Kia blander sig i elbilskampen

Modellen byder på en kabine med opdelte lydzoner, så for eksempel passagerer på for- og bagsæder kan høre forskellig musik.

Kia blander sig i elbilskampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bud på ny elbil fra Kia kan klare 383 km på en opladning, og tegner billedet af en fremtid, hvor bilerne kan reagere på ansigtsgenkendelse.

Mængden af nye elbiler, som lover lang rækkevidde, vokser støt. Seneste bud kommer fra Kia, som viser konceptbilen Niro EV på den store CES elektronik-udstilling i Las Vegas. Den byder på en elmotor, der har en motor på omkring 200 hk og en teoretisk rækkevidde på 383 km efter den nye WLTP-norm.

Det lyder meget realistisk set i lyset af at en Opel Ampera E lover 380 km efter WLTP-normen (hvilket svarer til 520 km efter den gamle EU-norm, som nu er på vej ud).

En række andre features kan dog også være inden for rækkevidde. Det gælder bl.a. Active Pedestrian Warning System (APWS), som er bygget op med en kombination af kameraer, genkendelsesteknologi og højttalere. Hvis systemet registrerer en fodgænger eller cyklist, som krydser bilens vej, lyder der en alarm fra højttalersystemet, der er specifikt rettet mod den pågældende person, og advarer dem om bilens tilstedeværelse.

Systemet spiller sammen med Niro EV konceptets lysopsætningen, så man også med lys kan kommunikere med folk på vejen.

En række funktioner kan styres ved at ?swipe? langs et perforeret læderområde i rattet, mens bilen har ansigtsgenkendelse.
En række funktioner kan styres ved at ?swipe? langs et perforeret læderområde i rattet, mens bilen har ansigtsgenkendelse.

Betjening ved at "swipe"

Inden døre er der lagt op til et tættere samspil mellem bil og fører. Systemerne til infotainment samt varme, ventilation og aircondition styres med berøring og fagter, hvor rattet fungerer som fjernbetjening. Føreren kan "swipe" langs et perforeret læderområde nederst på rattet med forskellige bevægelser med det formål at skifte mellem favoritmusik, skrue op på lydstyrken og justere indstillinger for kabineventilation.

Vedkommende kan også logge ind på bilen med ansigts- og stemmegenkendelse. Ansigts- og stemmegenkendelsesteknologien, der er udviklet i samarbejde med Amazon Web Services (AWS), byder føreren velkommen og tilpasser bilens indstillinger baseret på forudindstillede individuelle præferencer.

Ved at udnytte Amazon Rekognition og Amazon Polly - en yderst præcis ansigtsanalyse og taletjeneste fra AWS - deaktiverer systemet mange af bilens funktioner, hvis føreren ikke bliver godkendt i identifikationsprocessen.

Den nye rent elektriske Kia Niro EV klarer en teoretisk rækkevidde på 383 km. Foto: Kia
Den nye rent elektriske Kia Niro EV klarer en teoretisk rækkevidde på 383 km. Foto: Kia

Opdelte lydzoner

I bilen demonstreres også et lydsystem, der giver brugerne i front og bagi mulighed for at lytte til deres egen musik samtidig uden at forstyrre hinanden. Systemet har otte højttalere installeret i nakkestøtterne, samtidig med at det pumper lyden ud for hver sæderække og ved hjælp af støj-afbrydelsesteknologi til at "mute" lyd fra andre pladser i bilen.

Ved at skabe to lydzoner i bilen kan passagerer på forsæder og bagsæder nyde separat musik eller podcasts. CES-udstillingen er blevet stedet, hvor mange bilfabrikker viser deres nyeste teknologi. Og det er også tilfældet med Kia, som desuden viser hurtig 5G-teknologi i bilen. Der foreligger ikke noget om, hvornår bilen eller dens teknologier vil være på banen.

Kia blander sig i elbilskampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce