Høje og mellemstore premiumbiler hitter

Volvo XC40, Jaguar E-Pace og BMW X2 er gode eksempler på den nye type af mellemstore kompakte suv?ere, som sælger godt: Foto: Christian Schacht

Høje og mellemstore premiumbiler hitter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På få år er der skabt en ny bilklasse af høje og eksklusive crossover- og SUV-modeller i mellemklassen. De har fået masser af medvind over hele Europa. Også herhjemme er der gang i salget af de små premiumbiler.

Det er ingen hemmelighed, at selv helt almindelige biler pludselig fremstår mere eksklusive, når de hæves på en crossover-platform. Det er storsælgere som Nissan Qashqai og Peugeot 3008 klare eksempler på. Hvis man så ydermere tager bilmærker, som i forvejen har premium-aner, så kan producenten skrue op for både udstyrsniveau og priser.

Det er noget, som bilkøberne elsker. Salget af den slags biler er nemlig steget med raketfart og har skabt en helt ny bilklasse, hvor Volvo XC40, Jaguar E-Pace og DS7 er nogle af de nyeste tilkomne eksempler, og det er en klasse, som for alvor hitter i Europa. Det fortæller Automotive News.

Det er netop de tre mærker, som p.t. driver salget i segmentet, der i 2016 var på 350.000 stk., og i 2021 ventes at lande på hele 700.000 stk., lyder det fra analysebureauet LMC Forecast.

"Det her segment er virkelig kommet fra land i år og væksten ser ud til at fortsætte," siger David Oakley, som er analytiker hos LMC Forecast, til branchebladet.

Han peger på, at det er en vækst, som specielt er drevet af de mange nye modeller, som er og bliver lanceret. Klassen blev i sin tid skabt af BMW, som for en halv snes år siden præsenterede den første generation BMW X1, der var en mere personvognsagtig SUV, og senere Audi Q3. Siden er den mere sportslige X2 kommet til. Og BMW X1 og X2 er da også nogle af bestsellerne i segmentet.

Mange nye modeller
Mens de tidligste høje biler havde en typisk SUV-facon, flyder grænserne nu. Blandt andet har Audi knopskudt med den sportslige Q2, og mærket er på vej med en nu mere sportslig variant af den nye Q3, kaldet Q4.Mercedes går flere veje med kantede GLB, som nærmest er en miniudgave af den ikoniske G-Klasse. PSA er også på vej med en lillebror til DS7, nemlig DS3 Crossback, mens en ny Mini Countryman er på vej.

Modellerne er et resultat af, at bilproducenterne har universelle platforme, som kan bruges på kryds og tværs. Det betyder også, at de høje biler er en bedre forretning for bilproducenterne, der kan tage højere priser for modeller, der ellers bygger på mindre platforme, fordi bilerne syner af mere. Det gælder både for mainstream- og premium-producenter - uanset om modellen hedder Nissan Qashqai, VW T-Roc eller Mercedes GLA.

Flere af modellerne passer til den kommende elektrificering. Således kommer der plug-in hybridversioner af den kommende Mini Countryman og kompakte høje Alfa Romeo. Dieselmotorer dominerer stadig det segment, men som alle andre steder vinder benzinmotorer frem.

Flere mærker

Flere nye modeller forventes at booste væksten. Den gælder den kommende nye Audi Q3, og den nye Mercedes GLA og næste generation af Range Rover Evoque, der kommer til næste år.

Nye mærker går også fortsat ind i segmentet. Det gælder Alfa Romeo, som i dag sælger den Audi Q5-store, Stelvio, men altså kommer med en model i Audi Q3-størrelse.

Herhjemme er vi traditionelt lidt efter udviklingen i Europa. Men udviklingen er klar for en mainstream-model som Nissan Qashqai, der længe har ligget i salgstoppen, er tendensen også tydelig for de mere eksklusive modeller - i de første 10 måneder af i år er der således solgt pænt flere af de høje biler end i fjor.

Således er salget af BMW X1 fordoblet fra 316 stk. til 797 stk. Mens den helt nye BMW X2 er solgt i 110 stk. og den ligeledes nye Volvo XC40 i 601 eksemplarer.

Audi Q2 er steget fra 689 stk. til 839 stk. Det er dog også en udvikling, som er betinget af leveringssituationen. Således har der været flaskehalse ved flere producenter, og efterårets omstilling til nye europæiske miljøkrav og den såkaldt WLTP-beregning af brændstofforbruget betyder også længere leveringstider.

Større efterspørgsel

Jan Lang, som er analytiker ved Bilbasen tror, at vi også herhjemme klart vil se en stigende efterspørgsel efter de høje kompakte luksusbiler. Udviklingen blev nemlig skudt i gang af de større dyrere klasser og bundfælder sig til de mindre.

- Vi ser allerede nu, at der er en stor efterspørgsel på brugte Volvo XC60, som jo er storebror til Volvo XC40, og det vil også ske for XC 40, siger Jan Lang.

Han ser generelt en meget stor interesse for de høje biler, og det gælder også de mere mainstreamagtige modeller som for eksempel Opel Grandland X. Jan Lang er ikke i tvivl om, hvad der trækker ved de høje biler, og i særdeleshed de høje premiummodeller.

- Det er lidt de samme mekanismer, som spillede ind, da den første generation af Nissan Qashqai kom. Det er biler, som signalerer en aktiv fritid og livsstil. Her kommer en model som Volvo XC40 så også som et forfriskende pust i forhold til en almindelig stationcar, siger Jan Lang, som mener, at værditabet heller ikke vil være større på en Volvo XC40 frem for eksempelvis en Volvo V60 stationcar, der ligger i samme prislag.

Udviklingen hænger sammen med en anden tendens:

- Mange bruger i højere grad bilen til at udtrykke en livsstil. Det skyldes, at vi har mere luft både intellektuelt og i budgettet. I gode tider tør folk mere, mens man i krisetider holder på det sikre, og måske køber en klassisk stationcar som familiebil, siger Jan Lang.

Han peger på, at der også er mange flere, som tør eksperimentere med farver.

- Flere går væk fra de sikre sølvgrå eller sortmetallic farver. Du har aldrig set så mange biler i for eksempel skarp rød, bronzemetallic eller i tofarvede lakeringer. Folk er blevet mere løsslupne og tør mere, konstaterer han.

Jan Lang råder normalt folk til at holde på de sikre farver ved bilkøb, hvis man går efter det lavest mulige værditab. Men her kan man også går tillade sig mere, men det er under forudsætning af, at tiderne ikke ændrer sig, så der indtræder en ny krise.

Høje og mellemstore premiumbiler hitter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce