Gode sæder gør stor forskel

De elektriske sæder giver mange indstillingsmuligheder som her i Passat, hvor det er mest fleksibelt. Foto: Jonas Ahlstrøm

Gode sæder gør stor forskel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De klassiske firma-modeller VW Passat, Opel Insignia og Ford Mondeo med gode førersæder byder på den bedste kørestilling, mens høje crossover-alternativer er mere middelmådige, viser gennemgang af 10 bud til firmafolket.

Indretning og muligheder for indstilling betyder alt, hvis du ikke skal anstrenge dig unødvendigt bag rattet. Det viser en gennemgang af kørestillingen i 10 aktuelle bud på firmabiler, hvor godt halvdelen er de nye høje crossover-modeller, som nu også byder sig til for firmafolket. Det bliver dog de klassiske firmamodeller, der sætter sig på de tre første pladser med VW Passat GTE foran Opel Insignia Sportstourer med Dynamic Best Line Plus udstyr og Ford Mondeo stationcar med ST-line udstyr, mens de høje biler ender i den tynde ende med den syvpersoners crossover Peugeot 5008 Allure 1,6 Blue HDi som bundprop.

- De høje biler er nemme at sætte sig ind i, men de er ikke specielt gode at køre i, og sæderne er ikke særligt prangende, siger Stig Holm, der er fysioterapeut og leder af Arbejdsmiljøcentret i Kolding. I mellemgruppen finder vi nævnte rækkefølge VW Arteon 2,0 TDi Elegance, BMW 320d Touring, Audi A4 Avant Sport Limited Edition 2,0 TDi 190 hk, Opel Grandland X 1,6 d Turbo D Enjoy, Nissan Qashqai 1,6 dci Tekna og Mazda CX-5 2,2 Optimum.

Flere ting trækker op

Der er flere årsager til, at VW Passat GTE ligger i front.

- Her er fantastisk gode sæder med mange funktioner, så man føler sig fuldt integreret i bilen, og der er et godt midterarmlæn, siger Stig Holm. Det betyder, at man bag rattet kan nå alle instrumenter ubesværet og samtidig indstille sædet, så benene får støtte, mens der er den rigtige støtte til lænden, og som her kan justeres. Det modsatte er tilfældet i Peugeot 5008, som ikke alene er en høj bil, men som også er indrettet med mærkets i-Cockpit, hvor et forholdsvist lille rat er placeret, så du kigger over ratkransen frem for gennem rattet som i andre biler.

- Man kan se viserinstrumenterne, mens rattet dækker over flere af betjeningstasterne, det er irriterende og kan fjerne opmærksomheden fra kørslen. Samtidig kan sædet ikke indstilles, så det passer optimalt, siger Stig Holm, der havde Opel Insignia som nummer to på listen.

- Insignia er en bil, som du mere "tager på", og som er bygget op med et cockpit, hvor instrumentbordet er svunget omkring føreren. Her er også et godt sæde, som kan indstilles på mange måder. Der er dog mere luft i Passat, hvor rattet også kan trækkes længere frem mod føreren, her mangler der fem centimeter i Insignia for, at det er optimalt, så det bliver mere afslappet for armene, siger Stig Holm.

Generelt er niveauet for sæderne i denne prisklasse højt. Men der er altså klare forskelle. Vi har tidligere lavet tilsvarende test, og niveauet er generelt løbende blevet hævet. Firmabilisterne kan især glæde sig over, at bilimportørerne har oppet sig på udstyrs- og komfortsiden. Således er det ergonomiske AGR-førersæde, som er udviklet af tyske ergoterapeuter, standardudstyr i Opel Insignia, men også Ford Mondeo ST-line har ti-vejs indstilleligt sæde som standard i business-versionen, mens den VW Passat GTE, som vi tester, har et elektrisk "Ergo komfort"-førersæde, som dog er ekstraudstyr til 20.000 kroner.

De elektriske sæder har typisk mulighed for at lave en forprogrammeret personlig indstilling. Den advarer Stig Holm mod at bruge:

- Jeg ville ikke bruge den. Gå efter din dagsform og indstil sædet efter det. Man ændrer kropsholdning i løbet af en dag, og sædet skal indstilles efter din krop. Samtidig ændrer kroppen sig også over årene, siger Stig Holm.

Fysioterapeuten har stor ros til de tre bilers sæder med integrerede justerbar nederste sædebund, som kan forlænges 10-15 centimeter med et enkelt greb. Det er noget, som giver plusser, da det understøtter benene og således fordeler kropsvægten over et større område.

- Det giver ekstra sædedybde. Det er noget, som er godt, hvis man er høj og har lange ben, siger Stig Holm.

Den er en funktion, der findes i en række af de testede biler, således også i premium-modeller som aldrende BMW 320d og den ret nye Audi A4, der begge får ros for dette. Til gengæld var der her kritik af manglende muligheder for lændestøtte og en smal sæderyg i Audien.

Mangler lændestøtte

De to premium-modeller har ellers tidligere fået ros, og når du sidder bag rattet, er funktionalitet og ergonomi i orden. Rent ergonomisk falder de dog på den lave ind- og udstigning og især den manglende lændestøtte, som er ekstraudstyr i nogle af dem. Det er noget, som den professionelle fysioterapeut finder uforståeligt i denne prisklasse. I begge kan elektrisk lændestøtte dog tilkøbes for 5000-6000 kroner. Fuldt elektriske sæder findes i forskellige udgaver og kan nemt løbe op i en snes tusinde kroner.

Selv om indstigningen er god, fik både Nissan Qashqai og Mazda CX-5 hug for, at sæderne var med for lidt støtte. Den helt nye Opel Grandland X var den eneste undtagelse blandt de høje biler. Den havde, ligesom Insignia, AGR-sædet, men i en version med færre indstillingsmuligheder.

- Hvis AGR-sædet i Crossland havde haft lige så mange indstillingsmuligheder som i Insignia, ville den banke på til at være et oplagt valg, siger Stig Holm.

Blandt det tynde øl finder vi også Nissan Qashqai og Mazda CX-5. Det er biler, som på grund af højden har den naturligt gode indstigning, men som har sæder, der ikke får ros af fysioterapeuten. I Mazda CX-5 er sædet direkte fladt, mens det i Nissan Qashqai har god lændestøtte, men er tilsvarende fladt i sin udformning.

Gode sæder gør stor forskel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce