Hispano Suiza vil op af dvalen

Den strømlinede og ikoniske Hispano Suiza Dubonnet Xenia-model fra 1938 er forbilledet for den nye Carmen. Foto: Hispano Suiza

Hispano Suiza vil op af dvalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Luksusmærket Hispano Suiza viser ny konceptbil på det kommende motorshow i Genève.

Hvis du gik og troede, at Bugatti var ene om at regere på tronen over verdens mest ekstreme luksusmærker med en lang forhistorie, kan du godt tro om igen. Det spanske ekstremmærke Hispano Suiza lurer nemlig i kulissen.

Hispano Suiza var kendt for at lave strømlinede, teknisk avancerede og i mange tilfælde 12-cylindrede luksusbiler og motorer til fly frem til anden verdenskrig. For eksempel slog modellen HR6 datidens Rolls-Roycer, da den blev lanceret i 1919.

Men firmaet har ligget stille siden, når vi taler om bilproduktion. De seneste år har der været vist konceptbiler på motorshowet i Genève, de blev dog ikke til noget. Det gælder HS21 fra år 2000 og modellerne K8 og HS21-GTS fra 2001 og 2002.

Hispano Suiza har vist dele af et nyt karrosseri i kulfiber, som skal danne rammen for en mulig ny elektrisk, hyper luksusbil. Foto: Hispano Suiza
Hispano Suiza har vist dele af et nyt karrosseri i kulfiber, som skal danne rammen for en mulig ny elektrisk, hyper luksusbil. Foto: Hispano Suiza

Fjerde generation

Men tidens strømning hen mod eldrift kan være det afsæt, som der skal til for at genoplive mærket. Familien bag, som i dag driver et innovationsfirma, har nemlig vist et delvist færdigt karrosseri i kulfiber, som følger en skitse, som firmaet tidligere har løftet sløret for.

Det antyder et nyt vindglat karosseri for en model kaldet Carmen efter barnebarnet til Damian Mateu, som grundlagde Hispano Suiza tilbage i 1904, og som skal være kraftigt inspireret af den historiske og ikoniske Dubonnet Xenia fra 1938.

Hispano Suiza nåede at producere 12.000 luksusbiler fra 1904 og frem til 1946, hvor der også blev bygget 50.000 flymotorer.

I dag er firmaet ejet af Peralada Group, der arbejder med luksus i alle afskygninger, og som er drevet af fjerde generation af Suqué Mateu-familien.

Hovedkvarteret ligger i Barcelona, hvor fra firmaet er involveret i den nye Formel E-motorsport og samarbejder med den store indiske Mahindra-koncern, der er storproducent af biler. Samtidig huser firmaet også udviklingsafdeling for den kinesiske bilproducent BAIC.

Hispano Suiza vil op af dvalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce