Masser af komfort og udstyr

Den nye model er som snydt ud af næsen på C3?eren og den større C4 Cactus med bløde former og en dobbelt opdelt lygtefront. Fotos: Christian Schacht

Masser af komfort og udstyr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Citroën C3 Aircross har meget udstyr og motorkraft til prisen. En blød undervogn giver god komfort, men kedelige køreegenskaber.

Komfort, afslappet stemning og moderne teknologi, tilsat lidt finurligt fransk design. Sådan er filosofien bag den nye Citroën C3 Aircross, som vi tester i versionen med 110 hk benzinmotor med turbo og med udstyrsniveauet Feel + til en pris af 199.999 kr. Der er tale om en kampagnepris, der er så tilpas attraktiv, at en basisudgave med 82 hk og væsentligt mindre udstyr til 179.990 kr. ikke virker som noget godt køb.

Designmæssigt skiller den sig ud fra konkurrenterne, og fransk flair for bildesign gør forskellen: Fronten med høj lygteføring dufter lidt af maskulin firehjulstrækker, i profil ser den højere ud end konkurrenterne, mens bagenden har en snert af noget Jeep over sig. Desværre har Citroën droppet de markante "air bumps" på siden, der var på konceptbilen. Ud over at man mangler beskyttelse mod skrammer, gør det også, at en Aircross ser høj og smal ud.

Mens Aircross udefra er klassens laps, er interiøret anderledes afdæmpet. Her er det stort set bare lidt pynt på ventilationsdyserne og så de næsten retroagtige sæder, der skiller sig ud.

Fakta
Citroën C3 Aircross 110 Feel+Pris: 199.999 kr. plus lev.

C3 Aircross fra: 179.999 kr.

Forbrug: 20,4 km/l.

CO2 per km: 111 g

Motor: 1,2 benzinmotor med turbo

Hk: 110/5500 o/min.

Nm: 205/1500 o/min.

0-100 km/t.: 10,2 sek.

Topfart: 185 km/t.

4 stjerner ud af 6
Agter er der en snert Jeep over designet på C3 Aircross, som er crossoveren, der skiller sig ud.
Agter er der en snert Jeep over designet på C3 Aircross, som er crossoveren, der skiller sig ud.

Lang udstyrsliste

Blandt udstyret er en syvtommers berøringsfølsom skærm, der indeholder næsten alle funktionerne, men selv om det ser moderne ud, er skærmen desværre langtfra blandt de bedste, vi har prøvet. Grafikken reagerer lidt langsomt, og det er bøvlet, at man skal skrue op og ned for varmen via skærmen. Her er trykknapper til den slags langt bedre.

Det trækker til gengæld op, at skærmen har indbygget Apple CarPlay. Op trækker det også med en stribe lommer og rum, hvor de største har plads til genstande på størrelse med en 1,5-liters flaske, mens plastkvaliteten er hård som sten. Klimaanlæg, baksensor og varme i forsæderne er detaljer, som er standard, og som er skønne at have i dagligdagen.

Behøver vi nævne, at man sidder dejlig blødt i de brede forstole, og den udprægede komfort går igen i hele oplevelsen. Bilens affjedring har appetit på ujævnheder, som var der tale om gourmetmad og ikke fortrædeligheder som revner, huller og dybe riste.

Som rosinen i den franske landpølse har motoren masser af kræfter både til kvikke accelerationer og hurtige overhalinger. På vej ud af byen sitrer og pludrer den af gåpåmod som tre grønspætter på tur, men undlad at køre den højt op i omdrejninger, for så støjer den. Der er dog et men: Den femtrins gearkasse skifter knoklet og lidenskabsløst og tager ethvert tilløb til at have det lidt sjovt bag rattet væk. På den anden side er styretøjet også lidt upræcist, så en Aircross passer bedst til stille og rolig kørsel.

En af de ting, der gør den nye biltype populær, er den høje siddeposition. Det mærker man tydeligt, når man sidder bag rattet, og udsynet til trafikken er derfor ret godt hele vejen rundt. Ind- og udstigning er også let, og på den måde er C3 Aircross både en god familie- og seniorbil.

Omme på bagsædet er bilen ikke klassens rummeligste, og har du teenagere med lange ben, vil de sidde en smule bedre i f.eks Seat Arona. På den anden side er bagagerummet i den franske crossover blandt de største. Har familien små børn, og skal der barnevogn med, er en kompakt crossover dog et skidt valg i forhold til en klassisk stationcar.

Den har udstyr som bl.a. stor skærm, som dog er langsom i grafikken, og klimaanlæg.
Den har udstyr som bl.a. stor skærm, som dog er langsom i grafikken, og klimaanlæg.

Konklusion

Selv om Citroën C3 Aircross ikke er perfekt, må jeg alligevel ud af skabet som hemmelig Aircross-beundrer: Nok får gearskifte og den smørbløde undervogn mig til at ryste opgivende på hovedet, men på den anden side passer den komfortable og veludstyrede crossover næsten perfekt til livet for mange mennesker.

Masser af komfort og udstyr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce