Køn er den ikke, men den er til at betale

Plug-in-versionen af Mitsubishi Outlander kan kendes på den lukkede front. Foto: Jens Overgaard

Køn er den ikke, men den er til at betale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den store Mitsubishi Outlander er klar som plug-in-hybrid, der er praktisk, men som også kræver, at du har klarlagt dine behov.

En stor, solid firehjulstrukket SUV. Det har altid været prædikatet for Mitsubishi Outlander, som dog også har været en noget rustik og brændstofmæssig tørstig bil i grænselandet mellem civiliserede personbiler og arbejdsredskaber.

Nu har det japanske mærke taget hul på en ny æra og lanceret Outlander som plug-in-hybrid, hvor batteri og elmotor spiller sammen med en benzinmotor, og som du kan lade op i stikkontakten, så den på papiret kan køre op til 45 kilometer på ren strøm. Det er helt i tidens ånd og gør bilen til en af de mere økonomisk overkommelige - og få - opladningshybrider med firehjulstræk.

Det er allerede seks år siden, at Mitsubishi lancerede den første Outlander PHEV. Det er en model, som ligger pænt højt oppe på salgslisterne i lande som Norge, hvor kørsel på ren el i Oslo og firehjulstræk er en hit-kombination.

Det er således en ældre konstruktion, og det kan også ses på designet, der virker noget klodset og gammeldags.

Efter en opgradering lanceres modellen i Danmark. Det sker til priser fra 350.000 kroner for grundmodellen Invite, hvilket er cirka 40.000 kroner mere end billigste benzinudgave med almindeligt forhjulstræk og 2,0-liters benzinmotor på 150 hk, mens modellen med "rigtigt" firehjulstræk koster omkring 360.000 kroner. Den bedst udstyrede PHEV Instyle, som vi tester, lander på 489.000 kroner.

Mitsubishi Outlander PHEV plug-in-hybrid 2,4 Instyle 4WD
Pris: 488.990 kroner.Outlander PHEV Invite: fra 349.995 kroner.

Beskatning: Outlander Intense fra 370.000 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 460 kroner.

Brændstoføkonomi: 50 km/l WLTP.

C02 pr. km: 46 gram (WLTP).

Motor: Firecylindret på 2,4 liter, elmotorer på 85 hk for og 92 hk bag.

Maks. systemydelse: 224 hk.

Batterikapacitet: 13,8 kWh.

Topfart: 175 km/t.

Rækkevidde på el: 45 km (WLTP).

0-100 km/t.: 10,6 sekunder.

L/B/H: 470/154/171 cm.

Trækvægt: 750/1500 kg uden/med bremser.
Outlander PHEV er en af de mere praktiske opladningshybrider på markedet. Du skal dog også have et veldefineret behov. Foto: Jens Overgaard
Outlander PHEV er en af de mere praktiske opladningshybrider på markedet. Du skal dog også have et veldefineret behov. Foto: Jens Overgaard

Træk for og bag

Rent teknisk byder Outlander PHEV på en 2,4-liters benzinmotor på 135 hk, der spiller sammen med to elmotorer, hvor den forreste yder 85 hk og den bagerste 92 hk, hvilket giver en samlet systemydelse på 224 hk.

Den praktiske del taler for sig selv. Her er høj indstigning, god plads i kabinen og et rimeligt bagagerum på 463 liter, hvor batteripakken, som ellers ligger i bunden, her tager 14 liter. Og så kan den have op til 1500 kg på krogen, hvilket er ret enestående for opladningshybrider.

I det daglige er Outlanderen en bil, som er ukompliceret at køre. Som udgangspunkt starter bilen altid på eldrift, når der er strøm på batteriet. Det sker op til 65 kilometer i timen. Hvis der ikke er strøm på batteriet, starter benzinmotoren for at producere strøm til dette for at drive elmotoren, der trækker på baghjulene, mens benzinmotoren trækker på forhjulene.

Ved lavt batteri og hastigheder over 65 kilometer i timen går benzinmotoren i gang, ligesom den gør det ved hastigheder over 135 kilometer i timen. Over en kam kan elmotoren også supplere ved acceleration ved kørsel op ad bakker.

Undervejs lader benzinmotoren også løbende batteriet op til brug for accelerationerne. Du kan også gemme strømmen eller lade batteriet helt op til brug for senere ren elkørsel, men det koster benzin.

Når begge motorer er i sving, trækker bilen med 60 procent på forhjulene og 40 procent på baghjulene. Du kan vælge indstillinger som "Sport" for mere power samt "Snow" og "Loc" med fordeling med 50 trækkraft på for og agter.

Outlander PHEV fungerer let og intuitivt i det daglige. Det gælder også de fem regenererings-gear, der styres med paddles bag rattet, og hvor du bestemmer dynamo-effekten. Det giver mening i byen, hvor du på den måde kan bremse ned mod lyskryds. Ligesom du kan spare yderligere i Eco-Mode.

Opladningen klares ved et stik i højre side over for benzinstudsen i venstre. Det fungerer fint. Foto: Jens Overgaard
Opladningen klares ved et stik i højre side over for benzinstudsen i venstre. Det fungerer fint. Foto: Jens Overgaard

Kræver planlægning

Fidusen ved en plug-in-hybrid er, at måske kan du nøjes med at køre på strøm til og fra job, hvis distancen er forholdsvis kort. Selv om rækkevidden på 45 kilometer ren el er beregnet efter den nye, mere retvisende WLTP-skala, nåede vi dog ikke op på mere end 35 kilometer. Og selv med fuld opladning natten over viste rækkevidden alligevel kun 30 kilometer om morgenen.

Nu ved vi, at køremønster og temperatur også spiller ind. Vi lå omkring frysepunktet. Men det gør det på sin vis en stor del af året herhjemme. Selv om du tvinger bilen på eldrift, skal du også regne med, at benzinmotoren kører de første kilometer for at producere strøm til varmeapparatet.

Den officielle rækkevidde efter den akademiske norm for plug-in-hybrider siger 50,0 km/l. Med hjælp af et opladet batteri og forsigtig kørsel lå vi omkring 18 km/l. Men hvis vi bare kører som i enhver anden bil, landede kørecomputeren på omkring 11 km/l, hvilket svarer til den almindelige benzindrevne Outlander. Benzintanken, som kun er på 45 liter, mod ellers 60-63 liter i de benzindrevne fætre betyder også, at rækkevidden ikke er overvældende, hvis du ikke ligefrem kalkulerer med at tanke strøm i et fast mønster.

Batteriet med en kapacitet på 13,8 kWh ligger i bunden som en pandekage og er med til at sænke tyngdepunktet. Det giver ganske hæderlige køreegenskaber i bilen, som også har boost til sjove og kraftfulde accelerationer med hjælp fra batteriet.

Du kan lade bilen op hjemme i garagen på fem til syv timer, mens den kan lades op til 80 procent på en halv time ved en lader på 50 kWh.

På udstyrssiden er Outlander PHEV som de andre Outlandere ganske godt med. Og selv i Inivite får du pænt med udstyr. Men du skal op i Intense-versionen til 420.000 kroner for at få nødbremse. Det er ikke i orden. Det er for øvrigt den billigste ved erhvervsleasing, hvor beskatningsværdien er 370.000 kroner.

Hvis du ikke går efter en SUV og udelukkende vil prøve plug-in-teknologien af, er den halvhøje Kia Niro Plug-in Hybrid crossover til 262.000 kroner et stærkt kort. Men når vi ser bort fra de få premium-SUV-modeller i klassen for opladningshybrider, er Outlander PHEV det eneste alternativ for en bil med mere plads og brugsværdi, og her er grundmodellen til 350.000 kroner det bedste køb.

Instrumenteringen er garneret med et lille nemt joystick af en gearvælger, paddles bag rattet til regenererings-gearene og en informativ storskærm. Foto: Jens Overgaard
Instrumenteringen er garneret med et lille nemt joystick af en gearvælger, paddles bag rattet til regenererings-gearene og en informativ storskærm. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Mitsubishi Outlander PHEV er det rummelige alternativ i mængden af plug-in-hybrider. Du skal dog have et veldefineret behov for plads og højde samt en klar plan for at bruge opladningsmuligheden i praksis og kende trafikmønstret nøje for at få det maksimale ud af bilen. Hvis du bare kører den som en almindelig benzinbil, kan det i sidste ende blive en dyr fornøjelse.

Foto: Jens Overgaard
Foto: Jens Overgaard

Køn er den ikke, men den er til at betale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce