Her er Opels nye ansigt

Konceptbilen fra Opel har den nye Vizor-front, hvor logo, lygter og hardware til selvkørende funktioner er under en glaskappe. Foto: Opel

Her er Opels nye ansigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Konceptbilen Opel GT X Experimental giver et klart indtryk af, hvordan fronten kommer til at se ud på de næste års modeller fra bilproducenten.

Designsnit, forhistorie og sikre kendetegn betyder mere end nogensinde, når de store bilproducenter skal finde linjen for det kommende modelprogram og de enkelte bilmodellers placering i hierarkiet.

Derfor har der sikkert været lange overvejelser, før Opel præsenterede konceptbilen GT X Experimental, som netop er vist, og peger på mærkets designstil i det næste årti.

Og mange af elementerne vil kunne findes på de næste Corsa-, Mokka- og Astra-modeller.

Med PSA som ny fransk ejer har Opel nemlig skullet genopfinde sig selv som en del af en den franske koncern. Folkene i Rüsselsheim har dog ikke glemt rødderne. Det viser den miniklasse-store crossover-model, der er præget af skarpe - men rene - linjer i en stil kaldet "Opel Compass" og en front, der benævnes "Opel Visor", hvor en plexiglas-kappe breder sig over en opsætning med Opels kendte vinger og lygter samt sensorer og kameraer, der kan bruges i selvkørende biler.

Modellen er da også udstyret til at kunne være selvkørende på niveau 3, hedder det.

Konceptbilen er konstrueret som en elektrisk crossover. Det er en biltype, som Opel og dermed PSA som mange andre satser meget på i de kommende år. Foto: Opel
Konceptbilen er konstrueret som en elektrisk crossover. Det er en biltype, som Opel og dermed PSA som mange andre satser meget på i de kommende år. Foto: Opel

God pladsudnyttelse

Selve konceptbilen er skabt som en elbil, der bygger på PSA's nye e-CMP-platform, der kan klare et kompakt 50 kW's litiumbatteri, som leverer en ydelse, der svarer til 68 hk, og som der er planlagt fire modeller med frem til 2021. Her lades batterierne op med induktionsopladning.

Ellers er modellen bygget op med korte udhæng, bagudvendte selvmordsdøre, som vi kender det fra Opel Meriva, og som åbner i en vinkel på hele 90 grader.

Desuden har konceptbilen 17-tommer fælge, der med heldækkende gummikapsler ser større ud, end de er, og dermed matcher tidens mode, og hvor Opel-logoet står vandret, selv om hjulene drejer rundt.

Adgangen klares med dørhåndtag, der er skjulte, mens sidespejlene er erstattet af små kameraer.

Inden døre er der skabt mere luftig fornemmelse med et panoramaglastag, der går hen over bagsædet. Pladsudnyttelsen er god. Bilen er på længde med en Opel Corsa, men da den har en akselafstand på 2,62 meter, er den en halv snes centimeter længere mellem akslerne.

Det enkle design dominerer også indendørs, hvor al kontrol klares med en stor skærm. Her er designsnittet gjort så enkelt, at selv ventilationsdyserne er gemt bag skærmen.

Netop crossover/SUV-formatet er i vækst, og Opel forventer, at 40 procent af alle solgte Opel-biler i 2021 vil være af denne type. Hvis du undrer dig over navnet Opel GT X Experimental, så er der en klar hilsen til den første Opel konceptbil fra begyndelsen af 1960'erne, der senere blev til den berømte GT sportsvogn.

Foto: Opel
Foto: Opel

Her er Opels nye ansigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce