Jens Høy gear@jfmedier.dk

Bilen for de få. S-Klasse er et sjældent syn i Danmark, men er på verdensplan den mest solgte luksusbil. Når bilen er en bestseller, skyldes det kombinationen af avanceret teknik og et beskedent værditab, når den skal byttes til en ny. Foto: Mercedes-Benz

Jens Høy gear@jfmedier.dk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

S-Klasse fra Mercedes-Benz er verdens bedst sælgende luksusbil. Nu kommer den med nye motorer og endnu flere avancerede detaljer til gavn for sikkerheden og komforten.

Verdens bedste bil hedder Mercedes-Benz S-Klasse, og det har den gjort i mange år. Men udviklingen går ekstremt hurtigt, så det seneste år har den mindre E-klasse på en række punkter være mere avanceret, og det går jo ikke!

Tyskerne har derfor sendt en ny S-Klasse på gaden med endnu mere af det hele og lidt til, og fremover er det meste udstyr standard i verdens mest solgte luksusbil, der herhjemme koster fra 1,7 mio. kr.

Programmet inden for S-Klassen er så stort, at det kræver mange ord at beskrive ændringerne i den opdaterede modelserie. Ændringerne er mange, og vi befinder os der, hvor man med rette kan kalde bilen for ny.

Lad os blot slå fast, at nye motorer er den vigtigste forskel fra gammel og til ny S-Klasse, og så er de selvkørende funktioner igen udvidet.

Med den nye S-Klasse har Mercedes droppet de gamle V6'ere til fordel for en ny generation, og det gælder både benzin- og dieselvarianterne. At den elektriske revolution er lige om hjørnet, vidner benzinmotoren om, for her er der indbygget elmotor, der hjælper med at holde forbruget nede og ydelsen oppe, så vi nærmer os det niveau, hvor man skulle op i en V8'er for at få samme effekt for 10 år siden.

Det største indtryk blandt motorerne gør den nye sekscylindrede benzinmotor (rækkemotor) med dobbelt turbolader og en fantastisk gangkultur. Den er næsten lige så kraftig som den klassiske V8'er, der nu hedder S 560, idet den har 363 hk mod V8'erens 463 hk.

I tomgang er den stort set uden vibrationer, helt lydløs, og den tunge S-Klasse trækkes uden besvær lynhurtigt fra stilstand. Begge modeller har ni-trins-automatgear.

Tre nye motorer
1. R6-benziner i S 450 (367 hk/500 Nm + 200 Nm fra 48V ISG-elmotor) og S 500 (435 hk /520 Nm + 200 Nm fra 48V ISG-elmotor).2. R6-diesel i S 350 d (286 hk/600 Nm) og S 400 d (340 hk/700 Nm).

3. V8-biturbo-benzin i S 560 (469 hk/ 700 Nm).
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz

Voldsomme topmodeller

Kigger man op mod toppen af S-programmet, er der også sket ting og sager. Den klassiske S63 har skruet ned for størrelsen. Tidligere var der tale om en 5,5-liters konstruktion, men nu er den 4,0 liter med dobbelt turbo. Det giver 26 hk ekstra og samme moment på 664 Nm.

S-Klasse er som altid en overlegen demonstration af teknik og muligheder, så er du til AMG, men elsker 12 cylindre, så hedder bilen S65, og motoren er på 6,0 liter og 621 hk. Her er alt ved det gamle, og præstationerne i AMG-versionerne er stort set identiske. S63 går til 100 km/t. på blot 3,4 sek., hvilket føles næsten naturstridigt for så stor en bil. S65 er mere magelig og klarer sprintet på 4,2 sek.

Øvrige nyheder
Nyt rat med multifunktion og touchpads.

Nyt design af eksteriør med karakteristiske forlygter.

Nyt komfortsystem: Energizing Comfort udnytter musik, lys i kabinen, massage i sæderne og duft til at øge komfort og koncentration.

Nyt førerassistentsystem med Route based Speed Adaption, som selv bremser ned afhængigt af kurver, rundkørsler, vejkryds etc.

Højeste niveau af dansk standardudstyr nogensinde med bl.a. Remote Parking, panorama-glastag, Multibeam LED-lygter, servolukning af døre og førerassistentpakke. I praksis skal man blot have en let hånd på rattet i langt de fleste kørselssituationer.
Bremser selv for sving og vejkryds. S-Klassen kan selv sætte farten ned, når et vejkryds nærmer sig. Foto: Mercedes-Benz
Bremser selv for sving og vejkryds. S-Klassen kan selv sætte farten ned, når et vejkryds nærmer sig. Foto: Mercedes-Benz

Bremser for det hele

Sikkerhedssystemerne i S-Klasse er nu løftet op, så de lige overgår E-Klasse, og det vil i praksis sige, at bilen selv kan bremse for både biler, fodgængere og cyklister i stort set alle situationer. Har du prøvet den slags systemer, vil du vide, at fejlbremsninger er ubehagelige, men at de sker.

Derfor består arbejdet i udviklingsafdelingerne hos bilfabrikkerne ikke mindst i at forbedre systemerne, så der ikke sker fejl. Hos Mercedes har man dedikeret en hel computer til udelukkende at beregne, hvor stor en risiko der er for kollision ud fra de data, som systemerne indsamler i real time.

S-Klasses adaptive fartpilot er nu også i stand til at afpasse farten gennem rundkørsler og snævre sving takket være data fra bilens navigation, og i praksis skal man blot have en let hånd på rattet i langt de fleste kørselssituationer.

Billigst er en normal S'er, der kan leveres med normal eller lang akselafstand. Næste trin på stigen er en Maybach, og toppen hedder Pullman, hvor kabinen er isoleret 100 procent fra chaufføren. Den kan udstyres med al den luksus, som man kan tænke sig til, og benyttes mest som bil til statsoverhoveder.

Totalt er er der ændret 6.500 dele i den nye S-Klasse. Det vigtigste handler om teknik. Et godt eksempel er nye LED-lygter, der kan lyse hele 600 meter frem. Foto: Mercedes-Benz
Totalt er er der ændret 6.500 dele i den nye S-Klasse. Det vigtigste handler om teknik. Et godt eksempel er nye LED-lygter, der kan lyse hele 600 meter frem. Foto: Mercedes-Benz
Den adaptive fartpilot sidder i venstre side af et nyt rat. Foto: Mercedes-Benz
Den adaptive fartpilot sidder i venstre side af et nyt rat. Foto: Mercedes-Benz

Jens Høy gear@jfmedier.dk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce