VW Golf beholder førerpladsen som den mest solgte bil i Europa i fjor. Crossovere vinder terræn, mens færre køber dieselbiler.

Det er ikke kun i Danmark, at bilsalget går godt, selv om vi dykkede en smule i fjor, Faktisk blev der i 2017 solgt hele 15,57 mio. biler i Europa, hvilket er en fremgang på tre pct. og det højeste antal siden 2007, hvilket får de godt 200.000 biler, de blev afsat herhjemme, til at blegne. Det er bl.a. pæn fremgang på store markeder som Tyskland, Frankrig og Italien, som trækker væksten, mens det engelske marked er vingeskudt efter Brexit.

Fakta

Bilsalget i Europa 20171. VW Golf: 483.105

2. Renault Clio: 327.395

3. VW Polo: 272.061

4. Ford Fiesta: 254.539

5. Nissan Qashqai: 246.939

6. Peugeot 208: 244.615

7. VW Tiguan: 234.916

8. Opel Corsa: 232.738

9. Skoda Octavia: 230.116

10. Opel Astra: 217.813

11. Ford Focus: 214.661

12. Renault Captur: 212.768

13. Citroën C3: 207.299

14. Toyota Yaris: 199.182

15. Dacia Sandero: 196.067

16. Fiat 500: 189.928

17. Fiat Panda: 187.322

18. VW Passat: 184.123

19. Peugeot 2008: 180.868

20. Skoda Fabia: 180.136

21. Mercedes C-klasse: 176.705

22. Opel Mokka: 170.384

23. Renault Megane: 168.132

24. Peugeot 3008: 166.784

25. Audi A3: 164.045

Kilde: Jato

Det viser den seneste opgørelse fra analysefirmaet Jato.

Her kan du også se, at VW Golf holder skansen som Europas mest solgte bil med godt 483.000 styks. Den er tæt fulgt af Renault Clio, mens VW Polo og Ford Fiesta følger lige efter. På en femteplads finder vi Nissan Qashqai, der ligesom VW Tiguan, der er nummer syv, og Peugeot 3008 på en 24.000 plads, buldrer frem og viser, at der er udvikling i crossoverbølgen.

På listen over de 25 mest solgte bilmodeller finder vi i den høje afdeling også Renault Captur, Peugeot 2008 og Opel Mokka. Så de er til stede, men det er stadig bilerne i miniklassen, som fylder mest. Mikromodeller som Fiat Panda og Fiat 500 er dog også godt med takket være et pænt salg i hjemlandet Italien, mens billigmodellen Dacia Sandro ligger lunt på listen. Til sammenligning besatte Peugeot 208, VW Up og Nissan Qashqai de tre første pladser herhjemme i fjor. Ude i Europa ligger Peugeot 208 nummer seks på toplisten, mens VW Up slet ikke figurerer i toppen.

Færre dieselbiler

Europæerne køber færre dieselbiler og flere med benzinmotor. Således faldt diesel-andelen fra 49 pct. til 44 pct. hvilket er den laveste andel i 10 år, mens benzin steg fra 47 pct. til 50. pct. Jato kobler da også den udvikling sammen med kritikken af dieselbiler, og at fabrikkerne tilsyneladende er ved at skrue ned for produktionen.

Andelen af det, som er kaldt fremtidens biler, nemlig el- hybrid- og plug-in-modeller, stiger svagt fra tre til fem pct. Den opmærksomme læser vil have bemærket, at der mangler 1. pct. at nå de 100 pct. men det skyldes afrundinger. Set med de store briller blev VW med godt 1.694.000 biler det mest solgte bilmærke med en lille tilbagegang på 1,0 pct., så dieselgate har tilsyneladende ikke slået hårdt igennem på salget.

Nummer to blev Renault, der gik 4,0 pct. frem til cirka 1.142.000 biler, mens Ford ligger på en tredjeplads med et uændret salg i forhold til 2016. Det blev til omkring 1.048.000 biler. På de efterfølgende pladser på top ti listen fulgte Opel/Vauxhall, Peugeot, Mercedes, BMW, Audi, Fiat og Skoda.

  • fyens.dk