Høj sikkerhed i de nyeste biler

Stelvio, som er Alfa Romeos bud på en høj sportslig crossover, får fem stjerner og er blandt de bedste. Foto: Euro NCAP

Høj sikkerhed i de nyeste biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nødbremse med fodgængerkendelse og fartbegrænser er standard på samtlige seks bilmodeller i ny Euro NCAP-sikkerhedstest, der på nær en henter de makimale fem stjerner.

Der er masser af roser til sikkerheden i sommerens første store test fra Euro NCAP, hvor seks af de aktuelle nyheder møder muren. Her får fem af de seks testede biler de maksimale fem stjerner, mens en enkelt må nøjes med de mere middelmådige fire af slagsen.

Helt oppe at ringe er Alfa Romeo Stelvio, Hyundai i30, Opel Insignia, Seat Ibiza og VW Arteon. Honda Civic klarer sig dog en smule ringere og må nøjes med fire Euro NCAP-stjerner. Alle biler har et meget højt niveau af de vigtige elektroniske sikkerhedssystemer som standard. Det gælder automatisk nødbremse og fartbegrænser, som er om bord fra fabrikken, selv om bilerne spænder bredt prismæssigt.

Tidligere har flere producenter valgt, at grundmodellerne ikke får nødbremsen, så man altså skal betale en merpris for at få den bedst tilgængelige teknologi. Det har kostet hos Euro NCAP, hvor der kun er fuld bonus, når systemet er med i alle modeller, hvilket er tilfældet i denne omgang.

 

Fakta
Sådan gik det Euro NCAP har netop sikkerhedstestet syv biler. Her er resultaterne ved testen, hvor det tæller med på plussiden, når elektroniske hjælpesystemer, som automatisk nødbremse er standard-udstyr på alle biler i et givent modelprogram. 5 stjerner: Alfa Romeo Stelvio, Hyundai i30, Opel Insignia, Seat ibiza, VW Arteon. 4 stjerner: Honda Civic 3 stjerner: Ford Mustang (gentest)
Honda Civic snubler som gruppens eneste og må nøjes med fire Euro NCAP-stjerner trods et flot niveau af sikkerhedssystemer som standard. Foto: Euro NCAP
Honda Civic snubler som gruppens eneste og må nøjes med fire Euro NCAP-stjerner trods et flot niveau af sikkerhedssystemer som standard. Foto: Euro NCAP

Bløde trafikanter

Testen viser også, at det ikke kun er for føreren og passagererne, at nye biler bliver mere sikre. De automatiske nødbremser er nemlig blevet så gode, at de nu også selv genkender og bremser for bløde trafikanter som fodgængere.

- Det er et meget flot resultat, der vidner om, at sikkerheden i og omkring nye biler bliver stadig bedre. Det viser også, at selv om Euro NCAP løbende skærper kravene, så formår bilproducenterne at følge med. Altsammen til gavn for trafiksikkerheden. Det er meget positivt, siger Søren W. Rasmussen, der er FDM's repræsentant i Euro NCAP.

- Udviklingen inden for nødbremser går hurtigt, og de er nu blevet så avancerede, at de også bremser for cyklister og fodgængere. Nok så positivt er, at det er udstyr, der i dag findes i biler i selv den lave ende af prisskalaen. Det har forbedret den generelle trafiksikkerhed markant, og derfor anbefaler FDM også, at man kun køber nye biler, der har nødbremse, siger Søren W. Rasmussen.

Udover gruppen med de seks biler er Ford Mustang blevet gentestet. Tidligere i år blev det bare til to ringe stjerner for den amerikanske sportsvogn. Nu har den så fået en automatisk nødbremse, der også bremser for fodgængere, og en linjevogter. Det giver bonus, hvilket nu udløser tre Euro NCAP-stjerner.

 

 

Ibiza, som er Seats bud i miniklassen, har også nødbremse med fodgængergenkendelse som standard. Den henter de fem stjerner. Foto: Euro NCAP
Ibiza, som er Seats bud i miniklassen, har også nødbremse med fodgængergenkendelse som standard. Den henter de fem stjerner. Foto: Euro NCAP

Høj sikkerhed i de nyeste biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce