Høj Ford får det svært i storbyjunglen

Multimediesystemet Sync 3, som følger den store skærm på otte tommer, der er ekstraudstyr, reagerer hurtigt og løfter op. Foto: Christian Schacht

Høj Ford får det svært i storbyjunglen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ecosport fra Ford er et anderledes og lettere rustikt alternativ i klassen for de mindre SUV'er, og så byder den på en ekstra kørestilling.

Mere vildmarksstemning i det daglige. Det er noget, som mange bilkøbere sukker efter, og den trend har fået salgstallene for de høje SUV- og crossovermodeller til at stige med samme hast som temperaturkurverne i den forgange sommer.

Det gælder også i den øvre del af mini-klassen, hvor modeller som Seat Arona, Citroën C3 Aircross og Kia Stonic har holdt deres indtog, mens Peugeot 2008 og Renault Captur længe har huseret.

Ford vil også være med til festen, og det har givet nyt liv til den høje Ecosport, der bygger på den forrige Fiestamodel og har rødder tilbage til 2011.

Ford EcoSport Titanium 1.0 EcoBoost 125 hk
Pris: 260.460 kroner med ekstraudstyr.Denne model: fra 233.790 kroner.

Grøn ejerafgift: 890 kroner halvårligt.

CO2 pr. km: 120 g.

Brændstofforbrug: 18,9 km/l (NEDC-norm).

Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter.

Effekt: 125 hk.

Ydelse: 170 Nm.

Acceleration: 12,7 sekunder.

Topfart: 180 km/t.

L/B/H: 401/177/166 cm.
Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Kun med forhjulstræk

Kuren hedder en grundig makeover til Ecosport-modellen, der oprindeligt var udviklet til det sydamerikanske og indiske marked og kom på banen her i 2012.

Men den skal nu mere på banen, og i Europa har den seneste version blandt andet fået ny front, nye motorer og opgraderet interiør. Det er den model, som vi tester, med den 1,0-liter Ecoboost-motor på 125 hk, forhjulstræk og topudstyret, Titanium. Pris: godt 260.000 kroner.

Ecosport er en bil, som du bogstaveligt talt stiger op i og ikke ind i. Den er med en frihøjde på hele 19 centimeter og høj kørestilling en af de mest højtragende af sin slags i klassen, og den er sammen med Dacia Duster, Suzuki Vitara og Opel Mokka en af de få, som også fås med firehjulstræk.

4x4-modellen importeres dog ikke til Danmark, men hvis der er interesse, er importøren klar til at tage den version hjem.

Bag rattet har du udsigt til et instrumentbord, der har delvise tråde til de nyere modeller med mulighed for Fords nye Sync 3-system.

Pladsen foran er fin, men på bagsæderne er især benpladsen noget kneben og ikke blandt de største i klassen. Højden, som er udviklet til områder med tropehatte, er der til gengæld ikke noget at udsætte på.

Ford Ecosport udstråler eventyr. Bilen er da også mere rustik end de fleste andre i klassen på markedet. Foto: Christian Schacht
Ford Ecosport udstråler eventyr. Bilen er da også mere rustik end de fleste andre i klassen på markedet. Foto: Christian Schacht

Special bagklap

Den oprindelige Ecosportmodel var udstyret med et reservehjul på den sidehængslede bagklap, der åbner til et bagagerum, der er på beskedne 334 liter, når bagagerumsbunden er helt nede. Det bagudmonterede hjul er nu væk, men bagklappen åbnes stadig fra siden. Det er et plus, hvis du ikke er så høj, men til gengæld er svingradiussen stor, så den kræver lidt mere plads end en tophængslet bagklap.

Det er en klar spareøvelse fra Ford, der selvfølgelig ikke vil ofre en bondegård på en ældre model, men det var ikke noget, som generede os i stor stil.

På vejen mærker du til gengæld alderen og det rustikke ophav, som er mere rendyrket SUV.

Tyngdepunktet er højt, hvilket giver en vis duven i sving, mens styretøjet reagerer noget upræcist og nervøst ved motorvejsfart. Her skal du være forberedt på at korrigere langt mere end på en mere moderne konstruktion, og gearskiftet er noget knoklet.

I byen kan du til gengæld glæde dig over den ekstraordinære høje kørestilling og det rappe antrit, som Fords letløbende Ecoboost giver, når du skal følge med trafikken i myldretiden. En brændstoføkonomi, der hedder 18,9 km/l efter den gamle NEDC-norm, er okay uden at være prangende.

Lydniveauet er også dæmpet pænt, så på den front er den høje bil forholdsvis civiliseret.

Hvis du alligevel skulle bevæge dig ud på motorvejen, kan der være ræson i at opgradere til den 140 hk benzinmotor eller den 100 hk diesel med mere sejtræk.

Den sidehængslede bagklap hentyder til, at modellen oprindeligt havde et påmonteret reservehjul. Den kan være noget udfordrende. Foto: Christian Schacht
Den sidehængslede bagklap hentyder til, at modellen oprindeligt havde et påmonteret reservehjul. Den kan være noget udfordrende. Foto: Christian Schacht

Blandet instrumentering

Indendørs møder du en instrumentering, der er noget rodet, men som trods hård plast visse steder virker up to date. Også godt hjulpet af den store ottetommers berøringsskærm med Sync 3-multimediesystemet, der er tilkøbt sammen med DAB-radio, parkeringspakke, vinterpakke, nøglefri start og advarsel for blinde vinkler.

De, der vil mere, kan som i Fiesta flotte sig med lyd fra B&O Play, hvilket trækker niveauet op. Desuden er det også muligt at opgradere den 140 hk benzinversion til en ST-model, der blandt andet byder på sportstrim, sportssæder og en stak ekstraudstyr.

Udstyret er dog pænt fra basismodellen Trend, der koster fra 224.000 kroner i den billigste version med dieselmotor, og det er rimeligt i Titanium.

På sikkerhedsfronten trykker alderen dog. Du kan ikke få automatisk nødbremse, og det er ringe i forhold til dagens standard i modellen, der heller ikke kan bestykkes med linjevogter, adaptiv fartpilot, skilteafløser eller full LED-forlygter. Dog kan xenonlys fås som ekstraudstyr.

Bilen fik middelmådige fire Euro NCAP-stjerner ved den seneste test, som fandt sted tilbage i 2013.

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Konklusion

Hvis du går efter en moderne komfortabel crossover, er den noget rustikke Ford Ecosport ikke noget for dig. Her byder mere tidssvarende og velkørende biler som Seat Arona eller Fords egen Fiesta Active sig til.

Ecosport er derimod bilen for dig, der går efter en rustik attitude og byens højeste overblik i trafikken i storbyerne og på indfaldsvejene.

Kørestillingen er meget høj, og interiøret er velfungerende med kendte Fordelementer. Foto: Christian Schacht
Kørestillingen er meget høj, og interiøret er velfungerende med kendte Fordelementer. Foto: Christian Schacht

Høj Ford får det svært i storbyjunglen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce