Hyundai varsler nye tider på elbilfronten

Den nye Hyundai Kona Electric har en mere lukket front i forhold til de brændstofdrevne modeller. Det klæder bilen. Foto: Hyundai

Hyundai varsler nye tider på elbilfronten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hyundai Kona Electric, som kommer til Danmark næste år med rækkevidder på henholdsvis 300 km og 470 km, rykker grænserne for elbiler.

Der er nærmest tale om et kapløb af olympiske dimensioner i disse år, hvor bilfabrikkerne er ved at omstille sig til en ny tid med elektriske køretøjer. Her tager Hyundai nu et stik hjem med den elektriske version af den nye Kona, som netop er præsenteret og lander herhjemme i starten af 2019. Kona Electric, som modellen er døbt, kommer i to motoriseringer med henholdsvis 135 hk og 205 hk, der har teoretiske rækkevidder på 300 km og 470 km.

Det bemærkelsesværdige er dog, at mens bilfabrikkerne tidligere har skullet opgive rækkevidderne efter den noget teoretiske NEDC-norm, er der her tale om den nye mere retvisende WLTP-norm. Den gamle norm betyder nemlig, at du typisk skal trække 30-50 pct. fra rækkevidden for at ramme det realistiske mål herhjemme, hvor det kolde klima gør fremfærden ekstra udfordrende, og vi glæder os til prøve bilerne i praksis.

Mens den hypede Opel Ampera-e sandsynligvis aldrig kommer til Danmark, efter PSA har købt Opel, og selv vil udvikle elbiler, er Hyundai Kona Electric et rigtig godt bud på en folkelig elbil. Den danske importør kender dog endnu ikke priserne på modellen og kan heller ikke sige noget om, hvor meget af det avancerede udstyr, som blev vist ved premieren, der bliver standard herhjemme.

De høje biler vinder frem i disse år, og det kan være med til at give medvind for Kona Electric. Foto: Hyundai
De høje biler vinder frem i disse år, og det kan være med til at give medvind for Kona Electric. Foto: Hyundai

Hurtig opladning

Annegrethe Skovby, som er pressechef hos den danske Hyundai-importør, ser store muligheder herhjemme.

- Vi har store forventninger til Kona Electric. Især fordi modellen lanceres i klassen af høje biler, som er den type, hvor der er stor vækst lige nu, siger Annegrethe Skovby. Rent praktisk byder modellen på en ladetid, hvor bilen i bedste fald kan lades 80 pct. op med en 100 kW hurtiglader på en times tid. Herhjemme er de fleste hurtigladere på 50 kW, men et nyt net af ladere på 150 kW er ved at blive bygget op, hvor den første er taget i brug i København.

Ladetiden med almindelig strøm fra stikkontakten er 6-10 timer, alt efter model. Bagagerummet er med sine 373 liter uden ladekabel - og 332 liter, hvis der skal være plads til kablet ombord - rimeligt. I alle tilfælde ser Kona Electric spændende ud med danske briller, hvis prisen kan blive rigtig.

Interiøret er bygget op med en central skærm på syv tommer, men man kan også opgradere med Head up display. Foto: Hyundai
Interiøret er bygget op med en central skærm på syv tommer, men man kan også opgradere med Head up display. Foto: Hyundai

Hyundai varsler nye tider på elbilfronten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce