Glemt dansk sportsvogn kommer til ære og værdighed

Den specielle sportsvogn fra Randers stod i mange år opmagasineret hos en kollega til den skotske designer, før den blev fragtet til Danmark. Fotos: Hans Pedersen

Glemt dansk sportsvogn kommer til ære og værdighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sekura Mini, der er skabt i Randers og designet af en skotsk arkitekt i 1982 skal ud og køre igen på 35-årsjubilæet for den sjældne danske sportsvogn.

Hvis du hører navnet Sekura Mini, er der formentlig ingen klokker, som ringer. Men det er intet mindre end et dansk bilprojekt, vi taler om. Det handler om en lille sportsvogn, som blev udviklet af Randers-firmaet Sekura tilbage i 1982.

Virksomheden, der fremstiller førerhuse til landbrugs- og erhvervsmaskiner, ville gerne have noget, som viste firmaets bredde, og hyrede den skotske bildesigner Ray Innes til at designe og konstruere bilen. Det endte med den lille kompakte sag, der er bygget med et karrosseri af profilrør, som er beklædt med glasfiberplader, der er de komponenter, som bruges til førerhuse.

Teknikken kom fra en ny Austin Clubman, hvor motoren på 1,3 liter var boret op til 1,4 liter. Bilen blev af forskellige årsager glemt i flere årtier, hvor den stod opmagasineret hos en skotsk kollega til Ray Innes, indtil den danske bilentusiast Hans Pedersen for et par år siden fandt bilen, købte den og fik den fragtet til Randers.

Han er nu i gang med at renovere den sjældne danske sportsvogn, der kun er bygget i et eksemplar, så den kan være køreklar til næste år, hvor det er 35 år siden, at bilen blev lanceret. Dengang vakte den opsigt, og flere danske motorjournalister oplevede at køre sportsvognen på Jyllands-Ringen. Siden da har den dog ikke kørt meget. Tælleren står kun på et par hundrede km, hvilket svarer til strækningen fra Randers til Jyllands-Ringen og retur med lidt kørsel undervejs.

Hans Pedersen forklarer, hvad der fænger ved bilen:

- Jeg synes, at det er sjovt, at det er den eneste i verden af sin slags. Og så synes jeg, at bilen er charmerende, og jeg glæder mig til at kunne køre den første tur i den til næste år, siger Hans Pedersen.

Ray Innes er for øvrigt ikke en hr-hvem-som-helst. Han var designer for den engelske bilfabrik Reliant, men arbejdede også med at designe førerhus for Sekura og mejetærskere for det andet kendte Randers-firma Dronningborg. Her havde han tæt kontakt med en vis hr. Steen V. Jensen, som var produktionschef på Dronningborg og manden bag Ellerten. Ifølge Hans Pedersen, er det Ray Innes, som har været en bærende drivkraft i design og udvikling af Ellerten, hvilket foregik, når han havde fri fra sine opgaver på Dronningborg-fabrikkerne og idéudviklede sammen med Steen V. Jensen.

Sekura Mini, der er højrestyret, så den også kunne vises frem på Sekuras daværende fabrik i Storbritannien, er ikke godkendt til kørsel på offentlig vej. Men Hans Pedersen håber at kunne prøve den af på Jyllands-Ringen.

 

 

Glemt dansk sportsvogn kommer til ære og værdighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce