Her er fremtidens elektriske tankstation

De nye superladestationer fra Clever er designet af arkitektfirmaet Cobe. Tegning: Cobe Architects

Her er fremtidens elektriske tankstation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En række udbydere er på vej med et net af superladestationer til en ny generation af elbiler. Clever og E.ON åbner den første til sommer i Fredericia.

Det skal være slut med at lade elbiler op ved standere gemt af vejen på en parkeringsplads. Fremtidens elektriske tankstationer skal nemlig have plads til nye effektive superhurtigladere og højteknologiske elbiler, som er på vej. Første kig på fremtiden viser sig, når eludbyderne Clever og E.ON til sommer åbner den første deciderede hurtigladestation i Danmark under et helt nyt navn, der endnu ikke er offentliggjort. Det sker i Fredericia, hvor den overdækkede station med elegante linjer, der er kreeret af det danske arkitektfirma, Cobe Architects, vil dække et område på 600 kvadratmeter, hvor der er plads til fire hurtigladere på 150 kW.

Her vil elbil-ejerne kunne oplade bilerne til en rækkevidde på 400 kilometer i løbet af cirka 20 minutter, når de modeller vel at mærke kommer på markedet. Det sker stille og roligt næste år, når Audis første elbil bliver en realitet, mens den nye Jaguar I-Pace kan klare 100 kW sammen med Hyundai Ioniq electric og dermed tager længere tid om det.

I takt med, at fremtidens elbiler kan klare helt op til 350 kW, er de nye ladestationer også forberedt til dette. De nye stationer har dog hverken kiosk, toilet eller muligheder for at købe kaffe, som på de tankstationer, vi kender i dag. Til gengæld ligger de i områder, hvor de faciliteter findes. Den første er således på Strevlingsvej i Fredericia, hvor der blandt andet er butikker og fastfoodrestauranter lige ved siden af. Selve eltankstationen er overdækket, men åben.

Filosofien er klar, lyder det Marie Schmidt, der er CXO (chief experience officer) ved Clever og ansvarlig for projekterne med de nye stationer.

- Vi vil gerne gøre det let at køre elbil uden for mange kompromiser. Med overgangen fra at køre konventionel bil med brændstof til elbiler sker der også noget med måden, man bruger en tankstation på. Her bliver der et grønt miljø, hvor man kan strække ud, og børnene kan få lidt luft, siger Marie Schmidt.

Nye superladestationer
Clever vil sammen med E.ON inden for de næste to-tre år etablere et net af superladestationer, der kan klare 150 kW og kan opgraderes til 350 kW. Det er planen af opføre otte stationer i Danmark inden for de næste to-tre år, mens der kommer yderligere 40 stationer i Norge og Sverige. Den nye kædes navn er endnu ikke offentliggjort.Hurtigladerne på 150 kW kan oplade et batteri, som kan klare 400 kilometer, på cirka 20 minutter. Laderne kan opgraderes til 350 kW, som kan klare opladningen på fem minutter. Tesla vil snart have et net af 13 ladestationer, der kan klare op til 120 kW. De passer dog kun til Tesla.

Ionity, som er et samarbejde mellem BMW, Mercedes, VW-Gruppen og Ford har et net af hurtigladere op til 350 kW på vej i Europa. Herhjemme sker det i samarbejde med Circle K, og en af de første af seks danske ladestationer kommer op ved Aabenraa.
Tegning: Ionity
Tegning: Ionity

Hønen eller ægget

Foreløbig er placeringen på yderligere to ud af de planlagte kommende otte danske super-eltankstationer på plads. Men de er endnu ikke offentliggjort. Der er også endnu forholdsvis få elbiler på vejene. Men det kan komme til at gå hurtigt.

- Det er det klassiske spørgsmål om, hvad der kom først: hønen eller ægget? Her kan vi følge udviklingen og udvide antallet af hurtigladere i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene, siger Marie Schmidt.

Herhjemme arbejder Ionity, der er ejet af en række store bilfabrikker, også på at udrulle et net med hurtigladere på op til 350 kW. Det sker sammen med Circle K. En af de første ladestationer er på vej i Aabenraa, mens yderligere tre ud af de i alt seks hurtigladestationer, som der skal være herhjemme, er undervejs. Hos Circle K kan kommunikationschef Linda Macbeth dog ikke sige meget på nuværende tidspunkt, da man foretager afprøvninger.

- Stationerne kan lade med 350 kW. Der er dog ikke biler, som endnu kan gøre det. Men når de kommer, er vi klar, siger Linda Macbeth.

Desuden har selskabet Clean Charge allerede i december åbnet en lader på 150 kW i Københavns Nordhavn. Tesla er på vej til at få 13 danske stationer, der kan klare op til 120 kW.

Her er fremtidens elektriske tankstation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce