Her er verdens hurtigste suv

Den høje Urus kører som en supersportsvogn men den kan også klare sig i terræn, lover Lamborghini. Fotos: Lamborghini

Her er verdens hurtigste suv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lamborghini klar med den nye høje Urus, der med en topfart på 305 km/t er verdens hurtigste suv.

En høj Lamborghini, der kan køre som en supersportsvogn, begå sig i terræn og stadig har klare designmæssige tråde til mærkets DNA? Den kombination lyder nærmest umulig. Men nu er det italienske fuldblodsmærke klar med den endelige version, af den nye suv, Urus, der skal forene alle de ulige størrelser.

Super-suv 'en, der har været vist i forskellige konceptudgaver, er nu præsenteret i den færdige version, der kommer på markedet til næste år. Urus er bestykket med en 4,0 liter V8-motor med dobbeltturbo, leverer 650 hk og har et moment på 850 Nm.

Det betyder, at den store bil på 2.200 kg accelererer fra 0-100 km/t på 3,6 sek., mens 0-200 km/t klares på 12,8 sek. Topfarten er 305 km/t, hvilket gør den til den for tiden hurtigste suv i verden. Med en pris fra 1,3 mio. kr. uden danske afgifter er vi i gang, og vi gætter på en dansk pris fra omkring 3,5 mio. kr.

 

Fakta
Lamborghini Urus. Navnet Urus henviser til en særlig stor og voldsom tyr, på samme måde som fabrikkens to andre modelnavne, Aventador og Huracán, også har tyre-referencer.Produktionen af Urus skal foregå på Lamborghini-fabrikken i italienske Sant'Agata, der er udvidet for at have plads til at producere de 3.000 biler, Lamborghini forventer at kunne afsætte hvert år. Hovedkunderne forventes at være velhavere i USA, Kina, Mellemøsten, Storbritannien, Tyskland og Rusland.

Lamborghini har tidligere haft en terrængående firehjulstrækker i programmet. Det var LM002-modellen, der blev produceret fra 1986 til 1992. Den havde 450 hk og kunne klare en topfart på 210 km/t. LM002 var dog nærmest som en traktor i forhold til den nye Urus.

 
V8-motoren i Urus leverer 650 hk og sørger for en acceleration 0-100 km/t på 3,6 sek.
V8-motoren i Urus leverer 650 hk og sørger for en acceleration 0-100 km/t på 3,6 sek.

Lavt tyngdepunkt

Lamborghini ejes af VW-koncernen, og den fem meter lange bil deler da også undervogn med den nye Bentley Bentayga, Audi Q7 og Porsche Cayenne. I bedste sportsvognsstil byder Urus på et lavt tyngdepunkt, blandt andet på grund af, at den ret kompakte V8'er er monteret lavt. Det er noget, som kan forstærkes med luftaffjedringen, der kan regulere bilens frihøjde markant, så den kan gå fra 24,8 cm i terræn til 15,8 cm i yderste sportsindstilling på bane eller motorvej.

Firehjulstrækket, der under normale omstændigheder kører med 60 pct. træk på baghjulene og 40 pct. foran, har en ekstra dimension. Urus får nemlig det system med firehjulstyring, der blev lanceret i Aventador S, og hvor styrevinklen kan ændres med plus eller minus tre grader. Det betyder, at bilen reagerer, som om akselafstanden på tre meter forkortes med 60 cm, hvilket helt naturligt giver større manøvredygtighed.

En lang række elektroniske hjælpesystemer og en adaptiv undervogn, der spiller sammen med de keramiske bremser og hjul på 21 til 23 tommer betyder, at Urus kan bremse effektivt ned. I terrænet kan Urus sættes op til bl.a. sand, sne eller blandet offroad-kørsel. Og der er ikke lagt op til bedstefar-kørsel, Lamborghini lover nemlig sportslig "off road sjov".

 

Kabinen er intim med klare tråde til mærkets sportslige DNA, men også til LM002, som var den første terrængående model hos Lamborghini.
Kabinen er intim med klare tråde til mærkets sportslige DNA, men også til LM002, som var den første terrængående model hos Lamborghini.

Offroad Lambo nummer to

Inden døre har det italienske mærke skabt en nærmest intim sportsvognsagtig kabine med tråde til resten af Lamborghini-familien samt LM002, der blev produceret for en snes år siden og var den første firehjulstrækker fra mærket. I kabinen er der masser af ædelmaterialer, som går i spænd med sportssæderne, men ifølge mærket er der også en ekstra dæmpning, som skal tage brodden af bump i terræn. Det gælder bl.a. et rat med vibrationsdæmpning.

 

Her er verdens hurtigste suv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce