Lidt gammeldags, men fyldt med praktiske løsninger

Toyota Yaris er en af testens rummeligste og mest praktiske biler, men konstruktionen er en af klassens ældste. Fotos: Ebbe Sommerlund.

Lidt gammeldags, men fyldt med praktiske løsninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Toyota Yaris er ikke nogen spændende oplevelse, men letkørt og med masser af plads.

Den første generation blev kendt for sit design, køberne strømmede til, så fabrikken tjente gode penge, og bilanmelderne var vilde med Toyota Yaris, da den kiggede frem i 1999. Dengang var dens formsprog helt nyt i småbilsklassen, og dens runde øjne fandt kvinderne aldeles bedårende. Siden er det kun gået ned ad bakke for Yaris, der er blevet mere og mere trist at skue for hver generation.

Med det seneste facelift er det gået helt galt, for de enorme baglygter giver Yaris et nærmest selvudslettende udtryk. Heldigvis er de klassiske dyder i behold: Du kan f.eks. passende knibe dig selv i armen, når du entrerer bilen, der på forunderlig vis er større indeni end udvendigt.

 

Fakta
Toyota Yaris 1,5 T2 Premium VVT-I T2Pris: 172.395 kr. plus lev. Yaris fra: 116.883 kr.

Forbrug: 20,8 km/l, EU-snit

Motor: 1,5 med fire cylindre

HK: 111

Nm: 134

Topfart: 175 km/t.

0-100 km/t.: 11,0 sek.

3 stjerner ud af 6

Masser af plads

Her er der masser af lys og luft, takket være store ruder og en høj kørestilling - man føler sig lidt hensat til en MPV - også bagi, hvor der er masser af plads på bagsædet. Det hele, uden at det er gået ud over bagagerummet, som Yaris ikke behøver at skamme sig over.

Letkørt er den også, og det er paradoksalt nok, fordi motoren er uden turbo. En bil med lille turbomotor vil nemlig konstant befinde sig i det forholdsvis smalle område, hvor turboen er effektiv. Er man under turboens virkningsområde, er der ikke megen trækkraft, og ofte brokker motor og drivlinje sig med mislyde.

Anderledes forholder det sig med den nye 1,5 i Yaris. Den trækker vejret naturligt og opleves i praksis som mere harmonisk i byen. Til gengæld brummer den mere, end kønt er, og lyder også mere anstrengt end de fleste konkurrenter.

Instrumentbordet virker ganske funktionelt, men ikke specielt lækkert. Det gælder i særdeleshed skærmen, der forekommer forældet i sin grafik og kan være besværlig at betjene.

Til gengæld er udstyret ganske omfattende med alufælge og klimaanlæg som en del af Premium-pakken til 5.000 kr. Og japanerne skal især roses for, at automatisk nødbremse er standard i alle Yariser.

Køberne får heller ikke noget foræret. Testbilen, en 1,5 T2 Premium VVT-i T2, står til hele 176.999 kr., mens Yaris koster fra 115.990 kr. med tre døre og 69 hk 1,0 benzinmotor. Toyota Yaris kører ganske udmærket, og undervognen er opsat til den komfortable side, mens styretøj og gearskifte passer fint til bilens natur som praktisk ledsager i det daglige.

 

Konklusion

Vi giver ikke mere end tre gennemsnitlige stjerner til Yaris, der ikke formår at imponere. I virkeligheden er den perfekte Yaris faktisk også hybridversionen, der kun er 13.000 kr. dyrere og virkelig er den Yaris, der skiller sig positivt ud fra konkurrenterne.

 

 

Lidt gammeldags, men fyldt med praktiske løsninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce