikke sige noget til, så det er fristende ligesom DK-teknikpakken til 10.500 kroner, hvor man får digital instrumentering, nøglefri betjening og bakkamera.

Motoren med 115 hk afgiver lidt flere vibrationer end i versionen med 95 hk og er måske nok bilens lidt svage led, i hvert fald sammen med automatgearet, der nok giver den lette kørsel gennem byen, men som godt kunne skifte mere harmonisk, når man trækker lidt til den. Selve bilen er der under alle omstændigheder ikke meget at udsætte på.

Og ret skal være ret: Testbilen, stadig med Highline-trim og automatgear, koster 222.994 kroner, og så er der måske alligevel mening med galskaben, og kan du undvære luksus, men blot vil have en fremragende minibil med automatgear, kan jeg anbefale den 95 hk benzinmotor, Comfortline-trimmet og automatgear, der fås fra 198.196 kroner, og så er vi under de magiske 200.000 kroner.

Minibilen, der næsten vokser ud af klassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce