Den nye høje BMW X2 skal lukke hullet mellem X1 og X3 og give mere spræl til det tyske mærke.

Det er ingen hemmelighed, at det vælter frem med nye høje bilmodeller i disse år. De betyder ikke kun, at udbuddet af modeller vokser, men det giver samtidig bilfabrikkerne en kærkommen lejlighed til at forny sig.

Det gælder også hos BMW, der med den nye X2-model ikke alene lukker hullet mellem X1 og den ligeledes nye X3, men også rækker ud efter flere yngre og kvindelige købere. Det er noget, som er vigtigt for BMW, der ellers har haft teknik og sportslige køreegenskaber som hofmærke, men allerede med i3 og i8 har signaleret elektrisk innovation.

BMW-afficionados vil især bemærke, at de karakteristiske BMW-nyrer er gjort brede og vendt på hoveder, så de er bredere forneden end foroven.

Samtidig har designerne haft hovedet nede i kassen med historiske elementer og kreeret et design med BMW-logoer på begge C-stolper. Det er ret enkle virkemidler, men noget, som har en klar historisk reference til de klassiske BMW-coupéer som 2000 CS og 3,0 CSL Coupé.

Hvorfor logoerne så lige netop skal genoplives på en crossover, eller om de kommer på andre modeller fremadrettet, står hen i det uvisse.

Flere i klassen

Den nye X2, der blev vist som konceptbil på sidste års motorshow i Paris, og som er en konkurrent til den nye Volvo XC40 og ditto Jaguar I-Pace, er da også et frisk pust. Modellen, der bygger på samme forhjulstrukne platform som Mini Clubman og BMW X1, kan helt i tidens ånd personificeres helt ned i detaljen.

De sportslige aner bliver dog ikke glemt. BMW byder nemlig både på en M Sport og en M Sport X-udstyrs-variant, hvor den sidste er med firehjulstræk. De har begge sportsophæng med stivere affjedring og støddæmpere samt lavere frihøjde. Samtidig er der mulighed for hele pakken af de nye sikkerheds- og infotainment-systemer og som noget nyt i klassen fuldfarvet head-up-display, hvor informationerne vises i forruden.

Bredt spekter

X2 lander herhjemme til marts. Der er mulighed for en forhjulstrukken version med 192 hk benzinmotor samt to firehjulstrukne dieselversioner med 190 hk og 231 hk. Begge dieseludgaver kommer standard med BMW's intelligente firehjulstræk xDrive og ottetrins automatgear Steptronic.

Benzinudgaven har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse Steptronic og forhjulstræk. Alle motorvarianter er firecylindrede.

Prisen på den forhjulstrukne version starter fra godt 496.000 kr. plus lev., mens den billigste diesel er godt 100.000 kr. dyrere. Flere modeller følger senere, bl.a. en trecylindret benzinmotor.

  • fyens.dk