Fjerlet og ubesværet Octavia

Skoda Octavia holder sig stadig frisk. Den er stadig klassens både fornuftige og komfortable bud. Foto: Jens Overgaard

Fjerlet og ubesværet Octavia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoda Octavia skansen som mellemklassens rummelige og komfortable familie-stationcar. Vi tester med benzinmotor på 150 hk og automatgear.

Hvorfor gøre bilkørsel unødig kompliceret og udfordrende, når det kan foregå så ubesværet som i en Octavia?

Disse ord kunne meget vel være den komprimerede version af vores test af Skoda Octavia i stationcarudgaven, Combi, i mellemniveauet, Style, bestykket med 1,5-liters benzinmotor på 150 hk samt DSG-automatgear plus en stak ekstraudstyr. Det gælder blandt andet en digital instrumentering, som er med til at holde modellen ung lidt endnu, indtil en ny generation præsenteres om et års tid og får den samlede pris op på 339.000 kroner.

Med en startpris på 278.000 kroner er der et stykke op til fætteren, VW Golf, med samme setup, der koster 328.000 kroner.

Vi må ikke glemme beskatningsværdien ved erhvervsleasing, som starter fra 257.000 kroner for denne bil og 270.000 kroner med en businesspakke.

Octavia er nemlig en af de få modeller herhjemme, der i lige så høj grad bejler til private som til firmafolket. Det skyldes blandt andet, at den halvstore tjekke giver meget plads og udstyr for pengene, mens den er komfortabel på motorvejen. Det holder i nyeste aftapning, som her er udstyret med koncernens 1,5-liters TSI-motor, som er optimeret efter de nyeste Euro 6d-temp-krav.

Den kan nøjes med at sippe til benzinen på to cylindre ved især konstant motorvejsfart og klarer 19,6 km/l efter den nye og mere retvisende WLTP-norm.

I forvejen har Octavia fået et omfattende facelift i fjor, der blandt andet omfattede ny front og nødbremse med fodgængerregistrering.

Skoda Octavia Style
4 STJERNERPris: 328.000 kroner med ekstraudstyr.Denne model fra: 378.000 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 840 kroner.

CO2 pr. km: 116 gram (WLTP).

Brændstofforbrug: 19,6 km/l (WLTP).

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,5 liter.

Effekt: 150 hk.

Ydelse: 250 Nm/1500-3500 omdr.

0-100 km/t.: 8,3 sekunder.

Topfart: 214 km/t.

L/B/H: 467/155/147 cm.
Med et bagagerum på 610 liter er Octavia en af de mest rummelige stationcars i sin klasse. Foto: Jens Overgaard
Med et bagagerum på 610 liter er Octavia en af de mest rummelige stationcars i sin klasse. Foto: Jens Overgaard

Masser af plads

Vi hopper om bord i stationcaren, som med et karrosseri, der er lidt højere end Golf, byder på en indstigning, som er marginalt mere regulær, mens der er masser af luft til hovedhøjden inden døre både for og agter, hvor det reelle bagagerum på 610 liter er fem liter større end i netop Golf.

Den daglige brugsglæde får et løft med den elektriske bagklap til små 5000 kroner, der hurtigt tjener sig ind i glæde, når du står med favnen fuld af pikpak. Instrumentering og kvalitetsoplevelse er stadig blandt klassens mere indbydende, og den store skærm med Apple Carplay og navigationsanlæg er både hurtig og klar og skarp grafik.

Det digitale cockpit løfter oplevelsen, og merprisen på 5000 kroner er rimelig. Den giver en bedre orientering, men er på den anden side heller ikke nogen revolution.

Interiøret er indbydende, og den store skærm på 10 tommer er hurtig og klar i grafikken. Den digitale instrumentering løfter interiøret, men er heller ikke nogen revolution. Foto: Jens Overgaard
Interiøret er indbydende, og den store skærm på 10 tommer er hurtig og klar i grafikken. Den digitale instrumentering løfter interiøret, men er heller ikke nogen revolution. Foto: Jens Overgaard

Glatter huller ud

På vejen byder Octaviaen på en fornem affjedring, som glatter hullerne ud med en komfort, der ligger over, hvad man ellers forventer i denne klasse. Styretøjet spiller lige så fjerlet sammen med underlaget som det let skiftende automatgear med syvtrins dobbeltkobling. Octaviaen er ikke en sportsvogn, men holder sig på den sikre sti.

Som mange VW-modeller med benzinmotor og gear har gearkassen tendens til at tage for hårdt ved i første gear. Det kræver en let speederfod her. Den 150 hk motor gør det rigtigt godt - den er elastisk og har med sit moment på 250 Nm pænt med kræfter til en hurtig overhaling.

Umiddelbart oplever vi ikke den store forskel på motorens optræden i forhold til de koncern-versioner af 1,5 TSI, som vi har kørt i, før justeringerne til Euro 6d-temp blev gennemført i sensommeren med modelår 2019. Mange vil da endda kunne nøjes med den mindre 1,0-liters motor på 115 hk. som er ganske energisk.

Det kan du i stationcar-versionen fra 227.000 kroner med Octavia i det mindste Active-udstyrs niveau, men du skal lægge 15.000 kroner mere og gå op i Ambition for at få mere krop i udstyret.

Hos VW er den billigste Golf Variant i dag en Comfortline med 130 hk og manuelt gear til 268.000 kroner. Den kan med lidt god vilje modsvares af en Octavia Combi Ambition med større motor på 150 hk til 263.000 kroner. Så det er svært at sammenligne i VW-koncernen.

VW har efterhånden også fået finpudset Cylinders on demand-teknikken, og skiftet fra fire til to cylindre undervejs var ikke noget, som vi ænsede.

Udstyrsmæssigt har Octavia altid været godt med. Udgangspunktet er mellemniveauet, Style, der her suppleres med ekstraudstyr som blandt andet full LED-forlygter, adaptiv fartpilot og en sikkerhedspakke, der har vejbaneassistent og advarsel mod blind vinkler, der ikke koster en herregård.

Modellen blev faceliftet i fjor med en ny front, og Octavia har netop fået opgraderet motorprogrammet. Foto: Jens Overgaard
Modellen blev faceliftet i fjor med en ny front, og Octavia har netop fået opgraderet motorprogrammet. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Skoda Octavia er stadig en helstøbt, rummelig og komfortabel bil, der er med i front. Priserne er fornuftige, mens moderne motorer og pænt med udstyr trækker op. Største reelle konkurrent kommer fra egne rækker og er VW Golf, der er blevet mere attraktivt prissat end tidligere. Hvis du går efter en mindre motor, er Skoda klart billigst.

Fjerlet og ubesværet Octavia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce