Det ikoniske britiske MG-mærke vil tilbage på det europæiske marked. To nye crossover-modeller skal sætte salget i gang.

Der er stadig mange danske bilentusiaster med et svagt punkt for klassiske engelske sportsvogne, der får et drømmende udtryk i øjnene, når talen falder på modeller som MGA, MGB og MGC.

MG har nemlig i mange årtier nærmest været indbegrebet af engelsk køreglæde med lette, vævre og stilige sportsvogne. Modellerne tog dog allerede for mange år siden på i vægt, og herhjemme var det re-badgede Honda-biler som MG Maestro Turbo, der i 1990'erne sidst repræsenterede mærket med det kantede logo, men hvor selv de standardmonterede røde sikkerhedsseler ikke kunne skjule, at det var så som så med den britiske sjæl.

MG

Det hæderkronede engelske MG bilmærke har levet en omtumlet tilværelse de sidste par årtier. MG var en del af Rover Group, hvor både BMW og Ford har været inde over som ejere.BMW fortsatte med Mini-brandet, som er udviklet, mens Land Rover blev solgt til Ford, som senere solgte mærket til indiske Tata Motors.

Op gennem 1990'erne var der et tæt samarbejde med Honda, som leverede undervogne og motorer til flere modeller.

MG Rover fortsatte i en selskabskonstruktion frem til 2005, hvor firmaet gik konkurs og blev købt af kinesiske Nanjing Automobile Group, som senere fusionerede med ligeledes kinesiske SAIC Motor

MG endte da også med en bankerot for MG Rover i 2005. Men nu er mærket på vej tilbage i nye klæder. Kinesiske Nanjing Automobile Group, som købte rettighederne for et par år siden, og senere fusionerede med landsmændene fra SAIC Motor har nemlig store planer.

Små skridt

I forvejen har MG med små skridt forsøgt at få fodfæste på det gamle hjemmemarked med minibilen MG3 og den større MG6 sedan, der byggede på den kinesiske Roewe 550, der hviler på den tudsegamle Rover 75.

Og den kadence skal nu udvides med to crossover-modeller, der skal være spydspidser i en invasion på det europæiske kontinent i 2019. Det gælder den Nissan Qashqai-store GS, som kom på banen sidste sommer, hvor MG sendte MG6 på pension efter ringe afsætning, mens fabrikken netop har vist mindre ZS, som matcher Nissan Juke.

ZS-modellen, som skal sigte efter et yngre publikum end de andre modeller, byder bl.a. på mulighed for en moderne 1,0 liters turbobenzinmotor og Apple Carplay. MG, der har hovedsæde med design- og teknikcenter i Birmingham, mens produktionen foregår i Kina, har indtil videre sigtet efter et designsnit, der ligger i tråd med klassisk engelsk design.

Salget er dog gået langsomt, således blev der solgt få hundrede biler ved starten i 2009, mens det i år forventes at være på nogle få tusinde biler. Det europæiske brohoved bliver i Luxembourg.

Fabrikken har dog ikke meldt ud omkring, hvilke markeder der ligger først i planen. Der er heller ikke noget officielt omkring Danmark. Men erfaringer fra et ligeledes relativt nicheagtigt mærke som Ssangyong, der blev relanceret herhjemme i fjor, viser, at det kan være svært at begå sig på et afgiftstungt og ekstremt konkurrencepræget marked som det danske, hvis man ikke kan tilbyde noget ekstraordinært til en lav pris.

Kendt brand

Det engelske Brexit kan dog kaste grus i maskineriet. Planerne kan nemlig først rulles ud, når alle samhandelsaftaler er på plads. Pieter Gabriels, der er europæisk chef for SAIC, mener dog, at MG-brandet i sig selv er et rigtig godt afsæt med en god forhistorie, selv om der har været de kvalitetsproblemer med mærket, som prægede mange af de andre engelske mærker i slutningen af sidste årtusinde.

- Selv om mærket har være væk fra det europæiske kontinent i 12 år, er det ikke glemt. MG er ligesom Alfa Romeo. Det er svært at ødelægge brandet, og det er svært at glemme de gode tider, lyder det optimistisk til Automotive News Europe.

Vi afventer spændt næste kapitel i den engelsk-kinesiske føljeton, hvor man spekulerer i Portugal og Cypern som nogle af de første markeder.

  • fyens.dk