Højt og avanceret flagskib fra VW

Den nye fuldt digitale instrumentering byder på en betjening, som mest foregår på skærmen. Foto: VW

Højt og avanceret flagskib fra VW

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye VW Touareg byder på mulighed for fuld digital instrumentering, firehjulsstyring, nattesyn og avancerede IQ full LED-forlygter. V8-diesel med 421 hk er ny topmodel.

Det er ikke mange år siden, vi sammenlignede størrelsen af fronten på nye Audi-modeller med en Webergrill. Den reference virker pludselig gammeldags, når man ser de første billeder af den nye VW Touareq, hvor fronten nærmest er én stor kølergrill. Bag den markante attitude gemmer der sig dog en højteknologisk SUV, hvor en række nye banebrydende teknologier i VW-koncernen debuterer. Tag bare det nye cockpit. Her smelter det digitale instrumenthus på 12 tommer sammen med en stor central 15-tommer skærm og skaber en digital informations-, kommunikations- og infotainmentenhed, hvor det meste styres på skærmen. Det kan for eksempel være et firezonet klimaanlæg eller sædevarme-luft eller -massage.

Den gode gamle radioknap er dog stadig manuel, så man hurtigt kan skrue op eller ned. Ifølge fabrikken vil man nu langt højere grad kunne personificere instrumenteringen, ligesom det i dag kan gøres med en telefon. Samtidig lanceres en række nye sikkerhedssystemer. Det gælder en funktion, der kan spotte mennesker og dyr i mørke ved hjælp af infrarødt kamera, og en anden, som kan køre uden om vejarbejde ved at kombinere et semiautomatisk styretøj med vognbaneassistent. Nyt er også et system, der reagerer på tværgående trafik foran bilen, mens head up-displayet kan projicere instrumenteringen op på forruden.

Den store SUV vokser en smule i bredden og i længden. Den kommer også med en V8-bjørnediesel med et moment på 900 Nm. Foto: VW
Den store SUV vokser en smule i bredden og i længden. Den kommer også med en V8-bjørnediesel med et moment på 900 Nm. Foto: VW

Gelinde overhalinger

Den store SUV kan nu fås med aktiv firehjulsstyring, som skal give køredynamik som en langt mindre bil. Ved hastigheder på op til 37 kilometer i timen styrer baghjulene i modsat retning af forhjulene, hvilket gør bilen mere adræt og manøvredygtig. Hvis hastigheden overstiger 37 kilometer i timen, styrer baghjulene i samme retning som forhjulene, og det skal blandt andet få vognbaneskift og overhalinger til at ske mere gelinde. Nyt er også elektromekanisk krængningsstabilisatorer, som sikrer stabilitet, selv om hjulene i den ene side af bilen kører på ujævnt underlag.

Med en ny luftaffjedring kan Touareg'en sættes op til blandt andet off road og komfort, mens den kan sænkes ved motorvejskørsel, eller når der skal gods om bord. På lysfronten vil modellen kunne fås med den avancerede IQ Light full LED matrix-forlygter, hvor nær- og fjernlys styres med et kamera, som sikrer langt mere præcist og målrettet lys.

Den nye VW Touareq får en meget markant front. De største nyskabelser ligger dog under huden. Foto: VW
Den nye VW Touareq får en meget markant front. De største nyskabelser ligger dog under huden. Foto: VW

Længere og bredere

Den i forvejen store bil på 4,8 meter er blevet et par centimeter bredere og længere. Det resulterer i, at bagagerummet er vokset fra 697 liter til anseelige 810 liter. Her kan bagagen nu skærmes med et bagagerumsdækken, som er elektrisk. I den praktiske afdeling er det også et plus, at bagsæderyglænets hældning kan justeres med op til 21 grader, og hele bagsædet kan forskydes i længderetning med op til 16 centimeter. Det er noget, som øger bagsædepassagerernes benplads eller bagagerummets størrelse.

Modellen kommer i første omgang med turboladede V6-motorer. Det drejer sig om to 3,0-liters V6 TDI-dieselmotorer på 231 hk og 286 hk, samt en 3,0-liters benzinmotor på 340 hk. I 2019 følger en 4,0-liters V8 TDI med 421 hk og et bjørnemoment på 900 Nm. En plug-in-hybrid med en systemydelse på 321 hk lanceres i Kina. Men det er uvist, om den kommer til Danmark. Fabrikken har endnu ikke meldt ud om de mindre varianter for modellen, der lander herhjemme til sommer.

Højt og avanceret flagskib fra VW

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce