Mange nye elbiler er lige om hjørnet

Tesla Model 3 er en af de mest hypede nye elbiler. Den forventes tidligst at lande herhjemme i midten af 2018. Foto: Tesla

Mange nye elbiler er lige om hjørnet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Allerede i år lander en række nye elbiler med lang rækkevidde herhjemme. Vi ser på modellerne.

Opladningen til et større gennembrud for elbilerne har varet længe, og udviklingen har kun bevæget sig i små skridt. Men nu er der en forsigtig grøde i bilteknologien, hvor ikke mindst rækkevidden på papiret er blevet længere og runder de magiske 500 km efter den noget teoretiske NEDC-skala, hvor de bedste i dag ligger på omkring 300 km, bortset fra de dyre Tesla, hvor den bedste S-model klarer op mod 600 km.

Tesla holder bedst, hvad der loves. Men de fleste mærker og modeller klarer dog mellem 50-70 pct. af NEDC-rækkevidden alt efter kørestil, strømforbrugere som varme og blæsere samt temperatur.

Set med danske briller bliver 2018 året, hvor et større indtog venter, og en række nye elektriske bilmodeller lander herhjemme. Priserne er meget usikre, da fabrikkerne typisk forhandler lige op til deadline for introduktionen. Det er dog biler, bortset fra Nissan Leaf, Opel Ampera-e og den spartanske e.Go Life, som ligger i den dyre ende og ikke er direkte folkelige. Udviklingen starter som dog regel ved de dyrere biler og siver ned til de billigere. Hvor hurtigt, det sker, er dog uvist. Det afhænger i høj grad af produktionskapacitet og pris for de nyere mere effektive batterier. Vi giver dig et foreløbigt overblik.

Tesla Model 3

Mest hypet er den nye Tesla Model 3, der klarer 350 til 490 km på en opladning og forventes at ligge i et prisleje, der kan svinge fra 330.000 til 470.000 kr. alt efter model og afgifter - men kan risikere at blive dyrere. Sæt dog ikke næsen for højt op. En halv million købere har allerede betalt depositum på 7500-10.000 kr. for at blive skrevet op. Det er ukendt, hvor mange danskere, der er iblandt. Men de første modeller ventes tidligst at lande herhjemme i midten af 2018 og måske endda først i 2019.

Nissan Leaf

Mere opnåelig er den nye og netop præsenterede anden generation af den Golf-klassestore Nissan Leaf. Japaneren er gået væk fra det lidt tegneserieagtige design og viser nu en elbil, der ligner en mere typisk model i mellemklassen. Den får en rækkevidde på 378 km og kommer senere i en version med endnu længere rækkevidde, hvor der gisnes om 500 km. Modellen får 150 hk mod 109 hk i dag og systemer, der gør bilen delvist selvkørende. Den nye Leaf lander herhjemme til februar eller marts, men importøren tør ikke gætte på priser.

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e er i samme størrelse og klarer 520 km på en opladning. Modellen er allerede lanceret i Norge og solgt i 4000 eksemplarer her. Planer for evt. dansk introduktion er dog stadig uvist for Ampere-e, der formentlig ligger i prislejet omkring 360.000 kr. Men den kommer tidligst til Danmark i slutningen af 2018. Det er dog uklart, hvad der foregår bag kulisserne hos Opel, der er overtaget af franske PSA. Ampera-e, er oprindeligt udviklet som Chevrolet Bolt af GM, og visse medier gisper om, hvorvidt GM selv vil beholde denne del, mens franskmændene måske selv kommer med nogle elbiler. I alle tilfælde er Norge dog så attraktivt et marked, at alle mærker flokkes her for øjeblikket.

Jaguar I-Pace

I-Pace, der er Jaguars bud på en elektrisk premiumbil i crossover-klassen, lander herhjemme i første eller andet kvartal af 2018. Priserne er dog endnu ukendte for modellen, der har 400 hk og en rækkevidde på over 500 km. Men prisen for den benzindrevne E-Pace starter fra omkring 500.000 kr. Der er er allerede forudbestilt i 1000 eksemplarer af I-Pace i Skandinavien. Den danske importør, der også står for importen i Norge og Sverige, ønsker ikke at oplyse, hvor mange biler det drejer sig om i de enkelte lande, men peger på, at størstedelen helt naturligt er til Norge. Selv om det er en bil i premium-klassen, ser importøren et potentiale for bilen i Danmark, når den lander herhjemme i første eller andet kvartal ad 2018.

- Vi ved, at der er 3000 ejere af Tesla Model S-biler, som er tre år gamle. Det er kunder, som kunne være interesserede i en bil som Jaguar I-Pace, der byder på en nyere teknologi og nye muligheder for connectivitet, siger Michael Lund, der er pressechef hos Jaguar Landrover.

Audi e-tron Quattro

Audi lancerer den hypede e-tron Quattro til næste år. Den forventes at have 435 hk og klare 500 km på en opladning. En coupé-versionen, Audi e-tron Sportback Concept, som er vist, kan endda boostes til 503 hk. Det er uklart, om det kan lade sig gøre for alle modellerne. Oplysningerne er nemlig sparsomme, selv om man allerede i Norge kan forudbestille et eksemplar ved at betale 20.000 norske kr. Det havde 2500 nordmænd allerede gjort midt på året, mens yderligere 2500 havde skrevet sig op som interesserede. Bilen stod mærkværdigvis ikke på årets IAA-messe i Frankfurt, men det gjorde derimod coupé-varianten af samme.

BMW i3

I november 2017 kommer der en faceliftet BMW i3, der nu har en rækkevidde på op til 290-300 km. Den har 170 hk, men kommer også i en sportslig s-model med 184 hk. Ifølge tysk motorpresse følger en senere version med rækkevidde på 450 km. Priserne er endnu ikke klar, men den nuværende model koster 296.000 kr. Både i3 og i3s kan fås med rækkeforlænger, hvor en lille benzindrevet generator øger rækkevidden med 150 km.

Hyundai Kona og ...

Hyundai ventes snart at vise konceptet for en elektrisk Kona-crossover, mens Nissan er på vej med en bil i Qashqai-størrelse. Mens Kona, som får en rækkevidde på omkring 400 km, forventes at lande herhjemme i slutningen af 2018, er det uvist, hvornår Nissan-konceptet kommer. Kia skulle også have en elektrisk version af Stonic på vej. Stonic og Kona lanceres med konventionelle motorer i henholdsvis slutningen af 2017 og starten af 2018.

Citroën har også vist en e-Mehari med en rækkevidde på 268 km. Men den befinder sig mere i en niche-afdeling, og det er uklart, om den kommer til Danmark. Den tyske e.Go Life er på vej i 2018. Det er en en mikrobybil, der får en rækkevidde på 130-170 km, men så kan sælges billigt og til den halve pris af en e-Up i Tyskland. Målet er at producere 20.000 biler om året fra 2019. Firmaet bagved har i forvejen en stor aftale om at producere elektriske varevogne til det tyske postvæsen.

Fakta om elbiler
De findes på markedet:

BMW i3

Kia Niro EV

Hyundai Ionic

e-Golf

e-Up

Renault Zoe EV

Nissan Leaf 1. generation

De bedagede Mitsubishi iMiev, Citroën C-Zero, Peugeot Ion har korte rækkevidder på 150 km (NEDC), som gør dem udfordrende til almindeligt brug, og de optræder ikke længere på de danske importørers hjemmesider.

Rækkevidde efter NEDC standarden er en vejledende angivelse af, hvor langt bilen kan køre på en opladning under ideelle forhold. Hvis man har stor erfaring med at køre elbil, kan man måske opnå samme resultater som testproceduren. Men for de fleste vil rækkevidden være kortere, helt ned til det halve, især i vinterhalvåret.

Elbiler 2018:

Tesla Model 3

Opel Ampera-e

Jaguar I-Pace

Ny Nissan Leaf

Audi e-tron Quattro

Elektrisk Hyundai Kona

2019: Porsche Mission E

Mercedes EQ C

Skoda Vision E

Mini EV

Honda Urban EV

Fisker eMotion

Lucid Air

Aston Martin Rapide E

Faraday Future

Audi e-tron Sportback

Tesla Roadster

2020:

VW I.D.

VW I.D Crozz

2021:

Smart EV Concept

2022:

BMW iVision

VW I.D. Buzz
Den nye Nissan Leaf er mere afdæmpet i designet end første generation. Den har en rækkevidde på 378 km og kommer i starten af året. Foto: Nissan
Den nye Nissan Leaf er mere afdæmpet i designet end første generation. Den har en rækkevidde på 378 km og kommer i starten af året. Foto: Nissan
Opel Ampera-e ser lovende ud og er allerede solgt til 4000 nordmænd. Men lander tidligst herhjemme sidst på 2018. Foto: Opel
Opel Ampera-e ser lovende ud og er allerede solgt til 4000 nordmænd. Men lander tidligst herhjemme sidst på 2018. Foto: Opel
Jaguar I-Pace bliver et nyt elektrisk alternativ i premium-klassen, der kommer i første eller andet kvartal af 2018. Foto: Jaguar
Jaguar I-Pace bliver et nyt elektrisk alternativ i premium-klassen, der kommer i første eller andet kvartal af 2018. Foto: Jaguar
Audi e-tron Quattro varsler nye tider for det tyske mærke. Modellen, som allerede kan forudbestilles i Norge, kommer hertil midt på året. Foto: Audi
Audi e-tron Quattro varsler nye tider for det tyske mærke. Modellen, som allerede kan forudbestilles i Norge, kommer hertil midt på året. Foto: Audi
BMW i3, der får et omfattende facelift og en rækkevidde på godt 300 km, kommer til november 2017. Foto: BMW
BMW i3, der får et omfattende facelift og en rækkevidde på godt 300 km, kommer til november 2017. Foto: BMW
Den nye Hyundai Kona crossover lanceres til næste år i en version med elmotor. Præcist hvornår den lander herhjemme, er uklart.
Den nye Hyundai Kona crossover lanceres til næste år i en version med elmotor. Præcist hvornår den lander herhjemme, er uklart.

Mange nye elbiler er lige om hjørnet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce