Hybrider og de mere avancerede af slagsen, der kan lades op i en stikkontakt, rykker nu inden for økonomisk rækkevidde for helt almindelige bilkøbere.

De nye bilafgifter, der ser ud til at blive en realitet 3. oktober, giver nye spændende varer på hylderne. De såkaldte hybridbiler og plug-in hybrider falder markant i pris, og langt flere danskere vil dermed kunne komme i nærheden af de mere simple hybrider, men også avancerede plug-in versioner, der kan lades op i stikkontakten og typisk køre op til et halv hundrede km, før en benzinmotor tager over.

Fakta

Hybriderne og de mere avancerede plug-in hybrider falder alle i pris, fordi de kører langt på literen, ofte har femstjernet sikkerhed og får selvfølgelig også gavn af den lavere afgiftssats.

En af de mest interessante modeller er Volkswagen Golf GTE, der falder fra 365.000 kr. til kun 307.000 kr. For to år siden var prisen endda hele 426.000 kr.

Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen mener ikke, at man skal undervurdere betydningen af prisfaldet.

- Det er det folkelige gennembrud for plug-in-hybrider, siger han med henvisning til, hvor meget hybridbil man får for pengene. Det er jo markedets mest avancerede bil til prisen, mener han.

Det er en af de opladelige hybridbiler med i alt 204 hk, og som kan køre op til 50 km på en opladning, (i virkeligheden ca. 30 km), men også har en almindelig 1,4 benzinmotor og automatgear med dobbelt kobling. Dermed kan den også spurte til 100 km/t. på 7,6 sek. og topper først ved 222 km/t. Ovenikøbet får du den helt lave ejerafgift for de mest økonomiske benzinbiler.

Til sammenligning er en Golf med 150 hk benzinmotor, Highline-udstyr og DSG-gear faldet fra 331.000 til 297.000 kr., og de to modeller koster således næsten det samme.

VW Passat GTE falder ligeledes 57.000. fra 479.987 kr. til 422.987 kr. og har samme tekniske opbygning. Volkswagen Danmark har da store forventninger til øget efterspørgsel.

- Vi har allerede solgt flere Golf GTE, end vi havde regnet med. Nu er prisen så faldet meget, så vi regner da bestemt med, at den vil tiltale endnu flere, mens Passat GTE bliver endnu mere relevant som firmabil, siger pressechef, Søs Righolt, der forventer, at der hurtigt kan komme ventetid på især en Golf GTE.

BMW 330e, der også er en plugin, falder 58.000 kr. fra 534.900 kr. til 477.000 kr. Tilsvarende prisfald må også forventes på modeller fra Audi, Mercedes-Benz og Volvo, der dog endnu ikke har opdateret alle priser.

De mere klassiske hybrider falder ligeledes markant, selv om de ikke kan lades op i en stikkontakt: Danmarks mest populære hybridbil Yaris Hybrid kostede i en forholdsvis højt udstyret model før afgiftsændringen 197.000 kr. og vil efterfølgende koste omkring 183.000 kr., mens hybridbilen Auris Hybrid i den populære udstyrsudgave H2 Comfort kostede 281.000 kr. Prisen vil fremover være godt 248.000 kr.

Størst besparelse er der dog at hente på hybridbilerne Toyota C-HR Hybrid, der i udstyrsudgaven C-HIC falder over 56.000 kr., og Toyota Prius og Toyota RAV4 Hybrid, der begge falder over 58.000 kr. Pressechef, Anders Tystrup, er ikke i tvivl om, at ændringerne vil slå igennem på salget af hybridbiler.

- Hybridbilerne er i dag så kendte, og vi har solgt over 5.000 af dem. Jeg er sikker på, at endnu flere vil fravælge en traditionel benzin- eller dieselbil for at købe en hybrid, siger han.

Koreanske Kia og Hyundai har for nyligt lanceret nye hybridmodeller, og de stryger ligeledes ned i pris. Kia Niro Hybrid fås således fra kun 263.995 kr., hvilket er et fald fra 299.550 kr. Næsten samme prisfald gælder for Hyundai Ioniq, som i dag koster fra 299.995 kr., men fra 3. oktober vil fås fra 260.691 kr. Endnu større besparelser er der på Kia Optima PHEV, som er en plug-in-hybrid. Her falder prisen med hele 58.305 kr. og dermed fås denne fra 341.694 kr. som sedan og 20.000 kr. mere som stationcar.

 

  • fyens.dk