Lille Ford ser bedre ud med skovmandsskjorte

Ford Fiesta ændrer sig markant i Active-versionen, der både er lidt højere og ser væsentligt mere cool ud. Foto: Christian Schacht

Lille Ford ser bedre ud med skovmandsskjorte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Ford Fiesta Active er et bud på en lidt højere og mere trendy udgave af den populære minibil. Måske den er skabt som storbyens kørende skovmandsskjorte.

Tilbage i 1970'erne var den hot, og 20 år efter så vi skovmandsskjorten på hippe musikere som blandt andet den gamle forsanger i Nirvana, Kurt Cobain, og de mest hardcore typer rev ærmerne af for at skille sig ud.

Farverne var typisk blå, grøn eller rød - og minsandten om ikke skovmandsskjorten er fremme igen - denne gang mest på mænd med hipsterskæg. Jo, skjorten er udødelig, og klæder skaber jo folk.

Sådan er det også i bilbranchen, hvor skovmandsskjorten stadigvæk er et hit, og vi ser nye biler trække i nyt antræk med større kofangere, plasticskjold typisk i alulook og de sorte skærmkanter.

Alt sammen for at få forholdsvis almindelige biler til at tage sig mere barske ud.

I de fleste biler er det alt sammen bare pynt, og det gælder også den nye Ford Fiesta Active, der dog tager sig usædvanlig godt ud i sin stramme skovmandsskjorte. Der er nemlig ikke tale om en distanceblænder, idet Active-modellen faktisk er hævet et par centimeter i frihøjden, så man rent faktisk sidder lidt højere og har et marginalt bedre overblik.

En øget sporvidde, godt nok kun med en enkelt centimeter, men alligevel, får også vognen til at tage sig bredere ud. Ford har jo også den høje Ecosport, der blev lanceret her i foråret, men i forhold til den noget forældede bil, der er baseret på en ældre Fiesta og ikke kan fås med automatisk nødbremse, er Fiesta Active en anderledes moderne og virkelig vellykket bil.

FORD FIESTA ACTIVE II 125
4 STJERNERPris: 192.250 kroner.Forbrug: 20,0, km/l, EDC2.

CO2 pr. km: 114 g.

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo.

Topfart: 195 km/t.

0/100 km/t.: 9,9 sekunder.
Der er altid fem døre, men Fiesta er ikke en af klassens mest rummelige biler. Foto: Christian Schacht
Der er altid fem døre, men Fiesta er ikke en af klassens mest rummelige biler. Foto: Christian Schacht

Ind i bilen

Vi tester modellen i udgaven med 125 hk benzinmotor, der koster fra 183.240 kroner, men her løber op i 192.250 kroner i den såkaldte Active II.

Alternativt er der også en 100 hk-version, der starter ved 173.840 kroner. Det mest rimelige er at sammenligne med Fiesta ST-Line, der er 14.000 kroner billigere. Alternativet er Fiesta Titanium, hvor man kan spare 22.000 kroner.

Spørgsmålet er så, hvad man får for pengene i forhold til den almindelige Fiesta, som vi tidligere har rost som en af klassens bedste biler? Ud over designet, der gør Fiesta til en af de lækreste minibiler lige nu, gør den helt nøjagtigt 1,8 centimeter højere siddeposition faktisk en forskel.

Man stiger mere ind end ned i bilen, og det vil især lidt ældre bilister glæde sig over.

Interiøret er med flere kontrastfarver, og vælger man Active II, er der B&O Play med som standardudstyr. Foto: Christian Schacht
Interiøret er med flere kontrastfarver, og vælger man Active II, er der B&O Play med som standardudstyr. Foto: Christian Schacht

Godt udstyr

Selve indretningen af kabinen er ikke ændret nævneværdigt, men her i Active II er der en lækker farveskærm på otte tommer, Apple CarPlay og sågar lyd fra det integrerede B&O Play. Sidstnævnte får man ikke i Fiesta ST.

Sportssæderne er betrukket med noget stof, som Ford hævder er mere hårdført over for pletter, mens striber og kontrastfarver i kabinen også skiller sig ud.

Køremæssigt er der en vis distance til de øvrige Fiestaer, for Active-modellen har fokus på komforten, og uden at være helt lige så svingglad som ellers kører den alligevel virkelig godt.

Skulle man forvilde sig ud i lidt terræn, er undervognen sat op til at kunne klare kørsel hen over ganske dybe huller, og der er sågar en elektronisk indstilling, som man selv skal aktivere, hvorefter vejgreb på alle veje bliver optimeret.

Desværre sparer Ford på sikkerheden, så automatisk nødbremse koster også ekstra i en Fiesta Active - her til en Active II står den til 3150 kroner i en såkaldt førerassistance-pakke 1, og de penge skal man absolut ikke spare. Man får ovenikøbet en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende, med i prisen.

Motoren er som sagt med 125 hk, men samme version med 140 hk er kun 1500 kroner dyrere, så den kan man med fordel overveje. Der er nu ikke synderlig forskel på de to kraftværker, der begge gør bilen fodrap, støjsvag og forholdsvis økonomisk, selv om den trecylindrede turbomotor slet ikke er så økonomisk endda, hvis man kører lidt kvikt.

Konklusion

Om man vil købe en Fiesta Active, må bero på, om man vil bruge ekstra på de lækkerier, der kendetegner den, for i princippet kan man næsten lige så godt købe en almindelig Fiesta.

Personligt er jeg ret vild med den nye variant, også selv om det er længe siden, jeg sidst har gået med skovmandsskjorte.

Lille Ford ser bedre ud med skovmandsskjorte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce