Høj japaner fortsætter sejrskurs

Nissan Qashqai sidder tungt i toppen af salgslisten, og den høje model blev i juli den mest solgte bil i Danmark. Foto: Nissan

Høj japaner fortsætter sejrskurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nissan Qashqai var den mest solgte bil i juli, hvor der samlet set blev skruet nummerplader på 16.400 biler.

Høj kørestilling, en halvrå attitude og meget udstyr til prisen. Det er noget, som fænger hos danskerne, der igen i juli gjorde Nissan Qashqai til den mest solgte bil. I forvejen har den høje japaner igennem året sat sig solidt på salgslisten, og årets store sommermåned var ingen undtagelse.

Juli bød samlet set på et bilsalg, der med små 16.400 biler faktisk lå en lille halv snes procent højere end samme måned i fjor. I forhold til juni er det dog - helt traditionelt - noget lavere. Der er dog rykket noget rundt på de andre typiske bestsellere i juli, hvor den ellers konstante topsælgende Peugeot 208 er rykket ned på en fjerdeplads, og den lige så populære VW Golf er nummer otte. Til gengæld placerer den nye VW Polo sig som nummer to, fulgt af Citroën C3 på en tredjeplads.

Bilsalget i juli
1. Nissan Qashqai: 7912. VW Polo: 618

3. Citroën C3: 526

4. Peugeot 208: 521

5. VW Passat: 466

6. Peugeot 308: 389

7. VW Up: 372

8. VW Golf: 356

9. Toyota Yaris: 325

10. VW Touran: 314

11. Skoda Fabia: 295

12. Toyota Aygo: 276

13. VW Tiguan: 271

14. Skoda Octavia: 260

15. Ford Fiesta: 245

16. BMW 3-serie: 234

17. Ford Focus: 224

18. Suzuki Baleno: 217

19. VW T-Roc: 211

20. Renault Clio: 210

Kilde: De Danske Bilimportører
Den nye generation af VW Polo har fået godt fat, og modellen blev den anden mest solgte i juli. Foto: VW
Den nye generation af VW Polo har fået godt fat, og modellen blev den anden mest solgte i juli. Foto: VW

En lille nedgang

Men mon ikke tingene justerer sig til de placeringer, som vi kender i august og især september? Mange bilfabrikker holder nemlig lukket i august, og produktionen af de nye års modeller kommer typisk op i omdrejninger i løbet af sensommeren. Tendensen er dog klar; vi køber fortsat færre mikrobiler, mens der langes nummerplader til flere lidt større og højere biler over disken. Over en kam er salget i årets syv første måneder med 137.200 biler et par tusinde biler under samme periode i fjor.

Gunni Mikkelsen, som er direktør hos De Danske Bilimportører, er tilfreds:

- Bilsalget i juli var absolut tilfredsstillende, og det lader til, at de ferieramte danskere har haft købelysten intakt på trods af hedebølgen. Juli er ikke den eneste måned, hvor bilsalget har været i højt gear - hele året har været absolut stabilt og ganske højt. Vores konklusion er derfor også, at det går godt for danskerne og økonomien i samfundet. Danske forbrugere og virksomheder fortsætter med at købe lidt større biler og typisk også med mere sikkerhedsudstyr. Vi forventer, at tendensen holder de kommende måneder, siger han.

Citroën C3, der kom på banen for et par år siden, holder skansen og blev Danmarks tredje mest solgte bil i juli. Især takket være kampagnetilbud. Foto: Christian Schacht
Citroën C3, der kom på banen for et par år siden, holder skansen og blev Danmarks tredje mest solgte bil i juli. Især takket være kampagnetilbud. Foto: Christian Schacht

Mindre privatleasing

De seneste stramninger inden for leasing har betydet, at andelen af privatleasede biler er faldet.

- Efterårets politiske aftale om bilafgifterne, hvor der dels kom en lettelse i registreringsafgiften, men også en stramning af reglerne for leasing, har uden tvivl sat sine spor. Leasingbiler skal betale registreringsafgift af et, gennemsnitlig set, højere beløb efter efterårets ændring. Derfor ser vi et betydeligt fald i særligt privatleasing. Det er den modsatte tendens i forhold til traditionelt salg, hvor det går rigtig godt, og danskerne køber større og mere sikre biler. Vi følger udviklingen tæt, men har en forventning om, at leasing igen begynder at stige, fordi det alt andet lige er en attraktiv anskaffelsesform for mange, siger Gunni Mikkelsen.

Modeller som Peugeot 208 havde i en lang periode en stor markedsandel takket være tilbud på privatleasing. Men importøren har formået at holde tempoet med mange tilbud på køb, især på modeller med dieselmotor.

Høj japaner fortsætter sejrskurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce