Forladte biler fortæller helt nye historier i ny bog

Den ret godt brugt Dodge Polaris stationcar har angiveligt været tourbil for rockgruppen, Gasolin. Foto: Jørgen Kjær

Forladte biler fortæller helt nye historier i ny bog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der findes skjulte kulturskatte i det ganske land, hvor forladte og ofte tilvoksede biler fortæller deres egen historie og giver anledning til eftertanke.

Kofangeren på en falmet rød Ford Escort fra 1970'erne er vokset sammen med det forvitrede træ ved siden af, grenene brager op gennem taget på en forfalden Citroën 2CV, mens en ældre Lada nærmest er sunket ned i skovbunden.

De stærke, flotte og stemningsfulde billeder står i kø på "Forladte motorkøretøjer," som er titlen på den nye bog fra forfatter og motorskribent Jørgen Kjær. Han har samlet 300 billeder af biler, lastbiler og traktorer, som er forladt i det ganske danske land. Og de har alle en historie at fortælle, fordi de med det samme efterlader spørgsmålet: Hvad er der sket?

Jørgen Kjær er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved de forladte biler.

- Det er fascinerende at se det forfald, der er foregået på biler, som har set bedre tider. En velrestaureret Jaguar kan være flot. Men når man ser en forfalden bil, begynder tankerne at kredse om dens forhistorie. Hvorfor er den forladt? Er bilen bare skrottet, eller er den gemt til at tage dele fra?

Bag om bogen
Jørgen Kjær er fra Hadsten og har i forvejen skrevet en stribe bøger om motorkøretøjer udgivet på eget forlag, Motorploven.Hvis bogen om forladte motorkøretøjer bliver en pæn salgssucces, overvejer han at udgive en bog om forladte motorkøretøjer i Skandinavien.

"Forladte motorkøretøjer", 224 sider med 300 billeder. Pris 298 kroner.
Denne Opel Rekord var en fin bil i sine velmagtsdage, hvor tofarvede lakeringer var sagen. Foto: Ulrik Andresen
Denne Opel Rekord var en fin bil i sine velmagtsdage, hvor tofarvede lakeringer var sagen. Foto: Ulrik Andresen

Fængende historier

Han kender kun historierne bag få af bilerne. Men de er i sig selv fængende. Tag for eksempel en DKW, som blev forladt af en købmand, der flygtede til Sverige under anden verdenskrig og aldrig kom tilbage. Eller hvad med den Dodge Polaris, som har tilhørt selveste rockgruppen Gasolin' som tourbil, og som blev fundet i Randers.

Hvad bogen har af stemningsfulde billeder, savner den til gengæld af anekdoter eller beskrivelser af bilerne. Der er dog en naturlig forklaring.

Forhistorien fortoner sig ofte, mens det også kan være svært at finde den helt præcise beskrivelse af bilerne. Jørgen Kjær startede med sit projekt for et par år siden. Det skete ved at oprette en Facebook-gruppe. Her er der i dag 4500 medlemmer, så interessen for de forladte biler er stor.

- Det er noget, folk går op i. Det er spændende at se, hvad der kan reddes, før det forsvinder helt, siger han.

Således "bytter" de mest entusiastiske vrag-jægere de steder, hvor de mest spændende og mystiske biler findes. Billederne i bogen er taget af Jørgen Kjær selv samt en række tilknyttede fotografer, som har bidraget. Nogle af disse billeder har de fået lov til at tage mod ikke at røbe lokaliteten, fordi ejerne gerne vil have dem i fred.

Herhjemme står de forladte biler ofte afsides og i mindre antal. Det er i modsætning til for eksempel i USA, hvor der er store bilkirkegårde, der ikke må forveksles med de mere moderne autoophug.

Kulturminder

Forfatteren tøver ikke med at kalde bilerne for "kulturminder", selvom hverken museer eller andre kulturinstitutioner endnu har fået øjnene op for dem. Det er ifølge Jørgen Kjær tilfældet flere steder i udlandet. Blandt andet i Sverige, hvor et par bilkirkegårde indtil videre lever som kulturminder og i dag er velbesøgte turistattraktioner.

I Danmark forsvinder vragene efterhånden, som myndighederne rydder grundigt op i skove, læhegn og bag lader. I Sverige er en af de store attraktioner Båstnäs, som er en kendt bilkirkegård med 1500 biler, der ligger på grænsen mellem Sverige og Norge, og hvor Jørgen Kjær har været.

- Det er en helt speciel fornemmelse at gå rundt der. Bilerne ligger i lag, og af og til knirker det et sted i skoven, når de falder lidt sammen. Man tror, at man er helt alene, men så opdager man, at der går 30-40 andre mennesker rundt og ser på biler som en selv, siger Jørgen Kjær.

I Tyskland er man endda gået et skridt videre i Auto Skulpturen Park nær Düsseldorf, hvor kunstneren Michael Fröhlich i år 2000 parkerede en lang stribe vintage-modeller af luksusbiler som Rolls-Royce og Mercedes fra 1950 i et aflukket skovområde og lod dem forfalde. Det er i dag en velbesøgt attraktion.

Forladte biler fortæller helt nye historier i ny bog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce