Test.  Firmabilen Opel Insignia skifter personlighed, når den er udstyret som Country Tourer med stor frihøjde, offroad-outfit og en dieselmotor på 210 hk.

Klæder skaber folk. Den gamle talemåde holder stadig. Især når vi taler om de høje bilmodeller i friluftsdress. Tag bare Opel Insignia, der er en model med mange talenter, og som nu også i den nye generation folder sig ud i en såkaldt "skovmandsskjorteversion".

Modellen, der i stationcarversionen med dieselmotor og businesstrim for et halvt år siden vandt titlen som Årets Firmabil 2018, kan nemlig fås i usædvanlig mange varianter. De strækker sig lige fra en basismodel med en ganske letløbende 1,6-liters diesel på bare 120 hk, en hidsig GSI-version med 260 hk og firehjulstræk til den mere friluftsinspirerede Country Tourer, der med sin lidt større frihøjde, terræntrim med sorte skærmkanter og firehjulstræk med adaptiv undervogn byder på en helt anden køreoplevelse end sine søskende.

Fakta

Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo Aut

Pris: 688.500 kr. Fra: 540.000 kr. Beskatningsværdi: 467.000 kr.

Forbrug: 14,1 km/l (WLTP-normen)

Co2 per km: 188 g

Motor: Dieselmotor på 2,0 liter

Ydelse: 210 hk

Moment: 480 Nm/1500 omdr.

Topfart: 228 km/t.

0-100 km/t.: 8,2 sek.

L/B/H: 500/209/153 cm.

4 stjerner ud af 6

Vi tester den nye Country Tourer i topversionen med 2,0-liters turbodieselmotor på 210 hk og Opels nye otte-trins automatgear til en pris af 540.000 kr. men som løber op i 688.500 kr., når vi tæller listen af ekstraudstyr med, hvor Opel har plukket gavmildt ned fra alle hylder. Den beskatningsmæssige værdi starter fra 467.000 kr.

Flere muligheder

Men hvis du kan "nøjes" med den 170 hk-version, som i det daglige byder på pænt med kraftoverskud, kan du få den med automatgear og et pænt læs udstyr til en beskatningsværdi på 322.000 kr., som ender på 360.000 kr. med den adaptive Flexirideundervogn og den elbagklap, der findes i Country-modellen, men uden træk på alle fire hjul. Importøren tror dog også, at de fleste kunder til Country Tourer skal findes blandt private.

Lad os hoppe om bord i Country Toureren, der med en frihøjde, som er hævet med 2,5 cm, giver et lidt bedre overblik i trafikken, men også oplevelsen af en bil, der svæver et sted mellem en almindelig stationcar og en crossover. Ikke alene er indstigningen lettere, men Insignia, der mest har hentet point for dyder som et stort, komfortabelt og veludstyret bud i firmaklassen, får også et strøg af premium-attitude ved at gå i højden. På tæt hold ser de matsorte skærmkanter dog noget billige ud, her ville der være point at hente med lidt ædlere lakering.

Inden døre kan vi glæde os over en instrumentering, der er nærmest Audi-indbydende med blødt klikkende kontakter, og hvor betjeningen på den otte tommer store berøringsskærm med Apple CarPlay fungerer hurtigt og sikkert.

Prisbelønnede sæder

Vi sidder rigtig godt i de ergonomiudviklede tyske AGR-sæder, der er ekstraudstyr i denne model, men ellers er med i udstyrspakken på de danske firmabilmodeller, og som her ydermere har ventilation og massagefunktion.

Den store 2,0-liters dieselmotor på 210 hk har med et moment på 480 Nm allerede fra 1500 omdrejninger masser af kræfter at tappe af. Det er dog ikke markedets mest støjsvage dieselmotor, som larmer noget i tomgang og i lave gear og ikke er så støjsvag som VW-gruppens motorer. Til gengæld er den heller ikke den værste og placerer sig i midtergruppen. Et forbrug på 14,1 km/ l lyder ikke af meget, men da Opel opgiver tallene efter den nye, kommende WLTP-skala frem for den nuværende NEDC, som de fleste andre bruger, kan du til gengæld regne mere med, at tallet er realistisk til hverdagskørsel.

Motoren spiller godt sammen med automatgearet, der skifter let og smidigt. Højden opleves ikke som noget, der spiller ind på køreegenskaberne, hvor Country Toureren agerer som en mere civil Insignia. Den adaptive Flexiride-undervogn holder os sikkert på vejen med en fast hånd, mens det nye firehjulstræk træfsikkert hjælper os rundt i sving. I terræn vil det automatisk gå ind og regulere kræfterne, så du skal ikke foretage dig yderligere her, ligesom der dog heller ikke er specielle terrænsystemer som "downhill assist" eller andet.

På de ydre linjer kan få mærker matche Opels full LED-matrixforlygter, hvor små felter af vejen kan oplyses specifikt og belysningen næsten opleves som dagslys.

God praktikalitet

I det daglige vænner du dig hurtigt til den lidt højere siddeposition, og bilen byder på god plads foran og på bagsæderne, mens bagagerummet på 560 liter er pænt stort og rækker for de fleste. I den mere prismæssigt overskuelige del af firmaklassen findes der ikke mange konkurrenter til Insignia Country Tourer.

Men hvis vi ser på de rent tekniske data, kan du kan få en VW Passat Variant Highline 4Motion med 240 diesel hk til 563.000 kr., der kunne være et alternativ.

Konklusion

Opel Insignia Country Tourer er en bil, som med sin rå udstråling, større frihøjde, firehjulstræk og store dieselmotor giver en klar merværdi i forhold til en almindelig Insignia stationcar. Hvis du er firmabilist og bare ønsker en komfortabel rejsevogn, så er det værd at kigge efter den 170 hk-version, som kan give forholdsvis mere værdi for penge.

  • fyens.dk