Her er køretøjet til dem, der ikke gider eje en bil

Foto: Citroën

Her er køretøjet til dem, der ikke gider eje en bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det hæderkronede Citroën Ami-navn genopstår i konceptet for en ny let bybil, der kan klare 100 kilometer på en opladning, og som retter sig mod dem, der ikke interesser sig for at være bilejer.

Hvorfor besvære sig med mere bil end højst nødvendigt?

Det er ledetråden for den elektriske konceptbil Citroën Ami One, der vises på det kommende motorshow i Genève. Den har navnet fra en hæderkronet Citroën-model, men peger ellers fremad med hver en fiber.

Den 2,5 meter lange bil bevæger sig ind på et revir, hvor biler som Smart og den noget rustikke Renault Twizy huserer. Men Ami er dog 20 centimeter kortere end Smart Fortwo, men trods alt større end den lille Renault.

Den er med sin bredde og højde på 1,5 meter og en vendediameter på bare 8 meter ganske nem at manøvrere rundt i bytrafikken. Tanken at levere en væver bybil med plads til to, som er beregnet til de unge og byboer, der ikke gider bøvlet med at eje en bil, men gerne vil korttidsleje den eller for eksempel være med i en delebilsordning.

Litium-batteriet med træk på baghjulene leverer kræfter nok til, at den 425 kg tunge bil kan skyde en fart på 45 kilometer i timen, mens rækkevidden på en opladning er lige i underkanten af 100 kilometer. Selve konstruktionen betyder, at køretøjet kan indregistreres som en knallert, og derfor - i hvert fald i hjemlandet - gerne må køres af personer fra 16 år.

Indretningen er minimalistisk. Her er ingen storskærm, men ejerens smartphone vil blive projekteret på en tynd glasskærm. Foto: Citroën
Indretningen er minimalistisk. Her er ingen storskærm, men ejerens smartphone vil blive projekteret på en tynd glasskærm. Foto: Citroën

Enkel betjening

Adgangen klares med to store bagudhængslede døre, mens kabinen er lige så praktisk indrettet som en togkupé. Inden døre er indretning og instrumentering gjort så enkel så mulig, både for at spare vægt og gøre bilen så billig mulig.

Her er der eksempelvis ingen storskærm til connectivitet. Til gengæld kan chaufførens smartphone trådløst spejles op ved hjælp af en speciel skærm. Den kan så betjenes med knapper på rattet og med stemmestyring.

Citroën har udviklet et koncept for bilen kaldet "Fra 5 minutter til 5 år", der omfatter alt fra booking på en specialudviklet lejeside, leasing, køb eller lån fra bl.a. "Ami One Centre" i bykerner og indkøbscentre. Ligesom et app-baseret system hjælper med alt fra booking til at finde ladestandere.

Den høje Ami One byder på en meget regulær kabine. Med en længde på bare 2,5 meter vil der dog kun være plads til to ombord. Foto: Citroën
Den høje Ami One byder på en meget regulær kabine. Med en længde på bare 2,5 meter vil der dog kun være plads til to ombord. Foto: Citroën

Ikke urealistisk

Det franske mærke nævner ikke noget om en eventuel produktion af Ami One, men over for den internationale motorpresse antyder ledelsen, at det i givet fald vil ske inden for to år.

Tidligere ville den slags koncepter være et udtryk for en blanding af ønsketænkning og markedsføring. Men med de muligheder, som de nye teknologier giver og de politiske vinde, som blæser i øjeblikket, hvor flere storbyer vil fremme grøn trafik, er tanken bestemt ikke urealistisk. Bllandt andet fordi PSA også er stor i Kina, der sætter benhårdt ind på at fremme elbiler.

Den oprindelige Citroën Ami byggede på 2CV-modellen og blev produceret fra 1961 til 1978. Ordet Ami betyder "ven" på fransk, så det er en evig god modelbetegnelse.

Den lille bybil har en topfart på 45 km i timen og en rækkevidde på små 100 km. Foto: Citroën
Den lille bybil har en topfart på 45 km i timen og en rækkevidde på små 100 km. Foto: Citroën

Her er køretøjet til dem, der ikke gider eje en bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce