Mercedes G-klasse holder på formerne, men terrænbilen vokser og blevet mere affekteret.

Den er stadig lige så kantet som en skotøjsæske. Men den fylder mere i landskabet, er blevet mere komfortabel og kan nu proppes med masser af højteknologisk udstyr som full LED-forlygter eller digital instrumentering. Vi taler om Mercedes G-klasse, der efter 40 år på banen nu kommer i en ny generation.

G-klassen er allerede blevet et nærmest tidløst ikon på linje med den klassiske Land Rover Defender, der gik på pension for et par år siden. Derfor har designerne i Stuttgart holdt fast i grundopskriften, hvor modellen dog nu er blevet godt fem cm længere og 12 cm bredere. Men elementer som solide borgporte af døre med udvendige hængsler og reservehjul på bagklappen fastholdes. Og det er helt bevidst.

Mercedes G-klasse

Den kantede Mercedes Geländewagen kom på markedet i 1979. Den er siden bygget i en række længder og versioner. I 1990'erne fik modellen en større revidering, men har ellers i store træk været uforandret. Modellen bygges for Mercedes af Magna Steyer i Østrig. Den har også bl.a. været produceret som en Peugeot P4 til den franske hær.

- G-klassen har et defineret udseende, der gør den genkendelig øjeblikkeligt, helt på samme måde som en Coca Cola-flaske. Vi fortsætter succesen ved at beholde den ikoniske form, lød det fra Mercedes-boss Dieter Zetsche til den internationale presse ved premieren på den store biludstilling i Detroit.

Komforten løftes

Modellen bygger stadig på en karrosseriramme, som fortsat skal gøre den til en konge i terrænet. Men en ny, mere avanceret og komfortabel undervogn, som er udviklet sammen med det sportslige datterselskab, AMG, vil løfte komforten på lande- og motorvej, lover Mercedes.

Terrænegenskaberne er forbedrede, så bilen, der nu har en frihøjde på 24,7 cm, kan klare tilkørselsvinkler på 31 grader og afkørsler på 30 grader, mens vadedybden er 70 cm. Mercedes har endnu ikke fortalt om hele motorprogrammet. Men en af de nye topmotorer bliver G500, hvor en 4,0 liters V8-motor på 422 hk kaster et moment på 610 Nm fra sig, mens brændstoføkonomien er mere beskedne 9,0 km/l.

Det ligger fast, at der kommer både mere afdæmpede versioner og en heftig AMG, mens der formentlig også tænkes på en elektrisk version. Transmissionen klares med en ny nitrins automatgearkasse. Undervejs vil der blive mulighed for at sætte bilen op med nye køreprogrammer Eco, Comfort, Sport og Dynamic. Selve vægten på bilen er faldet med 170 kg.

Inden døre er der ud over mere plads, også mange nyheder. Således har den digitale instrumentering, som vi også kender fra E- og S-Klassen, betjening af instrumenterne med touchpad, ligesom der bl.a. er mulighed for ergonomiske førersæder. Danske priser eller tid for introduktion kendes ikke.

  • fyens.dk