Ford Fiesta ST-Line kan flere af de frække trin - og har ikke kun dansesko på for syns skyld. Selv om den ikke er decideret hurtig, kører den fremragende og er til at betale.

Går Fords ingeniører mon til dans, når de ikke udvikler og fintuner bilerne hjemme på fabrikken? Man skulle tro det. Ford Fiesta lægger nemlig op til asfaltbal og bevæger sig simpelthen mere atletisk end konkurrenterne. Det er sjovt. Og effektivt.

Ford har en lang tradition for at tilbyde skrappe versioner af husholdningsbilerne, og når en Fiesta hedder ST til efternavn, er det et signal om noget, der kører stærkt. Der er således også en 200 hestes Fiesta ST lige om hjørnet, men mindre kan også gøre det, viser vores test af den nye ST-Line. Vi tester Fiesta 1,0 Ecoboost 125 ST-Line, der koster 181.090 kr. plus levering, hvilket er en merpris på godt 7000 kr. i forhold til den mere komfortorienterede Titanium.

Fakta

Fiesta 1,0 Ecoboost 125 ST-LinePris: 181.090 kr. plus lev.

Forbrug: 23,3 km/l, EUsnit

CO2 per km: 98 g

Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter og turbo

Hk: 125

Nm: 170

Topfart: 195 km/t.

0-100 km/t.: 9,9 sek.

4 stjerner ud af 6

Vækker opmærksomhed

Designet fejler ikke noget, for en tagspoiler, kølergitter med bikubemønster, sideskørter og 17-tommer alufælge er standard, mens testbilen er peppet yderligere op med 18-tommer hjul, der koster 6880 kr. og hvor man så får tonede ruder med i købet. Samtidig står vognen lavere, takket være sportsaffjedring, der er standard.

Indvendigt er forsæderne lidt mere sportslige, der er pedaler og gearknop i alulook, et frækt læderrat og nyt indtræk. Standard er en 6,5-tommer skærm, men vi har den større otte-tommer af slagsen med om bord, og det er en virkelig overskuelig og lynhurtig skærm at betjene. Merprisen er kun 1260 kr. Og man kan opgradere til B&O for yderligere godt 4000 kr.

Under dækbrænderdesignet banker i testbilen et hjerte af guld. Det er den 1,0 benzinmotor med turbo, som her yder 125 hk, og som endda kan opgraderes til 140 hk for kun 5000 kr. På små, snoede veje er den i en klasse for sig, når det gælder evne til at styre så præcist som i langt mere sportslige biler. Her er der simpelthen indbygget køreglæde, som også holder i en stresset hverdag, hvor man kommer til at elske dens letkørthed. På motorvejen er bilen overraskende støjsvag, både hvad angår larm fra motor og vind og dæk, og der er ingen problemer med at køre selv længere strækninger, altså bortset fra, at fjedrene er ganske hårde i det. Her skal man gøre op med sig selv, om man vil leve med den noget hårde undervogn.

Skøn motor

Motoren er blandt de allerbedste på markedet, og at den blot har tre cylindre, mærker man ikke. Den trækker blot helt fra bunden, og man behøver ikke at skifte gear særlig ofte, hvis man er dovent anlagt. Det er nu ellers en fornøjelse, for gearkassen med seks trin er blandt de bedste på markedet. Du må endelig ikke spare de 4650 kr., som en såkaldt assistentpakke 1 koster, for den indeholder automatisk nødbremse, der burde være standard, og så en virkelig velfungerende adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran. Gearskiftet matcher fint motoren, og sjette gear er tilpas højt, hvilket resulterer i gode egenskaber på motorvej.

Normalt må man indgå en masse kompromiser i biler, der blot er fire meter lange, men ikke her. Med multijusterbart rat og forsæder, der kan skubbes bagud i det uendelige, sidder selv høje chauffører perfekt i førersædet. Værre er det på bagsædet. Taberen er nemlig voksne bagsædepassagerer, der får klemt knæene, og deres bagage er der heller ikke ret meget plads til. Så er risikogrupperne advaret.

Men når den beskedne komfort og ditto pladsforhold er nævnt, har den nye Ford ST-Line bestemt sin berettigelse. Og forresten så kan der heller ikke monteres træk på ST-Line ...

  • fyens.dk